Unconfigured Ad

Collapse

Kjøp av Jet A1

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heli maizor
    • Feb 2009
    • 43

Kjøp av Jet A1

Hei hvor kjøper dere jet gutta normalt jet A1 hen?
    Og hvilken pris må mn betale for denne?
    Trex 700E
    Raptor 90SE
    Trex 600E
    trex 450PRO
    14Mz
  • larshkj
    • Nov 2005
    • 535

Tror nok de fleste fyller parafin og blander med en eller annen totaktsolje. Jeg har lest mange tråder rundt omkring ang forskjellen mellom Jet A1 og parafin. Jet A1 er parafin, men tilsatt glykol og et antibakteriemiddel. I tillegg er det tilsatt et middel som hindrer statisk elektrisitet.
    Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

Comment

• tjohan
      • Jan 2003
      • 8

Jeg bruker vanlig parafin og tilsetter Shell 500 Turbinolje.
      tjohan

Comment

• larshkj
        • Nov 2005
        • 535

Posten min var full av tull, se lenger ned
        Last edited by larshkj; 03-04-09, 22:31. Reason: Bare tull :-)
        Lars Henrik Kjølberg

Klubber:
        Jets of Norway
        Nittedal modellflyklubb

Comment

• tjohan
          • Jan 2003
          • 8

Det er nok ingen fare med det at den skal få tid til å klumpe seg
          Hvordan turbinoljen oppfører seg blandet med parafin avhenger nok av flere ting.

Denne linken kan jo følges for de som er stive i tysk.
          tjohan

Comment

• tjohan
            • Jan 2003
            • 8

Ellers anbefaler Jetcat Aeroshell 500 på sine turbiner . Siden jeg har Jetcatturbiner bruker jeg den oljen Jetcat anbefaler.
            tjohan

Comment

• jan-t
              MaxFactor
              • Dec 2007
              • 382

Turbinolje klumper seg????
              Jeg syns nå da det hørtes litt rart ut, egentlig..
              Tviler på at den hadde blitt godkjent for luftfartstøy i Norge da.... Vi har det strengeste regelverket på sånne ting i Norge.. Men det er jo bare og ta en telefon til Shell det, og høre om det er tilfelle...

På jetcat turbinen min bruker jeg

Elf MOTO 2XT TECH olje og parafin...Meget fornøy.. aldri tull..

Ellers litt info Ang olje til turbin.

Har snakket med en som er no turbinteknikker på et helikopter verksted..
              Han sa til meg at Castrol TTS 2takt olja er så å si den samma olja som Aeroshell 500 turbin olja...
              Castrol olja er rød og shell sin er brun.

Jeg tror ikke det er noe problem å bruke vanlig 2takt olje. den blir jo spylt in av pumpa, rett i lageret og så rett ut i turbinen og blir med eksosen ut... 45% av eksosen på en turbin er jo bare parafin damp... Så smøring får den..

og Jet A1 får man kjøpt på det fleste små flyplasser..
              Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
              Viking-Smackdown.com

Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
              PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

Jerofuel
              Lynx Heli Innovations

Comment

• Helihover
                • Nov 2005
                • 135

Jeg bruker fuel og olje som er spesifisert av produsent. Det er ufravikelig - jeg velger nemlig å tro at de som lager disse motorene har en viss ekspertise på hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Jeg har hørt med JetCat om bruk av to-taktsolje og svaret var et kontant - Nein!! Det er antakelig en grunn til det, selv om mange hevder at de bruker både det ene og det andre med hell. Kall meg gjerne konservativ, men jeg stoler altså på de som lager motorene våre vet hva de snakker om.

Jan Harry Svendsen
                Last edited by Helihover; 04-04-09, 17:12.

Comment

• larshkj
                  • Nov 2005
                  • 535

Glem det, det er bare jeg som blander Aeroshell 560 og Aeroshell 500. To forskjellige produkter.
                  Les forøvrig denne artikkelen:
                  Lars Henrik Kjølberg

Klubber:
                  Jets of Norway
                  Nittedal modellflyklubb

Comment

• larshkj
                    • Nov 2005
                    • 535

Originally posted by Helihover
                    Jeg har hørt med JetCat om bruk av to-taktsolje og svaret var et kontant - Nein!! Det er antakelig en grunn til det, selv om mange hevder at de bruker både det ene og det andre med hell. Kall meg gjerne konservativ, men jeg stoler altså på de som lager motorene våre vet hva de snakker om.

Jan Harry Svendsen
                    Det er klart de sier nei til dette. De vet hva som fungerer, men de vet ikke hva slags totaktsolje du kommer til å blande i drivstoffet om de sier generelt OK til "vanlig" totaktsolje. Går du på en smell, risikerer de bli holdt ansvarlige. Det betyr ikke at oljen som for eksempel Christer Søderholm anbefaler er noe dårligere enn Aeroshell 500.
                    Lars Henrik Kjølberg

Klubber:
                    Jets of Norway
                    Nittedal modellflyklubb

Comment

• tjohan
                      • Jan 2003
                      • 8

Det finnes enormt med oljer. De fleste til sitt spesifikke bruk. Motoroljer, gearoljer, turbinoljer osv. Oljeselskapene gir ut datablader med specs. Der kan man lese om man har tid og lyst. Det er et så enormt område og krever ihvertfall kunnskap jeg ikke innehar overhode.
                      Derfor synes jeg det er greit å holde seg til det turbinprodusentene anbefaler.
                      tjohan

Comment

• netroh
                        • Oct 2005
                        • 273

Drivstoff og oljer

Hei

Har du problemer med å få tak i Jet A1 så benytt parafin istede. Du merker ingen forskjell. Hvor olje kjøpes har blitt nevnt tidligere.

Litt O.T. men min erfaring til dere alle er:

Jeg har benyttet parafin og Jet A1. Nå benytter jeg kun Jet A1. Som olje har jeg benyttet Shell 560, Shell 500, Mobil sin turbinolje(husker ikke typen) og Exxon turbinolje(husker ikke typen). og noen andre typer jeg ikke husker navnet på. ALDRI hatt noe problemer med noen av blandingene.

Har benyttet fuel som har stått blandet 1/4 - 3/4 år gjentatte ganger. ALDRI hatt problemer med det heller.

Har benyttet 2 takts olje Motex 2TX. Fungerer det også men helst ikke om vinteren da det kan være tungt for startmotoren å dra turbinen opp i riktig turtall i kulda.

Ja, jeg har fått skitt i fuelfilter men det har vært med drivstoff tilsatt defrost middel.

Mange meninger om dette med drivstoff og oljer. Følg annvisningene fra din motorleverandør. De bør vite hva som er best.

Cato Horten
                        Bærum Modellflyklubb
                        Last edited by netroh; 06-04-09, 20:17.

Comment

Working...