Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen idè å bytte fra Deans til EC3 kontakter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen idè å bytte fra Deans til EC3 kontakter?

    Lurer litt på en T-Rex 600 og har en 450 med batt.-pakker etc. med påmonterte Deans-kontakter.
    Noen som har efaring med EC3-kontakter og event. sammen med T-Rex 600 batt.-pakker etc.?

    S
    Attached Files

  • #2
    Du trenger nok ikke å bytte til nye kontakter, da du hverken kan bruke regulator eller batterier fra en 450 til en 600 eller omvendt.
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Originally posted by Psyko-lefse
      Du trenger nok ikke å bytte til nye kontakter, da du hverken kan bruke regulator eller batterier fra en 450 til en 600 eller omvendt.
      Nei, det er jeg klar over. Det som var tanken/spørsmålet om det er en idè å gå over til nye kontakter; EC3, til nye batt.-pakker, ESC etc. til T-Rex 600, og om noen har erfaring med EC3-kontaktene og da event. sammenlignet med Deans?

      Comment


      • #4
        Ahh, da så. Deans tåler ihvertfall rundt 80A uten store problemer, men om det holder til en Trex 600 får noen andre svare på
        Morten Smøraas

        Comment


        • #5
          Originally posted by Psyko-lefse
          Ahh, da så. Deans tåler ihvertfall rundt 80A uten store problemer, men om det holder til en Trex 600 får noen andre svare på

          Jeg kan iallefall svare for mitt tilfelle: og det er nei. Smeltet en Deans-kontakt under mild 3D med 600'n som resulterte i en meget uventet motorstans med påfølgende uventede autorotasjon mye høyere enn jeg noen gang hadde trent på. Men det gikk bra!

          Nå skal det sies at jeg flyr en 10S setup, men strømtrekket kan peake 90-100A. En Deans på hver ledning er relativt trygt og likevel enkelt med tanke på til- og frakobling som et alternativ.

          Comment


          • #6
            i 6s 4900mah FP pakkene som er tiltenkt 600'n følger det jo med deans plugg.så den er trygg på 6s.Og deans skal tåle 80A
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

            Comment


            • #7
              Originally posted by elektrodude
              i 6s 4900mah FP pakkene som er tiltenkt 600'n følger det jo med deans plugg.så den er trygg på 6s.Og deans skal tåle 80A
              Ok, da blir det fortsatt Deans. Da mangler jeg bare en 600 m.m. )
              Sitter og summerer komponenter og det blir definitivt ikke en billig fornøyelse, hvis det nå blir realisert da. Det er meget lett å bli revet med når en først starter å titte og i tillegg begynner å sette sammen komponenter. Og, når en i tillegg er nybegynner med en T-Rex 450 SE og "sliter" med nose in.

              600 CF
              3x Fut. s9451
              GY611 med S9256
              CC HV85 ESC (Hvis ikke northwood har noen dårlige erfaringer med denne? Jazz er også et alt. hvis det ikke blir noe mer enn 6s)
              600XL motor eller NEU 1515/2.5D/F ?

              Nå kan vel dette virke som "overkill" for en nybegynner men erfaringer med SE'en har fått meg til å skifte til bl.a. til Jazz Esc og Medusa motor på den.
              bare gode erfaringer med det selv om kombinasjonen kanskje ikke er så snill med FP batteriene mine. Men de var muligens på tur til å pensjoneres.
              Jeg synes det er noe pes å reparere eller plages med dårlige deler. Jeg liker definitivt ikke usikkerheten som følger med dårlige deler heller.

              S

              Comment


              • #8
                Originally posted by nilste
                600 CF
                3x Fut. s9451
                GY611 med S9256
                CC HV85 ESC (Hvis ikke northwood har noen dårlige erfaringer med denne? Jazz er også et alt. hvis det ikke blir noe mer enn 6s)
                600XL motor eller NEU 1515/2.5D/F ?

                Nå kan vel dette virke som "overkill"
                S

                Det finnes ingenting som heter overkill, uansett nivå, iallefall ikke i min bok. Jeg kaller det å tenke tre skritt på forskudd. Du vet at billig utstyr blir dyrere i lengden. Det er ikke morsomt å måtte innse at du har vokst ut av modellen og må oppgradere av den grunn.

                600XL-motoren får kritikk for å gå svært varm. Tror jeg ville unngått den - tror.

                NEU 1515/2.5D får fine kritikker som direkte drop-in replacement for Aligns motor. Med NEU under "huven" er du sikker på at ikke den svikter med det første. Såvidt jeg husker i farta er NEU 1515 motoren Steve Neu selv velger ut til denne modellen.

                Når det gjelder regulator: Har ikke mye personlig erfaring med mange Jazz-kontrollere, men det er svært, svært sjelden du hører om feil på disse kontrollerene. God governor, slow start, skikkelig kvalitet og beskjeden "current rating" er fordeler i helikopter.

                MEN, jeg vil på det sterkeste anbefale deg 85HV-en. Hvis Jazz-en er beskjeden på takling av strøm, er iallefall 85HV-en det. Massive kjøleribber er stikkordet her.
                Med 85HV-en har du innstillingsmuligheter helt ut til ytterst på fingertuppene gjennom Castle-linken. Denne er nesten et must. Gratis software-oppdateringer kommer ut i ny og ned med bug-fixer for kontrolleren.
                Videre kan du stille inn din egen governor gain (%), startup power, oppspolingstid, throttlerespons osv. osv. osv. De fleste innstillingene er gradert fra 0-100, så her er det kun hvor fintfølende du er som pilot som setter begrensninger for hvor fin du vil ha kontrolleren.

                Ellers kan kontrolleren skilte med at den takler 12S LiPo eller 15S A123 (~50V). Den støtter også veldig mange poler (for f.eks. Hacker A50 14-pol).
                Vet ikke om mange andre merker som gir deg disse mulighetene.

                Men CC-link er nesten et must, slik den kommer fra frabrikk er litt dårlig, særlig hvis du mottar en kontroller som har ligget på lager en stund og inneholder gamlere software.



                GY611 og 9451 servoer kan ikke gå galt, ingenting å utsette på det.

                Comment


                • #9
                  Takk for tips northwood.

                  Ser forøvrig at du holder til i Harstad. Bodde der i begynnelsen på 80-tallet og det var der R/C interessen kom i form av en hanggliderkompis som fløy forsvarets droner ute på Trondarnes. Jeg var mer interessert i heli, den gang som nå. Fikk tak i et sett som het Heim, med 222 fuselage. Fikk også den første Futaba PCM heli tx'en den gang, tror jeg. Kompisen importerte den fra Japan, før den var kommet til Norge på normalt vis. Den gang ble det mye "strul" og ikke noe ordning på noe. Det endte på bakken ved at et motorfeste røk og en kjølevifte i ubalanse rensket innmaten.
                  Sist vinter kom interessen tilbake, etter å ha sett en Zabo-video. Og bla. Finless-videoene gjorde at det hele gikk mye bedre denne gangen.

                  Igjen, takk for tips. Håper på flere underveis.

                  Comment

                  Working...
                  X