If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Gratulerer med nydelig fly.
Virkelig fin profil på den i lufta.
Den betegnelsen F9-F, er det noe som går igjen på flere jagere?
Grunnen til att jeg spør er att jeg driver å bygger en Grumman Panther som også har betegnelsen F9F.
Ligner på din i kroppen, men har anderledes vingepofil.
Jeg har tenkt å ta turen til Fagernes og får vel kanskje se nærmere på flyet ditt der?
En kort historikk på Panther og Cougar Cessnaknuseren
På tegnebordet allerede i 1946. Betegnelse XF9F-1. XF9F-2 var Grumman's start i jet eraen. 24 november 1947 første flight. Første fløy et år senere som F9F-2. De føy 78000 tokter i perioden 1950-53. Mange utgaver ble laget opp til F9F-5. De ble laget lengre. F9F-6 fikk navnet Cougar. Kropp veldig lik Panther. Første flight 1951. Vingene ble trukket 35 grader bakover. 40 % større vingeareal. Var ikke i aktiv tjeneste i større grad grunnet fredsavtalen 27/7 1953. Siste produksjon F9F-9T (eller QF-9J) ca 1961.
Kort fortalt. Selvfølgelig mange varianter i tillegg.
Takk for historikk-opplysningene.
Den jeg bygger er av denne typen Viderekoblingsmerknad(Det øverste bildet)
Har valgt å bygge denne med snutepropell da jeg ikke føler meg klar for andre motortyper.
Hadde ikke sett dette før - takk Cato for at du nevnte det på Bjørkelangen! Cougar'n er et nydelig syn i luften, utrolig realistisk! Det skal bli moro å se den i fulle farger - og lande med turbinen i gang! Cato: Du skal få hele videoen på en DVD-plate.
Tor
Tor Christiansen
Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
FeiBao Panther/GBooster 160
Savex L39/Wren 44
Grumania SU27/Wren 44
Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
Mustang/Laser 120
3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
Kyosho Cap 232/SC .91
+ noen trainere og smårusk...
Slenger meg på bølgen av gratulasjoner, og bøyer meg i støvet.
Når skal du lakke den, og hvilket skjema blir det? Regner også med at du kommer til å slenge på noen detaljer under vingene etterhvert? Jeg har et lite dilemma nå, skal ha nytt fly, det står mellom en F 18 og en Extra. Økonomi og tid er det som skremmer meg mest med F-18. Siden du har en, hvordan vil du si den er å fly og å bygge skala messig, opp mot andre modeller du har/hatt??
Takker for alle gratulasjonene fra dere der ute. Hyggelig at dere følger med. Fargeskjemaet jeg skal benytte er fra en Cougar som står i Korea. Den hadde ikke mye under vingene den, men vet aldri hva jeg finner på. Har liksom aldri tid til å surre med slike detaljer, vil heller bygge et fly til. F-18 eller Extra. Enkelt F-18 selvfølgelig. Spørs hvor langt du vil strekke modellen skala messig. Min Hornet er trukkel så langt jeg synes det er greit. Andre strekker det enda lengere for å få det 100% skala. Noe som er fult mulig med Yellow F-18 Hornet. De andre Hornet'ene på markedet kjenner jeg ikke til skalamessig men vet de flyr bra. Flymessig har jeg tidligere sagt at dette er noe av det beste jeg har prøvd, helt til jeg prøvde Cougar'n. Men det kommer mye på grunn av størelsen. Byggetiden på en F-18 Hornet for min del var 2 mnd til første flight.
Interiøret til Cougarn er noe for seg selv. Skal ta noen blider å legge det ut.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment