Unconfigured Ad

Collapse

Bygge Harrier som funker, trenger seriøs idee myldring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harrier
    • May 2004
    • 3

Bygge Harrier som funker, trenger seriøs idee myldring

huske jeg så en dokumentar på Discovery channel for lenge siden
    om Harrier flyet(sikle) og har vært fasinert av dem siden.

har planer om å bygge meg et ducted fan Harrier Fly som har en Vertikal takeoff.

Men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne!?
    enkleste hadde jo vært å kjøpe et ferdig kit og så panke inn en motor! :P
    men så lett er det sikkert ikke, regner faktisk med at at slikt fly ikke er laget it Rc utgave!? vertfall ikke offisielt som jeg har prøvd å finne ut av lenge...

har en kammerat som er designer og han skal hjelpe meg med design til en egen Harrier aktig modell som vil ha riktige proposisjoner ++

men trenger litt hjelp her kan ikke så altfor mye om propeller at det gjør noe, så det jeg trenger hjelp til er å lage/sette sammen en motor + propell som kan gi nok med dytte kraft, en kar ifra Usa haddet laget en egen løsning med flere propeller satt isammen og plasert dem inni en sylinder, og skapte dermed masse kraft,

en annen idee jeg hadde i hodet er et fly med en ducted fan/propell plassert i mitten av flyet akkurat som et helikopter har en rotor som oppretholder balanse punktet. tenk en stor propell plassert inn i skroget på et fly med gjenom gående luft strøm, som blåser ned.
    klaffer under som styrer luft strømmen enten nedover for og gi løft,
    eller for å skyve luften inn i 2 kannaler bakover for og gi framdrift

og til alle som finner mange skrive feil! jeg er veeldig trøtt akurat nå og gjør mitt beste...huff hehe.
  • JarKri
    • Jun 2002
    • 158

harrier

Høres ut som et spennende prosjekt. Jomfruturen tror jeg blir spennende, men er det nok futt i en ducted fan til "hovring"? De er vel bygget for fart? Hvor lite skal flyet være? Du får holde oss oppdatert etterhvert som doningen blir til.
    jaran
    Jaran

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Re: harrier

Ved hovring må trykket være stor nok til å overvinne flyvekta eller omvendt flyet må være bygget så lett som mulig, og hva med like trykkfordeling av hver dyser for å få like balansert under hovring. Du nevnte om flere propeller drevet av samme motor, ikke glem at motoren kan få større krafttap hvis sette flere ductet fan propeller på samme motor, så det må være en annen profil i propellene som ikke tar kraften så mye samtidig gi effektiv trykkøkning som ductet fan propeller ikke kan gi. Det ser komplisert ut, men verd å prøve..

Jens Eirik

Comment

• zipzap
        • Feb 2002
        • 137

Å lage VTOL fly med ductedfan har vært gjort før både med elektro og glow motor, men det er ikke helt enkelt å få det til å fungere.

Sikkert lurt å begynne med et testfly som ikke er i skala.

Kanskje du kan hente noen ideer fra denne siden: http://www.awatson1.fsnet.co.uk/ (legg merke til at siden ikke er oppdatert, har han gitt opp?)

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

"zipzap" Å lage VTOL fly med ductedfan har vært gjort før både med elektro og glow motor, men det er ikke helt enkelt å få det til å fungere.
          I Model Air Planes bladet var det en artikkel om VTOL fly med kun en glow ducted fan som kunne vippes forover eller oppover og den fløy fint.

Men noe annet hvis med flere motorer og større forbruk ved hovring enn ved flyging og vekt når man tenker på elektro kombinert med skalafly(hvis flyet ikke var bygd i isopor). Tynne og enkle flygende modeller har vært solgt som VTOL fly, men det likner ikke noe på skalafly, heller på ufo eller liknende...

Og tenk hvor mye skal vi gi fremme og bakre dyser pga tyngdepunktet er ikke i midten mellom fremme og bakre dyser..

Å føre trykkluft fra enslig D.F. motor til de 4 dyser i like mengder (trykk) eller hver for seg er ikke heller enkelt ut fra arealet i hver dyser og indre motstand etc etc

Å snakke og tenke er lett til praksis viser seg å være motsatt ..
          man må bare prøve seg fram ..

