Unconfigured Ad

Collapse

1/8 Tamjets F-16 EDF

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

    #1

    1/8 Tamjets F-16 EDF

    I dag fikk jeg ny leke. Den er større enn jeg forestilte meg. Flyet ser veldig bra ut, men jeg mangler instruksjonsboka og missilholderne til vingetippene. Jeg fikk med to luftinntakskanaler, en for turbin og en for EDF.

    Jeg har tenkt å bruke en Stumax SM110-52 vifte i den og 11S eller 12S batteri, sansynligvis Kokam 5000 mAh celler. Effekten ender opp på rundt 3700-4100 W avhengig av batterivalg.
    Attached Files
  • RoSt
    • Apr 2005
    • 173

    #2
    Gratulerer.

    Gratulerer med nytt fly.
    Håper du vil informere oss videre her på forumet om montering og testflyging
    Roger Strand

    Comment

    • Aviator
      • Mar 2005
      • 601

      #3
      Kjempegreier

      Hei Tor Arne,

      Ser bra ut det her, har du den klar til helga?

      Vi planlegg en camping tur te Elvenes no te helga og....
      Last edited by Aviator; 14-08-08, 08:24. Reason: Skrivefeil
      Svein Roe
      ----------------
      Skymaster F-15 - Nexus Mk II
      Boomerang Sprint - Simjet 2250
      Starfire II P-60
      C-arf Extra 2,3 - DA 50
      EF Extra 91" - DA 60
      EF Edge 48"
      Ventus 4m
      Mini Nyx

      Comment

      • trondb
        • Apr 2004
        • 33

        #4
        Gratulerer med flott modell Så virkelig fin ut denne gitt.
        Har du fått Stumax-vifta ? Jeg har en i bestilling som skal inn i en JHH F-86 Sabre og er ikke helt sikker på på batterivalg (antall celler) og hvor jeg havner i vekt ennå. Er helt i startfasen på prosjektet.
        Regner med du poster litt framgangen her

        Trond

        Comment

        • tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

          #5
          Hvis været er ok til helga så kommer jeg også med P-40 og F-5 igjen.

          Jeg vil poste bilder og info her etter hvert som jeg monterer og flyr. Jeg har ikke fått vifta enda, men jeg tror ikke det ikke være lenge igjen før han begynner å sende ut ny batch.

          Comment

          • stg
            • Dec 2005
            • 390

            #6
            Gratulerer med ny jeten, den der blir nok bra skal du se.
            Jeg er ennå imponert over hvordan F-5 din fløy....
            Svein-Tore Gundersen

            Graupner MC32 Hott V2
            Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
            Sbach 342 DA 50
            3dhs Slick 89 Elektro
            Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
            Jet Legend F-15 (simjet 3000)
            Retrojet 75 (Simjet 1910)
            Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
            Byron Corsair

            Comment

            • tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

              #7
              Jeg har veid delene.

              Kroppen: 1912 g
              Cockpit-ramme: 95 g
              Ryggluke: 110 g
              Eksoskon: 67 g
              Hjuldører: 127 g
              Høyderor: 244 g
              Vertikalstab: 178 g
              Venstre vinge: 419 g
              Høyre vinge: 390 g
              Ventralfinner: 55 g
              Utrimmet canopy: 106
              Luftinntak: 177 g

              Total skrog: 3880 g


              Hovedunderstell: 444 g
              Neseunderstell: 152 g
              Lufttanker: 60 g

              Total så langt: 4476 g


              Nå kommer estimert vekt for utstyret som skal monteres. Det blir ikke helt nøyaktig, men jeg pleier å være ganske nær:

              Est. hardware og sånt.: 250 g
              Servoer: 250 g
              Mottaker: 14 g
              BEC'er: 34 g
              Stumax SM110-52: 740 g
              Kontronik Power Jazz 63 med kabler og kontakter.: 250 g

              Total uten batteri: 6014 g



              Kokam 11S 5000 mAh: 1557 g
              Kokam 12S 5000 mAh: 1698 g

              Totalvekt med Kokam batteri:
              11S: 7571 g / 16.69 lbs
              12S: 7712 g / 17 lbs



