Announcement

Collapse
No announcement yet.

Widebody 60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Nå har jeg spurt litt på denne tråden. For å ikke "forsøpple" den for mye spør jeg her. Rune sendte meg prislisten til Singapore Hobby. Jeg så bildet av høyderorsbellcranken, men ikke prisen på den, noen som vet? (MK sin, stor verson).


    Ellers begynner Widebodyen å ta form. Stab og Sidefinne er nesten ferdige (litt pussing og hengsling igjen). Vinge er ferdig (bortsett fra hengsling).. Kroppen er ferdig. Mangler littegran å bygge så er det bare trekking og servo og motor oppsett som gjenstår!
    Så er det trimming/trening :P GLEDER MEG!
    AFPD er også i bestilling, så da får jeg trent på den i mellomtiden
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #92
      hei hivs du ser på mkp05.1251 ballbearing dualcoupling wide for elevator ..står over MK balsa kits.....62.30 singa $ så får du 20% på det ..også kommer frakt da...
      mail ned og spør så får du en totalpris i postkassa
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment


      • #93
        Takk, Takk!

        Tror jeg mailer ned og spør. De har sikket mye annet billig goodies også, men jeg synes den prislista var litt "rotete" så jeg sliter litt med å finne ting. Liksågreit det. Da slipper jeg å kjøpe noe jeg egentlig ikke trenger
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #94
          Heihei!

          Betalte S$57,90 inkludert frakt med Airmail for den lille utgaven av MK Bellcranken. Dvs 220NOK. Tror ikke den store er noe særlig dyrere (kanskje noen små kroner)...
          Hos Gator RC er den store og lille priset helt likt....


          Mvh
          Tommy
          Mvh Tommy Fosland
          Tromsø MFK

          Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

          Comment


          • #95
            Nå er flyet nesten ferdig etter to uker uten bygging. Mangler trekk, hengsling og servoinstalasjon (sånn ca. hvertfall ).

            Å finne ut hvordan jeg skal trekke den har vert noe av det vanskeligste! Jeg har kommet med mange forslag, men det er enten for stygt, for komlisert, for "usynelig" e.l. En dag når jeg fløy Smaragden på AFPD sa pluttselig pappa når han kom inn: "slik trekker vi den". Det er noe vi begge kan leve med... På undersiden kommer den ikke til å bli lik da....

            Da kan jeg komme med de uendelige spørsmålene mine igjen.

            1) Kan en glassfiber cowling trekkes med Oracover, eller må den lakkeres?

            2) Når jeg skal hengsle ror. Med hva-, og hvordan gjøres det? Kan jeg bruke teip bare på oversiden? Rorene er hengslet på toppen, Sideroret på den "vanlige" måten i midten.

            3) Jeg vet mange mixer inn høyderor til sideror i Knife Edge, kanskje jeg også må. Lar dere en slik mix stå på hele tiden eller har dere en bryter til den? Jeg ville brukt en bryter, men hvis flyet har en tendens til å dra mot f.eks cocpit i KE, så er jo egentlig problemtet der uansett om flyet ligger i KE, opp-ned, eller vertikalt...

            4) Har vel spurt før i denne tråden, men noen som kan forklare helt nøyktaig hvordan en typisk F3A spinn skal utføres? (Slik som øvelse 22 eller 23 i Nordic programmet). Jeg pleier å fly høyt på tomgang og gi mer og mer høyderor ettersom flyet senker farten, når det stopper gir jeg fult høyderor, og fult sideror til den siden som vingen først faller.
            Da blir det bare en stor nedovergående spiral, først hvis jeg gir litt balanseror samme veien begynner det å ligne noenlunde. Hva gjør jeg feil? Jeg får det hverken til på simulator eller i virkeligheten.
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #96
              litt etter hvert!

              1) Kan en glassfiber cowling trekkes med Oracover, eller må den lakkeres?

              det vet jeg ikke men tror det ikke vil sitte over en lang...prøv og lakker..hvis du ikke bruker for mye nitro kan du greie deg med Quick spray

              2) Når jeg skal hengsle ror. Med hva-, og hvordan gjøres det? Kan jeg bruke teip bare på oversiden? Rorene er hengslet på toppen, Sideroret på den "vanlige" måten i midten.

              bruk vanlige hengsler tape blir ikke godt nok på en slik modell

              3) Jeg vet mange mixer inn høyderor til sideror i Knife Edge, kanskje jeg også må. Lar dere en slik mix stå på hele tiden eller har dere en bryter til den? Jeg ville brukt en bryter, men hvis flyet har en tendens til å dra mot f.eks cocpit i KE, så er jo egentlig problemtet der uansett om flyet ligger i KE, opp-ned, eller vertikalt...

              jeg har mixeren stående på hele tiden den korrigerer jo for det sideroret stryrer "feil"

              4) Har vel spurt før i denne tråden, men noen som kan forklare helt nøyktaig hvordan en typisk F3A spinn skal utføres? (Slik som øvelse 22 eller 23 i Nordic programmet). Jeg pleier å fly høyt på tomgang og gi mer og mer høyderor ettersom flyet senker farten, når det stopper gir jeg fult høyderor, og fult sideror til den siden som vingen først faller.
              Da blir det bare en stor nedovergående spiral, først hvis jeg gir litt balanseror samme veien begynner det å ligne noenlunde. Hva gjør jeg feil? Jeg får det hverken til på simulator eller i virkeligheten.

              du kan spinne med bare sideror og høyderor men du får et sikrere spinn om du legger til ball.ror inngangen er som du beskriver ..men merk ..den skal stalles og droppe vingen ellers 0......
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #97
                Tusen takk for svar!

