Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tank montering i Graupner Harpoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tank montering i Graupner Harpoon

    Skal i løpet av vinteren montere inn ny og større motor (Trudo/simjet 130 http://www.digitech-turbines.com/shop/enter.html ) i Harpoon jet traineren min,
    I dag er det montert en 2 liters brus flaske, noe som holder til en 9-10 min. flytur med JetCat P60 motoren som står montert i flyet i dag. Etter det jeg har hørt bør jeg ha med ca.1,5 liter fuel i tillegg til de 2 literen jeg allerede har, totalt rundt 3,5 liter.

    Til dere som flyr eller har erfaring med Harpoon eller tilsvarende motorstørrelse i lignende fly, hvor stor tank bruker du, og hvilken type tank bruker du ?

    Jeg vet brus flaske/r gjerne er det billigste alternativet, men jeg ser for meg at det blir noen utfordringer med å få plassert og montert 1stk. 2 lites flaske + 2 stk 0,6 ( event 0,75 ) liters flasker i flyet.

    jeg har vurdert å investere i denne typen tank: composite-arf.com - Dette nettstedet er til salgs! - composite arf Ressurser og informasjon noen som har erfaringer? godt eller dårlig valg ? er det verdt pengene ? ca. flytid med denne 3,2 literen på 12-13 kg`s turbin ?
    Er det noen som har noen linker til nettbutikker hvor denne typen tanker og kvalitet selges til gunstige priser ?

    Andre forslag til tank montering i en Harpoon?

    Tips mottaes med takk

    Morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold



  • #2
    Hei

    Velger du en motor på 13 kg skyv med 10-12 oz'er i forbruk på full effekt i en Harpoon og du regner med at mye av flygingen ikke vil foregå på full gass. La oss si at gasspådraget i snitt er på 75% effekt (eller ca. 95.000 o/min) og motoren bruker 12 oz/min på full gass så vil du klare deg bra med tankkapasitet på 3.5 liter på en god 10-11 min. tur. Lengre en det blir kjedelig. Har hatt samme forbruk på motor tidligere med 4 liter lankkapasitet og tøyd dette til 15 minutter i motortid. Men da er det ikke mye igjen på tankene.

    Tanken du refererer til er bare å kjøpe. Alternativt så leverer de en til $69.- i glassfiber som gjør jobben like bra. Ser at diameter på tankene er 12 cm så det skulle være enkelt å kontrolere. En hoppertank må du ha ved siden av. Denne kan godt være alt fra 0.2 l - 1.0 liter helt avhengig av plass.

    Alternativt så kan du lage tanken selv. Da får du tilpasset en tank etter din modell og får med deg mye mer drivstoff enn i en ferdigkjøpt tank.Det er lettere en du trur og tar ikke mange timene.

    http://www.jetpower.at/ finner du noe men det koster (å være jetgutt).

    Comment


    • #3
      Tøft fly!! Ligner litt på elektro kjærra mi, en Stryker F-27. http://nedenomoghjem.org

      Hva er toppfarten på en Graupner Harpoon med turbin ? Regner med at den er godt utstyr med flaps og spoilers, slik at den kan ha en akseptabel landings hastighet.
      Stryker F-27 (med E-Flite 2000KV, 40A ESC og 7x6 APC)
      Hyperion Yak 55 SP 25e-class
      Superzoom fra www.el-fly.dk
      T-Rex 450 SE V2

      Comment


      • #4
        Originally posted by LN-8PV
        Tøft fly!! Ligner litt på elektro kjærra mi, en Stryker F-27. http://nedenomoghjem.org

        Hva er toppfarten på en Graupner Harpoon med turbin ? Regner med at den er godt utstyr med flaps og spoilers, slik at den kan ha en akseptabel landings hastighet.
        tja si det

        Jeg har fløyt den med en Jet Cat P60 turbin (6 kg skyvekraft) med denne motoren er toppfarten oppgitt til 250-270 km/t. video ligger her:http://www.rc.andersh.com/html/video.html klikk på "My own productions"

        Jeg har nå byttet motor til en Trudo/Simjet 130 med oppgitt skyvekraft på 13,5 kg, det ble mye kjekkere med denne motoren, spesielt i takeoff.

        "ekspertene" snakker om hastighet på over 400km/t med denne motoren, og det kan jeg si, det går rimelig fort unna

        Den eneste form brems er luftbremsen midt under kroppen.

        Jeg er godt fornøyd med dette flyet, det har lært meg mye om hvordan det er å lande et fly som ikke vil lande
        Attached Files
        Last edited by Morten; 31-10-06, 19:42.
        - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
        - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
        - Krill Avanti S m/ATJ220SV
        - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


        Comment


        • #5
          tanker

          Hei Morten

          I min Kangaroo hadde jeg en Simjet som skøyv 14,5 kg. I den hadde jeg en to liters brusflaske, og i tillegg to stk. Dubro tanker på 0,75 liter hver. Disse fikk jeg skjøvet inn i kroppen på hver side av luftbremsen. Jeg hadde da nok fuel til 10-15 minutters flight avhengig av hvor hard jeg var på gassen.
          Attached Files
          Last edited by Guest; 01-11-06, 04:30.

          Comment

          Working...
          X