If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Hei !
Er det noen som har bygget om Super falcon 120 til turbin drift?? Hvis, kan noen gi meg litt info om "hva og hvordan" dette gjøres. Gjerne noen gode bilder. Hvor stor turbin trengs??
Hei- jeg som solgte den kan bidra med litt info sålenge:
Det er ikke så mye modifisering som må til på Super Falcon i jetversjon, men enkelte ting lønner seg. Det er mer enn nok med en turbin på 5-6kg skyvekraft, tenk også på vekten i halen på modellen. Du kan gjerne bruke det eksisterende motorfestet med lange, solide skruer, men er nok bedre lage et eget motorfeste i aluminium f.eks. Noen har byttet ut CA-hengslene på alle ror med pinnehengsler type Robart. Jeg bruker også å tape langs rorskjøtene på undersiden av raske fly (med klar, sterk pakketape i passe bredde) for å eliminere evt. flutter i rorene - husk dette går fort! Oppgitte utslag på rorene stemmer rimelig bra, men du kan legge utslag på maks flaps til minst 30mm hver vei og kanskje øke utslaget på høyderor med ca. 5mm noe for å få nesa mest mulig opp i landingsfasen, noe som bremser bra. Du kan også med fordel bytte ut linker og støtstenger til en større dimensjon, for eks 3mm eller 4-40 i tommer. Som fueltank er f.eks. en 2 l saft/colaflaske bra, bare lokk og gjennomføringene er tette, husk skikkelig filtfilter som klunk. Du bør også ha en liten hoppertank f.eks. BVM UAT for å unngå luftbobler i systemet.
Vinkel på turbinen er optimal med ca. 3mm høydeforskjell på foran og bak, dvs. at motoren skrår nedover bak. Flytt vekt (batteripakker osv.) forover i flyet for å oppnå korrekt CG - det oppgitte tyngdepunktet stemmer bra.
Innfestingen av understell bør du forsterke som vanlig på de fleste ARF-modeller der det er mulig, og det skader ikke med Zap evt. mere epoxy langs kantene på spantene i kroppen. Canopy'en bør du evt. bruke hurtiglås på (litt ombygning) slik at den er kjapp å løsne samtidig som den ikke faller av i luften. Trenger du flere radiokanaler så kan du spe på ved å bruke en servoreversings Y-kabel på flaps.
Det er skrevet side opp og side ned om Falcon på diverse fora, sjekk disse for bilder og mye nyttig (pluss litt tull : http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php/topic,44388.0.html
og Bob Cat Copy Falcon 120 Jet - RCU Forums
Det er også en grei byggerapport i bilder her: 404 - File or directory not found.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment