Announcement

Collapse
No announcement yet.

Retract & plug-in vinger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Retract & plug-in vinger

    Er det noen som har erfaring med dette?
    Jeg har et EMC2 patternfly som skal settes sammen, men jeg er ikke sikker paa om jeg skal installere retracts eller fast understell. Jeg vil helst installere retracts, men bare hvis det fungerer bra med plug-in vinger......
    Det er allerede skaaret ut plass til retract i vingekjernene og jeg har et par robart mekaniske retracts liggende. De virker gankse robuste.
    Jeg maa i saa fall installere retract servoen inne i kroppen og montere EZ koblinger paa stagene som lett kan kobles fra.
    Noen erfaringer?
    JKR
    Jaran

  • #2
    retract

    har jeg hvert deg har jeg nokk montert luft retract!
    der får du noen enkle koblinger for slangene og er kvitt problemet!
    men når det gjelder mekaniske vet jeg ikke............

    mvh geir
    Mvh Geir Mogstad
    ---------------------------------------
    slapp av det kommer helt sikkert ned!

    Comment


    • #3
      For å få til noe praktisk løsning med mekaniske retract så tror jeg jeg hadde sett om det går å sette en servo i hver vinge i stedet.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Jeg hadde en Supra Fly 45 med luft retract. På den hadde jeg alt mekaniske i flykroppen mens det gikk to luftslanger med hurtiglås inn i vingene og til hjulmekanismen. Ikkeno problem i det hele tatt å koble til og fra, like mye jobb som å koble inn servoledninger.

        Her er typen jeg brukte:

        404
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          Hei
          Jøss, en EMC , tøft.
          Har hatt mekanisk retract i fly med tre-på vinger i mange år og tusenvis av flyvninger. Helt greit med en sentral servo i kroppen, kan anbefale noen Ball-linker som Sullivan har med en fjærbelastet lås , se 'Locking Sleeve Ball Joints' på siden Page not found - Sullivan.
          Det som er viktig å tenke på med understell i vingene er at all belasting som understellet utsettes for, overføres til vingefestene. Altså til røret og dets montering i vingen, og ikke minst til det (rør eller pinne) som hinder vingen i å rotere på røret. Når det gjelder hylsene til vingerøret bør det limes i noe mere enn bare isopor, et lite (10 cm) spant ytterst fordeler kreftene til et større område og hindrer at hylsene løsner fra isoporvingen.
          Når dette er sagt, så er dette en eldre konstruksjon som nok kan ha fordel av litt ekstra motstand som et fast understell fører til. Flere av disse eldre modellene flyr meget bra, men akselererer som en skftenøkkel så fort nesa settes ned. Det kan bli litt stressende.
          Uansett valg, lykke til med modellen
          Ola
          www.ofremmi.info

          Comment


          • #6
            hvordan ser emc2 ut? har du bilde??
            nysjerrig... hehe

            Comment


            • #7
              Bilde av EMC2

              Her er bilde av skuta. Jeg synes utseendet er kult. Canopyen er en del lengre bak. En kar med "formel 1" hjelm vil vel passe utmerket skulle jeg tro....
              Jeg kjopte meg egentlig min forste 2M for noen uker siden (Piedmont Temptation), men saa kom jeg over denne ogsaa. Fikk faktisk byttet den til meg. Saa naa blir det en del bygging framover...bare de siste eksamnene til mastergraden blir overstaatt. (torsdag denne uka) Jippi....
              JKR
              Attached Files
              Jaran

              Comment


              • #8
                Emc2

                Takk for tips. Jeg tror jeg gaar for fast understell. Et godt poeng (som ofremmi nevnte) er at man faktisk trenger litt ekstra motstand for a senke farten i "nedoverbakke". Da kan jeg dessuten bygge vingen litt lettere.
                Jeg kommer tilbake med mer info naar jeg har startet byggingen. En levering med ekstra lett (4-6lb) balsa ankommer fra Lonestar i slutten av uka. Da er det bare aa sette igang med planking av isopor kjernene.
                Jaran
                Jaran

                Comment


                • #9
                  Emc2

                  Da er vingene treferdig. Dette var forste gangen jeg egentlig har planket en isoporkjerne, saa det gikk litt treigt. Vekten ble:
                  Venstre halvdel= 382gr
                  Hoyre halvdel= 379gr
                  Da gjenstaar det kun servoer og betrekning. (og kanskje litt pussing=mindre vekt)
                  Det var litt vanskelig aa finne riktig mengde lim. Jeg brukte Z-poxy finishing resin og leste at man totalt skal bruke ca 80gr paa en hel vinge. Saa jeg blandet ca 20gr til en av de fire sidene, men det virket som om det var for lite saa jeg maatte bare kjore paa med litt til. Hva annet kunne jeg egentlig gjore? Jeg stod der med en vingekjerne med lim paa og klokka tikket. Det hadde vaert litt kjedelig med for lite lim. Jeg tror kanskje jeg brukte ca 30gr per side. Dvs ca 120gr totalt. Det er litt vanskelig aa vite naar man har nok.

