Jeg kan vel driste meg til å komme med litt informasjon, i og med at jeg har jobbet daglig som, og fortsatt jobber vakter som flybunkringsoperatør, har sertifisering innen faget og har fylt noen hundretusen kubikk med dette artige stoffet...
Oppbevaring?
Når det gjelder oppbevaring av Jet-A1 i maursyrekanner så er ikke dette tillatt, ref. DSB.. MED MINDRE kannen er forsvarlig merket..
Og får du et uhell, og brannvesenet kommer, så vil du få ekstra problemer...
Kannen skal merkes med "JET A-1".. Hvit skrift på SORT bakgrunn.. Skal også merkes med fareseddel, nr. 3 og helst også produkt nr. 1863.. (Da har du ADR-merking i orden også, selv om volumet er fritatt..) Hvis noe skulle skje så har du gjort det du kan for å merke forsvarlig iallefall..
Innhold?
Ang. hva Jet A1 faktisk inneholder, så er det hovedsaklig parafin. I tillegg så er det turbin/hydraulikk-olje for å smøre og kjøle, antioksidanter for å dempe dannelsen av gummistoff, Stadis450 for å gjøre fuelen elektrisk ledende og dermed redusere statisk elektrisitet, AIA - Anti Icing Additives dvs. kjemikalier som gjør at den ikke fryser så lett selv ved sprøytetåker. I tillegg så inneholder den kjemikalier som motvirker katalysatoreffekten (som bl.a. kobber har på fuel som gjør at den oksiderer raskere), samt kjemikalier for å begrense bakteriefremvekst. Jet-A1 har en egenvekt på ca. 775-840kg/m3 og et flammepunkt på minimum 38 grader celcius.. Det avgis derfor ikke brennbare gasser ved normale temperaturer inne/ute.
Se forøvrig datablad her: Imperial Supplies LLC | Heavy Duty Truck Parts | Fleet Maintenance
Rust i fuelen min??
At metallkanner er uegnet skyldes at når produktet blir stående i ro, vil det foregå en vannutskillelsesprosess, en settling. Dette er helt normalt. Vannet synker til bunnen og kanna di ruster, og du vil få forurensninger i fuelen av rusten. Dette er et kjent problem på endel mindre flyplasser.
Ved å ta en såkalt gravimetrisk milliporetest vil du kunne finne igjen disse partiklene, og de vil du ikke ha i en motor... Grensen for når fuelen er akseptabel ligger på 0.20mg/liter.. Dette må du ha spesialutstyr for å finne ut.
Jet A-1 BØR derfor langtidslagres i tanker med en egnet epoxycoating som tåler fuel, eller plastkanner som tåler det.
Hæ? Vann i MIN fuel??
Alt drivstoff inneholder vann som en naturlig del av produktet. Ved fallende temperatur vil drivstoffet skille ut vann, først i små partikler som bare kan registreres ved vanndetektor. Senere kan vannet sees som en tåke som til slutt felles ut som fritt vann som synker til bunnen.
Ved stigende temperatur vil drivstoffet absorbere fuktighet fra luften eller vann fra tankbunnen. Dette er altså en kontinuerlig prosess..
Fuelhygiene er meget viktig her.
Så hvis fuelen din en dag er blitt grå, så har du mye vann i den..
En grei sjekk er såkalt "bright & clear".. Fuelen skal være blank og klar..
(Fuel fra Esso Slagen er veldig blank, mens fuel fra bl.a. Sjursøya ofte er litt strågul av farge.. Dette er helt normalt).
Baktus??
Ved å drenere Jet-A1 jevnlig så vil drivstoffet holdes mest mulig tørt, og man unngår (eller reduserer risikoen) for såkalte "dieseldyr" som er bakteriekulturer som blir liggende i bunnen. Disse bakteriene forringer fuelen veldig, farger den brunaktig og fremmer korrosjon i tanker og motor (forsterker en allerede eksisterende prosess).
