Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raskeste DF modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Raskeste DF modell

    Raskeste Df modellen i Norge og hva hastighet????
    Frode Lundgren

  • #2
    Speed

    Det er allerede 10 år siden første turbin fløy i Landet, og hjernen er alene. Husker ett tall: 286 km/t på min BVM F86 F Sabre.
    Mener vi var såvidt over 300 med BVM Aggressor og Viper. Maverick Pro var ingen sinke heller.
    Per G.

    Comment


    • #3
      Jeg har hatt elektro-DF oppi 215km/t.
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment


      • #4
        Er det den du holder på på bildet ????
        Frode Lundgren

        Comment


        • #5
          En liten avsporing til andre enden av skalaen: Hørte hr. Nessen hadde møtt opp på jetstevne med en GWS A-10 og ble målt til, hold deg fast: 26km/t..
          Bygger bedre enn jeg flyr...
          ARF? Nei takk!

          Comment


          • #6
            Turbotruls:
            Ja det er den på bildet. Viojet vifte, BVM .91R motor og BVM pipe.

            Modellen er pensjonert, men den egner seg godt for en MW 44 eller JetCat 60, så det kan hende den flyr igjen. Eller kanskje Haldor har noe elektrisk som egner seg.
            Per G.

            Comment


            • #7
              Har noen EDF videoer her : 404 Not Found -> Video
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment


              • #8
                Stuper du med flyet og drar over sletten med fullt hyl på maskinisten eller klarer du å nå 250-280km/t uten å bruke tyngdekraften
                Frode Lundgren

                Comment


                • #9
                  Vi bruker såkalt "Speed Trap" som ble kjøpt inn fra Texas for en del år siden. Den består av to fotoceller og en timer/display. Fotocellene står med ca 23 meters avstand på andre siden av banen og må passeres i 5 til 20 meters høyde, litt avhengig av lysforholdene. Den første fotocella starter timeren som stopper når den andre fotocella passeres. Ved å varierere avstanden mellom dem kan man måle hastigheten i f.eks. km/t, m/s, mph eller knop. Vi bruker vanligvis km/t og dette gir de 23 meterene mellom cellene. Vi kan velge retning på målingen slik at man kan fly begge veier.
                  For å måle høyest mulig hastighet har vi ikke lagt noen begrensninger på flygningen, dvs du kan klatre så høyt du vil, stupe så bratt du vil bare du klarer å passere begge sensorene slik at du får en registrering. Med 23 meter mellom sensorene innebærer dette at de "beste" forsøkene er de hvor man klarer å komme i slakt stup gjennom måledistansen.
                  Denne flygingen er relativt krevende, det er ikke så lett å treffe hverken den ideelle stuplinjen eller sporet over sensorene når det begynner å gå riktig fort, f.eks. over 400 km/t. En liten korreksjon på retningen koster fort 20-30 km/t. Og et for sent uttrekk koster hele modellen.

                  I fjor fikk jeg prøve en håndholdt GPS ombord i min SuperBandit og den registrerte 360 km/t som høyeste hastighet under turen, uten at jeg fløy med full gass eller bratte stup.

                  Svar på spørsmålet: DF modeller sliter med å komme over 200 km/t med flat innflygning.
                  Per G.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har brukt doppler analyse til å beregne hastigheten på mine modeller. Dvs at jeg bruker en lydfil fra en lowpass, beregner lydfrekvens inn og lydfrekvens ut. Utifra differansen mellom F(mot) og F(fra) kan hastigheten beregnes. Vindhastighet påvirker ikke resultatet i noen særlig grad slik at du vil få noenlunde lik måling om du kommer med- eller motvinds. Lufttemperatur er derimot en faktor som må taes med.
                    ----------------
                    Haldor
                    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                    Comment

                    Working...
                    X