Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blenderm tape?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blenderm tape?!?

    Hallo der - hva er "Blenderm tape" for noe???

    Setter sammen Extra 300 fra EF og ser att dette skal brukes til å forsegle "hinge-line" på høyderor.
    Hva er dette for tape?
    Kjøpes hvor?
    Finnes det alternativ?
    Kan noe beskrive denne prosess på Norsk? Skjønner ikke helt hva det er som skal gjøres.

    Takk, Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Blenderm tape er en kirurgisk tape: Sjekk her.

    Kan ikke skjønne hvorfor dem anbefaler den tapen til forsegling av ror i det hele tatt

    Man forsegler rorene for å være sikker på at ulik åpning i rorspaltene ikke skal gi skjeve rorvirkninger. Ideelt vil man ikke ha åpning i det hele tatt ved rorene, på de fleste ror. (Der er noen ror (spesielt flaps) som i noen tilfeller skal ha åpning.)

    Alternativer: det beste er nok en såkalt "hengsletape" som er beregnet på å hengsle fast ror på seilfly. Dette er tape som sitter godt, har stor rivestyrke og der limet ikke blir seigt slik at tapen glir på underlaget over tid. I praksis vil en hvilken som helst kontortape duge bra, bare husk å vaske stedene som skal tapes godt først! Eneste jeg ikke vil anbefale er typen "Magic tape" siden den er så sprø at den kan revne.

    Framgangsmåte: Hvis du skal tape på undersiden legger du modellen opp-ned. Klipp til en bit tape som passer mellom hengslene, legg tapen over en liten tynn linjal, gi fullt oppror så spalten er så åpen som mulig, legg linjalen med tapen på helt ned i bunnen av rorspalten og press den fast nederst. Slipp, stryk tapen fast til bakkanten på stabbe og forkanten på roret. Gni over med ei bomullsfille så den sitter skikkelig. Ta en skarp kniv og snitt vekk det som stikker opp fra bakkanten av stabben og skråen på roret. Gjenta på innersiden og yttersiden av hengslene. Nå er rorspalten helt lufttett.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Tape.

      Jeg har brukt vanlig kontortape til å forsegle hengsler. Det er viktig å bruke den som er helt blank i overflaten, den er veldig sterk.

      Jeg har den på et fly som er mye brukt, og det flyter olje over tapen fra glowfuelen. Men den har ikke vist tegn til å løsne.

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo
        Blenderm tape er en kirurgisk tape: Sjekk her.

        Kan ikke skjønne hvorfor dem anbefaler den tapen til forsegling av ror i det hele tatt

        Man forsegler rorene for å være sikker på at ulik åpning i rorspaltene ikke skal gi skjeve rorvirkninger. Ideelt vil man ikke ha åpning i det hele tatt ved rorene, på de fleste ror. (Der er noen ror (spesielt flaps) som i noen tilfeller skal ha åpning.)

        Alternativer: det beste er nok en såkalt "hengsletape" som er beregnet på å hengsle fast ror på seilfly. Dette er tape som sitter godt, har stor rivestyrke og der limet ikke blir seigt slik at tapen glir på underlaget over tid. I praksis vil en hvilken som helst kontortape duge bra, bare husk å vaske stedene som skal tapes godt først! Eneste jeg ikke vil anbefale er typen "Magic tape" siden den er så sprø at den kan revne.

        Framgangsmåte: Hvis du skal tape på undersiden legger du modellen opp-ned. Klipp til en bit tape som passer mellom hengslene, legg tapen over en liten tynn linjal, gi fullt oppror så spalten er så åpen som mulig, legg linjalen med tapen på helt ned i bunnen av rorspalten og press den fast nederst. Slipp, stryk tapen fast til bakkanten på stabbe og forkanten på roret. Gni over med ei bomullsfille så den sitter skikkelig. Ta en skarp kniv og snitt vekk det som stikker opp fra bakkanten av stabben og skråen på roret. Gjenta på innersiden og yttersiden av hengslene. Nå er rorspalten helt lufttett.
        JOO, takk - tror jeg. Må nok innrømme at jeg akkurat nå IKKE føler meg som hentet fra øverste hylla...
        Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan dette gjøres. Er det mulig med en liten skisse / bilde?
        Please...

        Peter
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #5
          Fant et bilde som kanskje gjør det litt klarere.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Originally posted by Per
            Fant et bilde som kanskje gjør det litt klarere.
            Takk Per, det var jo det jeg trodde da. Merkelig hva vanskelig det går ann å beskrive dette i ord. Dette var jo enkelt.

            Peter
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #7
              Sammen med bildet blir jo Joo's forklaring veldig grei og, men hvis en ikke har vært borti det før så kan det være litt ugreit å se det for seg.
              En ting jeg tenkte på. Hvis gapet mellom vinge og ror er forholdsvis stort, 2-3mm el. mer kan det være lurt å tape på begge sider. Det er utrolig hvor mye dr.. som samler seg på limet på tapen langs hengslelinja og det er lite pent, og syns godt, hvis du bare har tapet undersiden.

              Comment


              • #8
                Det er vel ikke uten grunn at man sier: "et bilde sier mer enn 1000 ord"
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                Working...
                X