                Spørsmål 1 kan jeg jo teste ut selv, spør egentlig siden jeg ikke vil lakkere...har aldri gjort det før...

                Jeg formulerte spm 2 feil Mente ikke hvordan jeg skal hengsle, det vet jeg Men hvordan jeg skal (hva heter det) forsegle (?) rorene...

                Hvis noen andre har andre meninger på pkt. 3, så kom med dem! Har lest litt forskjellig rundt om kring.

                På 4 har jeg lest at man IKKE skal bruke balanseror i spinn, derfor jeg lurte. Ellers pleier jeg å gjøre som du sier, vente til den ene vingen faller av seg selv.
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #98
                  ok!

                  forsegle kan du nok gjøre med tynn tape...sikkert mye og få tak i her!
                  jeg brukte lakk fra Thorsov bilrek på min nye modell type akryl og overlakkerte med klar 2k akryl for fuelprof!
                  tror du får en svett jobb med og få filmem til og sitte på cowlen men du får gjøre et forsøk!
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #99
                    Hadde vist bittelitt mer å gjøre enn jeg trodde, var litt pussing som ikke var gjort enda. Dessuten har jeg ikke bygget mer enn èn gang i påsken siden det har vert så fint vær at jeg har flyd hver dag Riktignok Vertigo, siden ingen gidder å kjøre meg , men det er da fly det også!

                    Det jeg skulle spørre om nå var: Det sitter en servo i hver vinge, og fra dem går det en lang servoledning inn til kroppen. Er snakk om ca 20cm servoledning, + ca 20cm skjøteservoledning. (Den lengden på den skjøteledninga er overdrevet, men det var det eneste hobby butikken hadde på lager). Så spørsålet er: Er det en potensiel støykilde? Har hørt og lest at lange servoledninger kan skape støy/forstyrrelser. Har også lest av det ikke skal være et problem for Futaba, men det var en som jobbet for dem som skrev det, så det tar jeg med en klype salt...Hvis dem bør "isoleres" hvordan gjøres det?
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • Sannsynligvis får du ingen problemer med de lengdene.
                      Har du mistanke om at det støyer likevel skal du surre hver kabel noen runder rundt en ferrittring til formålet, så nært RX som mulig. Det fins både løse ringer og ferdige skjøtekabler med ringer på å få kjøpt.
                      Normalt snakker vi om lengre kabler før problemene dukker opp, men man kan aldri vite
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • Takker for svar!

                        Når jeg bestilte deler fra Hobby World så jeg dem hadde slike kabler med en rar "ball" på som du beskriver. Egentlig skulle jeg ha varer for 400kr, men så ville pappa ha litt, jeg fant noe som hadde vert kjekt å ha ++ og bestillingen havnet på rundt 2k Derfor lot jeg være å kjøpe de kablene siden dem kostet over 100 lappen...

                        Skal ta rekkevidde test med motoren i gang og av, og av og alt som er før jeg flyr. sjekke at rorene går rett vei MANGE ganger. Sjekke linker og alt det der.....tåler ikke tanken på at flyet styrter
                        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                        er der ingen der kender dem.

                        Comment


                        • Enda bra at dere har vett å sparke penger på hobbyen, gadgets er livsnødvendige
                          Klarer du ikke å se fuglen gå i bakken er det best å aldri fly den, men selvsagt er det bra å ta alle de forholdsreglene som kan taes! Dessverre er det alltid mulig at noe går galt likevel... En fordel med acro-maskiner er at man sjelden er lavt og rått med dem, så lenge fingre og elektronikk fungerer har man oftest høyde nok til å handle en deadstick også. Så bruker du Vertigo og lignende til å utfordre skjebnen med om det frister
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • Min mening også Jeg tror/mener at F3A maskiner som brukes til det dem er designet til kan vare veeeldiig lenge! Så sant utstyret fungerer som det skal. Men jeg slet mye i da jeg startet med glow motorer med at uststyret (særlig motorene) sviktet. Hadde nesten bare deadstick landinger helt til jeg fikk hjelp til å stille inn motoren skikkelig, når går det som en klokke!

                            Jeg håper og tror ikke at utstyret kommer til å svikte eller at jeg styrter grunnet fingertrøbbel, i så fall må det være at jeg lander for fort/sent og hardt de første gangene....appropo harde landinger, så wideowmeaker på forumet hadde festet sitt understell med nylonbolter...er det noe god ide, eller ryker det litt for lett?
                            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                            er der ingen der kender dem.

                            Comment


                            • Nei, tror ikke det er noen god idè på Widebodyn...

                              wm bruker det siden Funtisen er kjent for å få en del skader i kroppen på røffe landinger pga "svake" understellsfester inni kroppen. Det var en del prøving og feiling i begynnelsen med Funtisene, mye balooning på innflyvingene med påfølgende harde nedslag i landingene som kunne dra ut understellet inkl kroppsdeler

                              Trur ikke det blir mye balooning på Widebodyen, så den får du nok satt pent og utflatet hver gang. Dessuten er det sjanse for å dra av understellet med nylonbolter selv på OK landinger på røft underlag, og da oppnår du bare å ødelegge finishen og mere til når godfuglen rasper bortover på buken

                              Det ser ut som vi begge har redusert balooningen kraftig med mer opptrekk på motorene. Funtisene er sære saker i forhold til maskinen du bygger, andre problemer og andre løsninger.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • Hehe, ja tenkte meg egentlig at det ville være mer til bry enn det hjalp.

                                Takk for svar!
                                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                                er der ingen der kender dem.

                                Comment

                                Working...
                                X