Er det noen som bygger fly med foamboard? Hva bruker dere til trekking, hvor store modeller, finnes det tegninger, hvordan lager du bjelke og profil for vinger...etc?
Unconfigured Ad
Collapse
Foamboard
Collapse
X
-
Hei Anders !
Hva er foambord og hvilke tykkelser/vekt er det på de ?
Jobber med 3300 GP celler
Alf____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no -
Foamboard er det du finner i plakater og skilt som bl.a. brukes på messer. Det er rett og slett plater av et skum-materiale med papir på begge sider. Som plakat/skilt har den ene siden også en plastfilm utenpå. For å bruke dette må man først ta bort papiret og plastfilmen. Det du da sitter igjen med er et skum-materiale som er lett som luft. Utfordringen er at skummet lett rives, så man må trekke det med noe. Noen bruker tape, vet jeg.
Foamboard brukes først og fremst til små og lette modeller, men det er visstnok de som har bygget semiskala 747 med elektro ducted fan av slikt....Materialet kan også brukes som spant og profiler. Noen lar papiret sitte på på en eller begge sider, det gir styrke men veier forholdsvis mye.
Jeg vil bare vite om noen andre her på berget bruker dette og hva slas erfaringer de har, kilder til info og slikt.Anders Valland
TrondheimComment
-
Har ikke hørt om noen i norge som bruker foamboard. Depron derimot er mye brukt. Dette er 3 eller 6 mm plater som kjøpes i byggevareforretninger. Mye enklere enn å fikle med fjerning av papir osv.
Er platene du tenker på ennå tynnere enn depron? (under 3mm).
I USA er depron vanskelig/umulig å få tak i, og der bruker de derfor foamboard (Fan Fold, 5mm tror jeg). Men de ville nok helst sluppet papirfjerning, og gjerne hatt tynnere plater.
mvh.
Ole AndréComment
-
jeg fikk tak i noen gamle plakater som likevel skulle på dynga. Det kan hende det blir for tungvint å ta av papiret, men jeg skal prøve. Kan legge litt i det når det er gratis vet du.
De plakatene jeg har fått tak i har en 4 mm skumkjerne.Anders Valland
TrondheimComment
-
Linker, "foam-fly"
Her er et par linker til sider med tegninger og idéer når det gjelder depron.
Mange enkle og greie modeller (raske å bygge, flyr bra)
Og for de litt mer avanserte; Det er blitt populært å forstørre tegninger laget for papirfly, og lage disse i depron. Og da snakker vi ikke om vanlige "kantete" papirfly, men nærmest skalariktige fly med profilerte vinger osv. Bare skriv ut på skriveren (helst farge), klipp ut og lim sammen. Er faktisk litt morsomt, og resultatet blir overraskende bra.
Her er link til en finne som har peiling på akkurat dette: http://www.careliawin.com/tyson/RCDepron.htm.
Bra side med papirfly-tegninger: www.fiddlersgreen.net
mvh.
Ole André KnutsenComment
-
Ellers så finner dere jo litt kule tegninger her også hvis dere ikke har sett den før; http://www.foamyfactory.com
Ellers god helg !
mvh
Alf____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.noComment
-
Fikk testet litt i helgen. Papiret gikk overraskende lett å fjerne. Jeg brukte litt duct-tape, en meter rundholt og en tapetkniv.
Med tapetkniven løsnet jeg ca. 5 cm av papiret på en ende, og festet papiret på rundholtet med duct-tape. Så festet jeg resten av plakaten til gulvet, også med duct-tape. Og så var det bare å rulle papiret av!Det tok meg ca. 5 minutter å fjerne alt fra en 100x80 cm plakat, på begge sider.
Deretter testet jeg litt 3M77 spraylim og pakketape, det gikk også veldig bra. Men jeg tror tynn pvc-tape vil være bedre fordi den er seigere. Kommer litt an på hva som skal lages.
Nå skal jeg se på linkene over og finne ut hva som kan bygges.Anders Valland
TrondheimComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment