Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mottaker batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mottaker batteri

    Trenger tips til mottaker batteri til min wind 100.

    Skal drive 3 stk Futaba BLS451 og 2 stk Futaba S9650. Har 6 batteripakker for motor. Pga vekt er det kanskje greit å kjøre med 2 eller flere batteripakker?

    Har fått anbefalt en Powerbox sensor med mulighet for 2 batterier fra leverandør, hvor stort er behovet for det? Pga vekt bør jeg gå for powerbox sensor med mulighet for bare ett batteri?

    Espen Kristensen

  • #2
    Bruk ett 800 mAh lipo batteri regulert med Powerbox, da har du nok strøm for 5 - 6 flights. De fleste jeg kjenner til med full 2 meter kjører med det og vekten blir på under 100 gram for ett sånt oppsett.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Espen, har du noen eksempler på hvor en får tak i to cellers LiPo med balanseringkontakt? 800 - 1000 mah?
      Hilsen Tore J.

      Comment


      • #4
        Hei Tore,
        For deg er vel Smallsize eller Mikronor på Ulven det enkleste, koster vel under 100 lappen. Eller så har jo alle nettbutikker lipo i denne størrelsen.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Originally posted by ToJe View Post
          to cellers LiPo med balanseringkontakt? 800 - 1000 mah?
          Hilsen Tore J.
          Jeg har et par 800 mAh som ikke er i bruk om sommeren som du kan låne.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #6
            Hør med Elefun om de kan skaffe dette:
            Hyperion Catalog

            Hadde ikke tatt sjangsen på et mottakerbatteri av ymse kvalitet.

            Henning

            Comment


            • #7
              Takk for alle svar.

              Da jeg bestilte flyet anbefalte leverandør meg 2 stk HYPERION LiFe 850mAh RECEIVER PACK 6,6V - (5C) sammen med en slik powerbox sensor.

              Er det veldig dumt å bruke Life i stedet for Lipo?

              Har flere turnigy nano-tech og zippy liggende men jeg tar heller ikke sjangsen på de som mottakerbatteri.

              Espen Kristensen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Espen Kristensen View Post
                Takk for alle svar.
                Er det veldig dumt å bruke Life i stedet for Lipo?
                LiFe har litt lavere cellespenning enn LiPo, 3,2V gjennomsnitt. Det kan bli for liten forskjell for powerboxen å regulere på hvis den skal levere 6,0V til mottaker og servoer.

                Dersom powerboxen skal regulere til 5,0V burde det gå helt fint å bruke LiFe.

                Batterispenningen bør være minst 1 volt høyere enn spenningen som powerboxen skal gi ut.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #9
                  [Husk på at LiFe batteriet kun kan levere 5C. Da blir det lite med 850mAh. Jeg vil anbefale deg å bruke LiPo på 800-900mAh, 25-35C. Da er du sikker på at ikke spenningen synker ved høy belastning på servoene. Problemet du kan få når du bruker 2,4gHz radio vil være at mottageren vil reboote ved spenningsfall. Og du vil miste kontroll på flyet i den tiden det tar mottageren å reboote. Ikke bruk billig kina-søppel som mottager batteri. Bruk Hyperion eller flightpower.
                  Last edited by Addicted; 20-04-12, 17:40.
                  Ketil Strømmen

                  Mob. 93 08 06 01

                  Comment


                  • #10
                    Igjen tusen takk for svar.

                    Fant lite Hyperion på lager i Norge så har bestilt 4stk Hacker TopFuel LiPo 30C-LIGHT 800mAh 2S. Har noen turnigy nano-tech men tør ikke bruke de selv om jeg "enda" ikke har fått feil på noen av de 24 jeg har i forskjellige størrelser.

                    Angående batteri typer, Hyperion har jeg aldri prøvd men har stående noen jeg ikke har fått testet enda. Nå er jeg redd jeg banner i kirka men Flightpower har jeg 4stk 6S som jeg har brukt i sebart angel. Disse er jeg ikke veldig imponert over. Dårlige ledninger for balansering, og når jeg sammenlignet like (c og mah) turnigy nano-tech ble flightpower varmere og i -8 holdt de 2min kortere.

                    Espen Kristensen

                    Comment


                    • #11
                      Jeg bruker selv batterier fra Kina til motorbatterier, jeg mener ikke at alt fra Kina er søppel. Men mottager batteriet er noe av det viktigste man har i flyet så man må være mest mulig sikker på at det man bruker er bra.

                      Med vennlig hilsen
                      Ketil Strømmen

                      Mob. 93 08 06 01

                      Comment


                      • #12
                        Addicted: Tenker det samme, men trenger mye trening og da mange batteri pakker. Så motorbatteriene får bli litt slikt. Mottakeren skal jeg bruke hacker.

                        Da er det bare å vente på at snøen skal gå helt så får man tatt maiden på wind.

                        Espen Kristensen

                        Comment

                        Working...
                        X