Announcement

Collapse
No announcement yet.

lipo i turbin mod.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Da kommer det jo helt ann på hvor mye luft som kommer forbi batteriene da? luftkjøling i minus 10 grader er ganske heftig.. Jeg ville ikke stolt blindt på tester av andre. Og dermed sier jeg også at man ikke skal stole blindt på det jeg sier. Men en pekepinn gir det jo hvis testen er nøye med fakta. Det er vel så enkelt at man bør ta sine egne tester. Jeg vil at mine batterier skal virke i de forholdene jeg skal bruke de. Så jeg tar med cellene ut i de nevnte forhold en times tid og tester etterpå. Noen pakker pakker kan produsere egenvarme allerede ved 1A testing. Noen lipo-celler klarer seg bemerkelsesverdig bra, mens andre ikke takler det i det hele tatt. Det er helt klart forskjeller i teknologi på merker. Når det gjelder drivpakker har jeg ett litt annet syn på det. De produserer egenvarme, dog bør de fungere umiddelbart på feks helikopter så man ikke får kutt allerede etter første takeoff.

    Selv bruker jeg enten varme i bilen eller en termobag (som jeg snur fra kulde til varme) for å holde cellene varme om det er nødvendig. Helikopteret mitt er det så mye luftkjøling at der blir cellene kalde fortere enn de kan produsere egenvarme, så der er jeg rett og slett avhengig av gode celler i kulda (har heldigvis ett par sett Lipo som takler -10). = A123 kan jeg ikke bruke under 0 grader viser tester. De virker, men spenningen faller til under anbefalt.

    PS i helien har jeg til servoer en standard NiCd 1100 pakke som fungerer fint i hva det skal være... Vurderer å bytte til Sanyo Eneloop, men trenger nok ikke, da jeg ikke bruker så mye strøm at det gjør noe (flyr ikke så mye heli kanskje)
    Last edited by jj; 21-11-07, 23:28.
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

    Comment


    • #17
      Litt seint å svare nu, men uansett.. Ville bare si at jeg fløy hele vinteren igjennom med li po batteriene mine.. MEN fulgte veldig godt med hele tiden. Hadde dem i lomma mellom hver tur, holdt dem bra varme hele dagen bare pga det.. Når jeg satt dem på plass i flyet, satt jeg på slike selvklebrende fotvarmere man får kjøpt på div byggvare butikker, dekker hele batteriet og varmer leeeeenge, billig er dem også...Dette syns jeg fungerte utmerket.. Har passert 30 turer på den nu, og like mye kick hver gang.
      Monterte røykanlegg i den, fikk testa det inne på hovedflystasjonen her i bodø, pent å tegne på himmelen..
      betennelse i flynerven..

      Comment

      Working...
      X