Produktspec'en på Jet-A1 sier max 30ppm fritt vann.. Dere som holder på med jet bør absolutt gå til anskaffelse av Shell Vanndetektorer el. f.eks. Hydrokit..
Da har du mulighet til å sjekke kvaliteten jevnlig.
Penselrens....
En annen viktig faktor ved Jet-A1 er at det også er et løsemiddel... (Bedre malingsfjerner og penselrens får du ALDRI tak i! )...
Derfor er endel kanner av forskjellige typer plast uegnede. Dette fordi fuelen tærer på plasten og løser den opp. Dette kan sees som grums og "grøt" i fuelen. Heller ikke noe du ønsker å kjøre inn i en motor til 10-20' lapper.. En klassisk tabbe å gjøre. Som sagt.. Bruk kun plastkanner som TÅLER dette..
Tørr fuel? Den er jo våt??
Fuel som brukes på fullsizemaskiner kan ofte bli vel "tørr" for små motorer hvor kjøling og toleranser er vesentlig mindre. Derfor tilsettes det normalt ekstra turbinolje.
Mørk fuel?
For meg er det ukjent at denne oljen blir mørk fordi den skal sees ved lekkasjer.. Det jeg derimot vet er at oljen blir mørk av at den utsettes for lys fordi oljen begynner å skille seg og hydrokarbonmolekylene i oljen reagerer med oksygen når det utsettes for UV-stråling.. Dette danner chromoforer, dvs. forbindelser med bl.a. aldehyder, ketoner og ester. Dette er gult ved lave konsentrasjoner og blir mørkere jo høyere konsentrasjonen er.. Jo lenger oljen blir eksponert for UV, jo mer produseres og jo mørkere blir den.
I og med at det tilsettes mer olje, vil også denne prosessen forsterkes..
Så.. Putt fuelen din i en dårlig plastkanne, la den stå en stund i sola og du har en herlig juice av fuel, plast, råtten olje, bakterier og vann.. Herrrrrrligt...
Dette ble sikkert mer detaljert enn nødvendig... Anyway... Det er iallefall litt facts og forklaringer rundt emnet...
Oppbevaring?
Når det gjelder oppbevaring av Jet-A1 i maursyrekanner så er ikke dette tillatt, ref. DSB.. MED MINDRE kannen er forsvarlig merket..
Og får du et uhell, og brannvesenet kommer, så vil du få ekstra problemer...
Kannen skal merkes med "JET A-1".. Hvit skrift på SORT bakgrunn.. Skal også merkes med fareseddel, nr. 3 og helst også produkt nr. 1863.. (Da har du ADR-merking i orden også, selv om volumet er fritatt..) Hvis noe skulle skje så har du gjort det du kan for å merke forsvarlig iallefall..
Innhold?
Ang. hva Jet A1 faktisk inneholder, så er det hovedsaklig parafin. I tillegg så er det turbin/hydraulikk-olje for å smøre og kjøle, antioksidanter for å dempe dannelsen av gummistoff, Stadis450 for å gjøre fuelen elektrisk ledende og dermed redusere statisk elektrisitet, AIA - Anti Icing Additives dvs. kjemikalier som gjør at den ikke fryser så lett selv ved sprøytetåker. I tillegg så inneholder den kjemikalier som motvirker katalysatoreffekten (som bl.a. kobber har på fuel som gjør at den oksiderer raskere), samt kjemikalier for å begrense bakteriefremvekst. Jet-A1 har en egenvekt på ca. 775-840kg/m3 og et flammepunkt på minimum 38 grader celcius.. Det avgis derfor ikke brennbare gasser ved normale temperaturer inne/ute.
Se forøvrig datablad her: Imperial Supplies LLC | Heavy Duty Truck Parts | Fleet Maintenance
Rust i fuelen min??
At metallkanner er uegnet skyldes at når produktet blir stående i ro, vil det foregå en vannutskillelsesprosess, en settling. Dette er helt normalt. Vannet synker til bunnen og kanna di ruster, og du vil få forurensninger i fuelen av rusten. Dette er et kjent problem på endel mindre flyplasser.