                  En annen detalj er at jeg ikke fikk veid balsaflakene og plukket ut de letteste. (fy fy) Jeg hadde ikke en god vekt tilgjengelig. Dette bidro nok til litt ekstra vekt. Naa her jeg selvfolgelig investert i en god vekt. Vingen til min Temptation faar kun de letteste balsaflakene (11-15gr pr flak) Det er egentlig derfor jeg bygger to forskjellige fly. Det jeg laerer (feiler) naar jeg bygger forste gangen kan jeg gjore bedre neste gang.

                  Hva slags erfaring har dere med mengde lim?

                  Jaran
                  Attached Files
                  Jaran

                  Comment


                  • #10
                    For en supertøff flymaskin!

                    Stå på Jaran!
                    MVH

                    Jon Gunnar Wold

                    Comment


                    • #11
                      hvis du bare skal presse vingen ikke vakum har jeg best erfaring med polurethane lim som skummer seg opp , mengde er nesten ikke noe ...litt mer en at det ser tørt ut ,har ikke brydd med og veie det.
                      jeg la også på lit glasfiber på den Temptation jeg hadde den typen som malere brukere over gipspalte skjøtene open og fin så limet går i mellom , denne er litt kleblig slik at du legger den på kjernene også sikler du limet på balsaen som er ferdig skjøtet.
                      Jeg la en remse med glass over vinge røret og litt over servo brønn ..dette på begge sider.
                      Temptation Kit - RCU Forums
                      stårlitt her
                      hvis du kikker på dette bilde ser du hvordan jeg plasserte glasset
                      http://image.rcuniverse.com/forum/up...54/Ec88056.jpg

                      obs sånn jeg installerte alt i modellen måtte jeg ha ca 75 gr med bly så om du kan flytt vingen litt lengre frem enn hva som står i tegningen for 2 t

                      om jeg forklarte litt dårlig får du maile ...
                      Last edited by RGJ; 22-01-07, 22:00.
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment


                      • #12
                        Gleder meg til å komme å se! Kanskje prøve også??? ;o)
                        Audun Thinn
                        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                        Comment


                        • #13
                          Emc2

                          I gaar kveld fikk jeg jobbet litt mer med flyet. Boret hull og limte inn roer i staben. (gator adjustable) Brukte et 1/2" messingror til aa bore hull. Gikk igrunn greit. La et 3/8" balsaflak under og limte paa balsalister paa hver side av roeret. Ble ganske noyaktig. Kjernen er saapass tynn at en del av isoporen langs roeret blir borte. Tror kanskje jeg fyller igjen med skum.

                          Limte dessuten inn feste for faste understell. Det var en utfordring. Det er ganske vanskelig aa faa alle delene til aa passe. Dessuten maatte jeg bygge en "bjelke" over tuned pipe kanalen. Tror det ble stivt til slutt. Se bilder.

                          Jeg har laget hyde motorfeste. Jeg holder paa aa frese bort unodvendig finer, men det er litt vanskelig naar man ikke har en skikkelig overfres. Jeg har en dremel lignende sak, men det begynner nesten aa brenne i treverket

                          Du kan gjerne komme og prove litt Audun. Jeg gaar ut ifra at du mener flyging? Du kan selvfolgelig faa bygge litt ogsaa...
                          Jaran
                          Last edited by JarKri; 24-01-07, 15:04.
                          Jaran

                          Comment


                          • #14
                            Emc2

                            Her er bildene.
                            Jaran
                            Attached Files
                            Jaran

                            Comment


                            • #15
                              Kommet litt lenger.....

                              Jeg fikk gjort litt igaar kveld. Naa er staben planket og klar. Jeg fikk limt inn et spant i kroppen rett bak canopyen. Jeg har laget liteply plater som skal forsterke kroppen ved vingeroeret. Dette er forste gang jeg bygger et slikt byggesett, saa hvis dere har noen tips/kommentarer saa bare kjor paa.....

                              Kanskje det er noen flere som har noen spennende prosjekter som de gidder aa skrive om...?

                              Jaran
                              Attached Files
                              Last edited by JarKri; 26-01-07, 22:51.
                              Jaran

                              Comment

                              Working...
                              X