Announcement

Collapse
No announcement yet.

F9-F Cougar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hei .

    Gratulere Cato, det var flott å høre at det fungerte perfekt med den nye modellen din,skal den være med til Fagernes?
    Mvh
    Thor Arne Solberg
    Team F4C Norway
    www.skalamodeller.com

    "Ekte fly hovrer ikke"

    Comment


    • #32
      Video ligger ute på http://www.icepilot.no/modellfly/Cato Cougar.wmv
      Filen heter Cougar Cato Justert og er på 16 MB. Takk til Tor.

      Feilen på turbinen er muligens funnet. Kranglete fuel pumpe er den
      mest logiske løsningen i.h.t. produsent.
      Last edited by netroh; 07-03-06, 16:44.

      Comment


      • #33
        Gratulerer med nydelig fly.
        Virkelig fin profil på den i lufta.
        Den betegnelsen F9-F, er det noe som går igjen på flere jagere?
        Grunnen til att jeg spør er att jeg driver å bygger en Grumman Panther som også har betegnelsen F9F.
        Ligner på din i kroppen, men har anderledes vingepofil.
        Jeg har tenkt å ta turen til Fagernes og får vel kanskje se nærmere på flyet ditt der?
        Cessnaknuseren
        Bjørn Sandbæk

        Dæ går litt mindre lim nå.

        Comment


        • #34
          En kort historikk på Panther og Cougar Cessnaknuseren

          På tegnebordet allerede i 1946. Betegnelse XF9F-1. XF9F-2 var Grumman's start i jet eraen. 24 november 1947 første flight. Første fløy et år senere som F9F-2. De føy 78000 tokter i perioden 1950-53. Mange utgaver ble laget opp til F9F-5. De ble laget lengre. F9F-6 fikk navnet Cougar. Kropp veldig lik Panther. Første flight 1951. Vingene ble trukket 35 grader bakover. 40 % større vingeareal. Var ikke i aktiv tjeneste i større grad grunnet fredsavtalen 27/7 1953. Siste produksjon F9F-9T (eller QF-9J) ca 1961.

          Kort fortalt. Selvfølgelig mange varianter i tillegg.

          Comment


          • #35
            Takk for historikk-opplysningene.
            Den jeg bygger er av denne typen Viderekoblingsmerknad(Det øverste bildet)
            Har valgt å bygge denne med snutepropell da jeg ikke føler meg klar for andre motortyper.
            Cessnaknuseren
            Bjørn Sandbæk

            Dæ går litt mindre lim nå.

            Comment


            • #36
              Hei cessnaknuseren. bygger du denne fra bunnen eller er det ett bygge sett. ?
              det er lov å lage en egen tråd med masse bilder og forklaringer

              Og netroh ett utrolig fint fly du har der. Fikk virkelig lyst på jet
              Last edited by tyor; 30-01-06, 21:23.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #37
                Morsomt med norsk jetforum!

                Hadde ikke sett dette før - takk Cato for at du nevnte det på Bjørkelangen! Cougar'n er et nydelig syn i luften, utrolig realistisk! Det skal bli moro å se den i fulle farger - og lande med turbinen i gang! Cato: Du skal få hele videoen på en DVD-plate.

                Tor
                Tor Christiansen

                Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
                FeiBao Panther/GBooster 160
                Savex L39/Wren 44
                Grumania SU27/Wren 44
                Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
                Mustang/Laser 120
                3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
                Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
                Kyosho Cap 232/SC .91
                + noen trainere og smårusk...

                Comment


                • #38
                  Gratulerer med flott flight Cato.
                  Så vet vi at spoiler virker utmerket på jet tøft.

                  Og motoren hørtes jo ut til å gå stille og pent,spesielt på landingen........
                  Vennlig hilsen
                  Roy.

                  2,Biler.
                  1,Leilighet.
                  masse øl i kjøleskapet.
                  + diverse innbo.

                  Comment


                  • #39
                    Noen bilder sendt til meg fra Lars Henrik Kjølberg OHK.
                    Tusen takk, dette får en aldri nok av.
                    Last edited by netroh; 11-06-07, 16:58.

                    Comment


                    • #40
                      Hei Cato,

                      Den fløy jo bare helt nydelig, gleder meg til å prøve den.

                      Comment


                      • #41
                        Hei Cato.

                        Slenger meg på bølgen av gratulasjoner, og bøyer meg i støvet.
                        Når skal du lakke den, og hvilket skjema blir det? Regner også med at du kommer til å slenge på noen detaljer under vingene etterhvert? Jeg har et lite dilemma nå, skal ha nytt fly, det står mellom en F 18 og en Extra. Økonomi og tid er det som skremmer meg mest med F-18. Siden du har en, hvordan vil du si den er å fly og å bygge skala messig, opp mot andre modeller du har/hatt??

                        Knut Erik Rognes
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • #42
                          Hei

                          Takker for alle gratulasjonene fra dere der ute. Hyggelig at dere følger med. Fargeskjemaet jeg skal benytte er fra en Cougar som står i Korea. Den hadde ikke mye under vingene den, men vet aldri hva jeg finner på. Har liksom aldri tid til å surre med slike detaljer, vil heller bygge et fly til. F-18 eller Extra. Enkelt F-18 selvfølgelig. Spørs hvor langt du vil strekke modellen skala messig. Min Hornet er trukkel så langt jeg synes det er greit. Andre strekker det enda lengere for å få det 100% skala. Noe som er fult mulig med Yellow F-18 Hornet. De andre Hornet'ene på markedet kjenner jeg ikke til skalamessig men vet de flyr bra. Flymessig har jeg tidligere sagt at dette er noe av det beste jeg har prøvd, helt til jeg prøvde Cougar'n. Men det kommer mye på grunn av størelsen. Byggetiden på en F-18 Hornet for min del var 2 mnd til første flight.

                          Interiøret til Cougarn er noe for seg selv. Skal ta noen blider å legge det ut.
                          Last edited by netroh; 11-06-07, 16:58.

                          Comment


                          • #43
                            Som lovet. Bilder av interiøret til Cougar'en.
                            Last edited by netroh; 11-06-07, 16:58.

                            Comment


                            • #44
                              stilig!
                              her er det lagt ned mye arbeid ser det ut som...!
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

                              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                              Comment


                              • #45
                                Har hatt gleden av å se Cougar`en i lufta i dag.
                                Kjempefint fly. Håper å få sett den etter lakering også.
                                Cessnaknuseren
                                Bjørn Sandbæk

                                Dæ går litt mindre lim nå.

                                Comment

                                Working...
                                X