              Flightpower 25C 11S 5000 mAh: 1465 g
              Flightpower 25C 12S 5000 mAh: 1600 g

              Totalvekt med Flightpower 25C batteri:
              11S: 7479 g / 16.49 lbs
              12S: 7614 g / 16.79 lbs


              Flightpower Evolight 11S 5000 mAh: 1312 g
              Flightpower Evolight 12S 5000 mAh: 1431 g

              Total med Evolight:
              11S: 7326 g / 16.15 lbs
              12S: 7445 g / 16.41 lbs



              Det mangler missilholdere til vingetippene og byggebeskrivelse. Tam sender meg missilholdere straks og sendte meg byggebeskrivelse på epost så det ordner seg.

              Jeg kikker på hvordan servoer jeg skal velge. Er elevon-servoene som er mest kritiske. Der vurderer jeg nå Børsteløse Futaba-servoer, BLS451, men jeg er usikker på strømtrekket til de servoene. Kan jo kjøpe de og måle.

              Comment

              • tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

                #8
                Hjuldørene er på. De passet dårlig med formen på flyet så jeg måtte varme de opp og forme de før montering. Kryssfinerrammene inni var limt skjevt men det var ike så ille at jeg ikke fikk montert understellet rett. Det er litt slett arbeid fra fabrikk uansett.
                Attached Files

                Comment

                • tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

                  #9
                  Har vært og handla servoer nå. Det ble Hitec HS-5985MG til elevons, HS-225MG på nesehjul og HS-225 BB på sideror.

                  Comment

                  • tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

                    #10
                    Her er bilde av innsiden etter at jeg har slipt mellomrommet til viften til 120 mm. Det var under 100 mm mellomrom der originalt da flyet er beregnet på Jetcat P60. Her ser dere at kryssfinerrammene er skjevt limt inn. Jeg måtte slipe mer på ene siden enn andre for å sentrere viftesporet i skroget.
                    Attached Files

                    Comment

                    • tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

                      #11
                      Alt av retract- og dørslanger er installert nå. Jeg har testet det og alt fungerer som det skal med dører og det hele. I morra begynner jeg kanskje med det som skal i nesa.
                      Attached Files

                      Comment

                      • tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

                        #12
                        Har laget et brett for retract-/bremseservoen, mottakeren og fyllevntilene. Jeg vil ikke bruke det originale radiobrettet da det er ganske stort og tungt. Jeg prøvde litt med radioen først for å se om jeg klarte å mikse det sånn, for jeg sparer en del vekt ved å bruke samme servo til retract og brems. Når den er i nedposisjon kan jeg bremse ved å kjøre den forbi enden og presse ned bremseventilen. Failsafen til retractene fungerer også bra. Den senker understellet ved en lekkasje og hindrer at jeg trekker opp understellet mens flyet står på bakken om jeg har bryteren i feil posisjon når jeg slår på.
                        Attached Files

                        Comment

                        • tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

                          #13
                          Nå er den bortimot så ferdig som jeg kan få den før jeg får motor og batterier. Jeg skal sette på klistremerker i kveld tenker jeg.

                          Comment

                          • Aviator
                            • Mar 2005
                            • 601

                            #14
                            Framgang.....

                            Hei Tor Arne,

                            E d nokka framgang med F-16'n?
                            Svein Roe
                            ----------------
                            Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                            Boomerang Sprint - Simjet 2250
                            Starfire II P-60
                            C-arf Extra 2,3 - DA 50
                            EF Extra 91" - DA 60
                            EF Edge 48"
                            Ventus 4m
                            Mini Nyx

                            Comment

                            • tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

                              #15
                              Han som lager viftene har fått motor så nå er motor/vifte på vei snart. Ellers har jeg fått den enorme fartsregulatoren og har bestilt batterier. Jeg valgte å prøve superbillige Zippy-H batterier fra www.hobbycity.com. De er så billige at jeg hadde ikke råd til å ikke prøve, og de kan brukes i de andre modellene mine hvis de ikke takler belastningen i F-16. Hvis de ikke er gode nok så bestiller jeg antageligvis Neu 5000 mAh 30C batterier.

                              Comment

                              Working...