Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høyretrekk på motormontering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høyretrekk på motormontering

    Hei

    På bird dogen som jeg har så er det ganske enkelt å legge inn vinkel på motor i alle vinkler. Det står ingen ting i bruksanvisingnen om det.
    Jeg merket når jeg fløy i dag at til tross for riktig balansering så ville nesen litt ned og jeg måtte justere litt høyderor for å være i level. Samtidig trakk flyet litt til venstre.
    Hvor mange grader i vinkel opp/ned og høyre/venstre kan anbefales å montere motoren ?

    Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    tja, en generell regel er ca 1-2 grader høyre og 1-2 grader ned
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Du må nesten bae prøve deg litt fram. Dette er jo ikke noe som er veldig følsomt, så det er velingen fare for at flyet blir umulig, ved moderate forandringer.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Prøve seg fram er jo alltid regelen når man har en ny modell ferdig. Å stole på noe som helst, spesielt på ARF`er nytter ikke.

        Fly rett fram på 1/3 gass og trim til level flight. Så gir du full gass og sjekker om sakene vil stige mye. I så fall gir du motoren mer nedtrekk. Og omvendt.
        Forutsetter at CG er rett, angrepsvinkler OK osv...
        En modell med vingeprofil som gir mye løft og ikke er beregnet på høy speed (Clark Y etc) kan ikke trimmes til nøytral flukt i hele fartsområdet uten å mixe sammen høyderor og gass.

        Når det gjelder sidetrekket er det rett og slett ikke så veldig interessant på en rolig høyvinga sak. Du skal helst fly pattern og ha ei god kjerre og være god pilot for å tweake her. Og prosedyrene for å sjekke dette er litt mer omfattende... Legg inn 1-2 grader høyretrekk og fly.

        Jeg våger påstanden at ALLE modeller som kommer ut av eska flyklare (ARF) vil fly bedre hvis man vet hva man gjør og tar modellen fatt med incidense-meter og fintuner vinkler. For deretter å fly sakene og fortsette tuningen av CG, differential og utslag etter hvordan det oppfører seg. I noen tilfeller kan man endre sakene fra "flybart" til meget bra.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        Working...
        X