Unconfigured Ad

Collapse

Mega 16/15/3 - ok for EDF?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

Mega 16/15/3 - ok for EDF?

Har en Stryker som begynner å bli "noe sliten og rufsete" og siter og vurderer litt hva jeg skal gjøre, om jeg skal sette opp en ny stryker eller om jeg skal bytte fly. Vil ha noe som går fort. I strykeren sitter det en Mega 16/15/3 og en 50A regulator.
    Har litt lyst på en edf modell, og har tittet litt på de små edf'ene fra Alfa models, spesielt Mig-15: (http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=54)

Det jeg lurer på i den forbindelse er om denne motoren vil fungere i en edf modell?
    Last edited by TapZ; 22-10-06, 09:19.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • Haldor
    • Nov 2004
    • 499

Jada, 3S pakke burde gi deg ok ytelse i MiG15'n, føler du ekstra kraftfull går du for 4S...
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Ser ikke at noen anbefaler mer enn 3S LiPo, eller 10S NiXX til Megaen.

En av de mest optimale motorene i Mig`en er jo AXI 1215/12, den har kV på 4750, mens Megaen har 3000. Uten å vite det sikkert tror jeg Megaen vil komme mer til sin rett i ei større vifte enn den som er med til Mig`en... Men kan vel fungere OK likevel.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Celtic-Griffin
        • Oct 2004
        • 873

Mega 16/15/2 (Kv 4600) is the Megamotor recommended for the Alfa fan which comes with the MIG 15 and as JOO points out the MiniAC 1215/12 (AXI) is an equally recommended alternative. Both motors are designed for optimal performance with 3S LiPoly. Feel free to contact me by PM or e-mail for information about the kit.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

Comment

• Haldor
          • Nov 2004
          • 499

Originally posted by Celtic-Griffin
          Mega 16/15/2 (Kv 4600) is the Megamotor recommended for the Alfa fan which Both motors are designed for optimal performance with 3S LiPoly.
          Mega /2 er som nevnt best for 3S.
          Mega /3 vil være omtrent tilsvarende med 4S. (Høyere spenning, lavere strøm, ~samme effekt)
          ----------------
          Haldor
          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Jan_Petter
            • Jan 2006
            • 900

Litt beside topic, men jeg prøver meg likevel...

Originally posted by TapZ
            Har en Stryker som begynner å bli "noe sliten og rufsete" og siter og vurderer litt hva jeg skal gjøre, om jeg skal sette opp en ny stryker eller om jeg skal bytte fly. Vil ha noe som går fort.
            Er i samme situasjon selv og har vurdert både F-86 og MIG 15 EDF. Før jeg tar et valg hadde det vært interressant å høre hvilken erfaring dere har med disse modellene? Fart, vertikal performance og "handling" er av interresse, kanskje med Stryker'n som referanse.

Ikke meningen å kuppe tråden..., bare samme idè, med en litt annen vinkling.
            http://www.phoenix-rc.org/
            http://www.glamdalrck.net
            http://www.scalewarbird.org/
            ---------------------------------------------------
            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• TapZ
              • Oct 2005
              • 711

Originally posted by Jan_Petter
              Er i samme situasjon selv og har vurdert både F-86 og MIG 15 EDF. Før jeg tar et valg hadde det vært interressant å høre hvilken erfaring dere har med disse modellene? Fart, vertikal performance og "handling" er av interresse, kanskje med Stryker'n som referanse.

Ikke meningen å kuppe tråden..., bare samme idè, med en litt annen vinkling.
              ikkenoe problem, er interessert i alt rundt disse modellene.
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Jeg har ingen erfaring så jeg svarer likevel

Hadde en Alfa Mig15 som jeg kjøpte AXI 1215/12 til siden den var den nest mest optimale av det som var på markedet. Er en annen motor som var vanskeligere å få tak i, men den dro vel bare fattige 10W mer i vifta!
                Nå er det så mange esker under trappa mi til enhver tid at jeg tok ei opprydding og solgte noen fly nylig, blant andre Mig`en siden jeg prioriterer seilfly i lange baner nå.

Fikk hyggelig tilbakemelding fra kjøperen, som virker som en svært seriøs kar. Han satte sammen Mig`en med AXI`en og fløy den. Kompisen hans fløy F-86 med en annen motor i, og etter noen turer fikk jeg spørsmål om hvor han kunne kjøpe AXI til sin F-86. Han ble såå frafløyet av Mig`en med AXI-motoren i ...

Det som går igjen i alle testene jeg har lest (siden jeg skulle bygge den...) var at AXI er et sikkert valg.

Jeg har link til ei side med et godt review der byggeren tar nøye for seg filing av ekstra kjølehull i ducten, roroverførings-tweaking etc. Kan legge den ut her hvis det er interessant. Men nu er jeg på jobben og har ikke linken tilgjengelig.

Hvis det var til hjelp?

Comment

• TapZ
                  • Oct 2005
                  • 711

Høres interessant ut.
                  Jeg laget også en tråd på rcgroups.com om Mega 16/15/3 var passende til edf, og har fått noen gode tilbakemeldinger der ("The Mega 16/15/3 is a very good EDF motor.": (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=586504).
                  De mener likevel at den ikke egner seg veldig godt til Alfa sine modeller, men anbefaler å gå for en wemotec minifan 480-vifte og 4s (mega 16/15/2 og /3 passer rett inn på denne, uten noen form for modifikasjoner). Denne viften er noe større enn alfa sin, og vil derfor ikke passe i en alfamodell. Fikk anbefalt noen HET modeller, blant annet HET F-18 og F-4D.

Det som er litt dumt er at disse HET modellene, som er noe større (og forøvrig veldig fine), helst skal bungeelaunches, så da blir det fort litt mer "styr" når man skal på stripa. Hadde håpet på noe som kan handlaunches. Lurer på om jeg, i løpet av vinteren, setter opp en alfamodell med en axi motor som joo og ken anbefalet, og tester hvordan det er. Hvis jeg får smaken på mer edf kommer jeg sikkert til å gå for en modell med en minifan.
                  Frank Thingelstad
                  2050 Jessheim

Comment

• Celtic-Griffin
                    • Oct 2004
                    • 873

The Alfa MIG 15 with Alfa fan and MiniAC 1215/12 will not only handlaunch but will take off from short grass...
                    Ken Bates
                    Never Mind the Label

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Her er byggelinken: http://astro.umsystem.edu/andy/rc/mig15/build/

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Og forresten, her er ei side med noen videoer. Nesten nederst vises takeoff fra gress som Ken sier, og det ender med vingebrudd... Noe som byggeanvisningen tar høyde for å unngå tror jeg...

Comment

• Jan_Petter
                          • Jan 2006
                          • 900

Originally posted by joo
                          Jeg har ingen erfaring så jeg svarer likevel
                          Hearsay er bedre enn ittno, så det tar jeg gjerne i mot.

Originally posted by joo
                          Kompisen hans fløy F-86 med en annen motor i, og etter noen turer fikk jeg spørsmål om hvor han kunne kjøpe AXI til sin F-86. Han ble såå frafløyet av Mig`en med AXI-motoren i ...
                          Mener å ha lest at MIG'n er raskere enn Sabre'n per deafult, men uansett en god tilbakemelding! Skulle likevel gjerne hørt fra noen som har fløyet både Stryker og MIG/Sabre, sånn for sammenligningens skyld.

Originally posted by joo
                          Jeg har link til ei side med et godt review der byggeren tar nøye for seg filing av ekstra kjølehull i ducten, roroverførings-tweaking etc. Kan legge den ut her hvis det er interessant. Men nu er jeg på jobben og har ikke linken tilgjengelig.
                          Hvis det var til hjelp?
                          Bra side, god hjelp!

Originally posted by joo
                          Nå er det så mange esker under trappa mi til enhver tid at jeg tok ei opprydding og solgte noen fly nylig, blant andre Mig`en siden jeg prioriterer seilfly i lange baner nå.
                          Hvor stor trapp er det egentlig du har?
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Hvor stor trapp?
                            Tja, ikke mer enn normalt tror jeg, men der er omtrent 10 uåpna byggesett under der... Får meg sikkert noen sjokk den dagen jeg kommer til bunns og finner DEN modellen.
                            Har et loft også, men der er det ikke mer enn 3-4 kit... tror jeg

Håper dere får nytte av linkene uansett hva dere bestemmer dere for å bygge.

Comment

Working...