Ved å ta en såkalt gravimetrisk milliporetest vil du kunne finne igjen disse partiklene, og de vil du ikke ha i en motor... Grensen for når fuelen er akseptabel ligger på 0.20mg/liter.. Dette må du ha spesialutstyr for å finne ut.
Jet A-1 BØR derfor langtidslagres i tanker med en egnet epoxycoating som tåler fuel, eller plastkanner som tåler det.
Hæ? Vann i MIN fuel??
Alt drivstoff inneholder vann som en naturlig del av produktet. Ved fallende temperatur vil drivstoffet skille ut vann, først i små partikler som bare kan registreres ved vanndetektor. Senere kan vannet sees som en tåke som til slutt felles ut som fritt vann som synker til bunnen.
Ved stigende temperatur vil drivstoffet absorbere fuktighet fra luften eller vann fra tankbunnen. Dette er altså en kontinuerlig prosess..
Fuelhygiene er meget viktig her.
Så hvis fuelen din en dag er blitt grå, så har du mye vann i den..
En grei sjekk er såkalt "bright & clear".. Fuelen skal være blank og klar..
(Fuel fra Esso Slagen er veldig blank, mens fuel fra bl.a. Sjursøya ofte er litt strågul av farge.. Dette er helt normalt).
Baktus??
Ved å drenere Jet-A1 jevnlig så vil drivstoffet holdes mest mulig tørt, og man unngår (eller reduserer risikoen) for såkalte "dieseldyr" som er bakteriekulturer som blir liggende i bunnen. Disse bakteriene forringer fuelen veldig, farger den brunaktig og fremmer korrosjon i tanker og motor (forsterker en allerede eksisterende prosess).
Produktspec'en på Jet-A1 sier max 30ppm fritt vann.. Dere som holder på med jet bør absolutt gå til anskaffelse av Shell Vanndetektorer el. f.eks. Hydrokit..
Da har du mulighet til å sjekke kvaliteten jevnlig.
Penselrens....
En annen viktig faktor ved Jet-A1 er at det også er et løsemiddel... (Bedre malingsfjerner og penselrens får du ALDRI tak i! )...
Derfor er endel kanner av forskjellige typer plast uegnede. Dette fordi fuelen tærer på plasten og løser den opp. Dette kan sees som grums og "grøt" i fuelen. Heller ikke noe du ønsker å kjøre inn i en motor til 10-20' lapper.. En klassisk tabbe å gjøre. Som sagt.. Bruk kun plastkanner som TÅLER dette..
Tørr fuel? Den er jo våt??
Fuel som brukes på fullsizemaskiner kan ofte bli vel "tørr" for små motorer hvor kjøling og toleranser er vesentlig mindre. Derfor tilsettes det normalt ekstra turbinolje.
Mørk fuel?
For meg er det ukjent at denne oljen blir mørk fordi den skal sees ved lekkasjer.. Det jeg derimot vet er at oljen blir mørk av at den utsettes for lys fordi oljen begynner å skille seg og hydrokarbonmolekylene i oljen reagerer med oksygen når det utsettes for UV-stråling.. Dette danner chromoforer, dvs. forbindelser med bl.a. aldehyder, ketoner og ester. Dette er gult ved lave konsentrasjoner og blir mørkere jo høyere konsentrasjonen er.. Jo lenger oljen blir eksponert for UV, jo mer produseres og jo mørkere blir den.
I og med at det tilsettes mer olje, vil også denne prosessen forsterkes..
Så.. Putt fuelen din i en dårlig plastkanne, la den stå en stund i sola og du har en herlig juice av fuel, plast, råtten olje, bakterier og vann.. Herrrrrrligt...
Dette ble sikkert mer detaljert enn nødvendig... Anyway... Det er iallefall litt facts og forklaringer rundt emnet...
Comment