Jens Eirik

Comment

• Harrier
            • May 2004
            • 3

vil dere se noe helt perverst!?

dette er noe av det råeste jeg har sett i mitt hele liv!

dette er bilde og video matriell av en (vil tippe 1:5 scale) Harrier =)

må få tak i tegningen til en slik motor:P

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Originally posted by Harrier
              vil dere se noe helt perverst!?

dette er noe av det råeste jeg har sett i mitt hele liv!
              Der ser du det er mye bedre å ha ordentlig turbofan motoren til harrieren enn å bruke glow (lite effekt i forhold til vekt) eller elektromotor (høy vekt).

Spørs om hva det vil koste i alt å lage en ny motor (pleier å ha dyre materialer pga varme og sentrifugalkrefter og høy turtall) og gode kunnskaper i metallarbeid og tilgang til metallverktøy som dreiebenk,fres etc.. ikke nok med det, i tillegg til balansering av turbiner + aksel...
              Og elektronikk i tillegg til regulering av turtall..

Jens Eirik

Comment

• Harrier
                • May 2004
                • 3

gir opp jeg..skal heller kjøpe fra denne siden når det er ferdig
                Painless, quick delivery of your domain name. Fast and professional service.

Comment

• OAK
                  • Jul 2002
                  • 863

Tror jeg har noen videoklipp av en VTOL modell. IKKE harrier, men det kan allikevel være interessant for deg tenker jeg.

Skal lete i noen cd-bunker og se om jeg finner filmene...

Flyet var bygget opp med en vanlig turbinjet-motor i senter av flyet, i en vugge slik at motoren kunne tiltes dit du måtte ønske(horisontalt/vertikalt). På hver vingetipp og på halen hadde han små elektriske motorer med propeller (halerotorer fra helikopter???) som han brukte for å kontrollere modellen når den ikke hadde flyfart.

Kanskje vanskelig å bruke dette prinsippet på en modell som skal se ut som en harrier...

mvh.
                  Ole André

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Harrier bruker små dyser på vingetippene, nesen og halen for å manøvrere i tillegg til de fire nozzlene som er montert på eksoskonene til motoren.

Det er en kjent modell som jeg tror heter Vertigo som bruker en stor ducted fan med flyprop i senter. Du finner sikkert masse info hvis du søker på ordet vertigo.

Comment

• Per G.
                      • Aug 2003
                      • 71

Harrier

Hei TA
                      Prøv å kjøre et søk på Harrier under Jet forumet på RC Univerce
                      Da har du lesestoff en kveld! Mange har forsøkt, men en som fungerer 100% har ingen klart enda. Det kan vel like gjerne gjøres på Bardufoss.

Jeg har sett Eric Dainty's Harrier på Florida Jets en gang, da klarte han å hovre og å fly modellen sin, men ikke på samme flight. Han måtte stille om noe manuelt mellom hovring og "vanlig" flygning. Han brukte OS.91 VRDF og Dynamax vifte. Styring i hover var ved hjelp av utslipp av luft i små dyser i hale og vingetupper.

Lykke til!
                      Per G.

Comment

• Stall
                        • Apr 2004
                        • 276

Kjørte et lite søk og fant dette: http://www.geocities.com/v22chap/Wel...LHomePage.html

kan egentlig ikke tenke meg et vanskeligere prosjekt.
                        'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

Ørjan Rapp

Comment

• Ben_E
                          • May 2003
                          • 621

Originally posted by Stall
                          kan egentlig ikke tenke meg et vanskeligere prosjekt.
                          Chris Golds, som er en av de dyktigste innen EDF modeller skrev i en av sine siste artikkeler at en hovrende Harrier nok er det siste kappittelet som skal skrives i modellflyhistorien. Det er en utfordring av dimensjoner uansett om man velger fuel eller elektro.
                          Ser for meg en hel liten armé av gyroer og svingbare ducter samt en innbitt kamp mot vekta. Har lest at man må ha nærmere 2x egenvekt i statisk thrust for å kunne hovre….

Skulle jeg tatt i kast med et slikt prosjekt så ville jeg forsøkt med depron, børsteløse motorer og lipoceller, men jeg har nok prosjekter for tiden…

Lykke til – hold oss oppdatert!

Ben_E
                          Ben-Erik Ness
                          Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
                          http://www.jetsofbergen.no

Comment

• rc-pilot
                            • Dec 2004
                            • 6

Jeg ville heller laget en JSF istede for harrier, for da slipper du 4 dyser. harrier har 2 varm og 2 kald dyser til å løfte og drive flyet mens jsf har justerbar dyse bak og en vifte rett bak cokpit som blåser luft tvers igjenom flyet. JSF har også mye mer aerodynamisk design i forhold til harrier
                            alle fly kommer ned til slutt !

Comment

Working...