Unconfigured Ad

Collapse

Erfaringer med ESM Cessna 185 Composite?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

    #1

    Erfaringer med ESM Cessna 185 Composite?

    Har kikket litt på denne og lurer på om det er noen her inne med erfaringer rundt modellen?

    Motorvalg, kit kvalitet etc ?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
  • oldsalt
    • Dec 2007
    • 9

    #2
    Hei
    Da blir vi to,jeg skal kjøpe denne rett over nyttår,når det gjelder motor hadde jeg tenkt OS120ax?mulig den er litt stor,hva tror du?

    Comment

    • affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5877

      #3
      Jeg orker rett og slett ikke glow så jeg ser på alternativer for bensin, alternativt elektro. Men en liten bensinmotor tror jeg er å foretrekke for egen del.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment

      • oldsalt
        • Dec 2007
        • 9

        #4
        Hei
        Er i grunnen enig,har aldri hatt bensin før,den er lett tilgjengelig og billig i forhold til fuel.
        Det eneste jeg tenker på er om det er mulig å ha motoren inne i cowling,syns bensinmotorene ser velig store ut,spesielt sylinder topp,skal se nærmere på bensin,har du noe forslag?

        Comment

        • Karl H.
          • Mar 2006
          • 1452

          #5
          Det er vel ikke solgt så mange eksemplarer ennå, så det er vel begrenset med erfaringer så langt. Har en, som jeg skal innstallere Webra 180 i. Ytelse er i overkant nødvendig, men den
          passer i cowlingen, som "hånd i hanske".
          Har kjøpt med pontonger, da det var "sjøfly" jeg skulle ha. Skal ha det ferdig til det blir isfritt, så jeg har rimelig god tid.
          Da kan vi poste bilder av de respektive motor/radioinnstallasjoner og andre duppeditter
          og utveksle erfaringer etterhvert.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment

          • affa
            Administrator
            • Jul 2002
            • 5877

            #6
            Ett par alternativer er Zenoah 20 eller 26, RCS 140/180, Roto 25 eller 35 og MVVS 26 eller 35. Er litt usikker på str på motorrom, men tror de fleste her vil passe nogenlunde. Det er ganske små motorer med bra trekkraft og det er ikke allverden av power man trenger i en slik maskin heller. Også slipper man glower og alt gris. Kun ei 5L kanne med bensin og squeeze pumpe og sender.....
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment

            • affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

              #7
              Originally posted by Karl H.
              Det er vel ikke solgt så mange eksemplarer ennå, så det er vel begrenset med erfaringer så langt. Har en, som jeg skal innstallere Webra 180 i. Ytelse er i overkant nødvendig, men den
              passer i cowlingen, som "hånd i hanske".
              Har du noen mål på Webraen din ? Passer alt innenfor der ?
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment

              • Karl H.
                • Mar 2006
                • 1452

                #8
                Originally posted by affa
                Har du noen mål på Webraen din ? Passer alt innenfor der ?

                Ja, alt blir skjult. Skal koble dysenål på servo, så jeg slipper å ta hull for det.
                Motoren har en herlig viberasjonsfri gange, noe som er karakteristisk for boxere.
                Kommer til å begynne med motorinnstallasjonen om et par uker, og skal poste bilder fortløpende.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                Comment

                • affa
                  Administrator
                  • Jul 2002
                  • 5877

                  #9
                  Klarer du å se sånn nogenlunde om noen av disse passer inn?



                  Alternativt:
                  Roto 25? http://www.rotomotor.cz/rotomotor/en...stalation.html
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment

                  • Karl H.
                    • Mar 2006
                    • 1452

                    #10
                    Du vil måtte ta hull i cowling for topp/plugg. Innvendig mål i cowling ved sylinder er 20cm.
                    Det er desverre ikke så mange motorer som går inn uten å ta hull.

                    Med den motoren jeg har blir det slik som på bildet.
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

                    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                    Comment

                    • affa
                      Administrator
                      • Jul 2002
                      • 5877

                      #11
                      Ja 185 er en fin maskin. Har flydd 3 stk fullsize som også er en arbeidshest.

                      Hva jeg misliker på denne er:
                      Det burde vært bellcrank og skjult opplegg for høyderorene.
                      Hardblokker i alle ror (eller innstøpte rorhorn) så man slipper å skru gjennom rorene for linkene
                      Den stuker for mye forover på flottører
                      Understellet er dårlig skala
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment

                      • Karl H.
                        • Mar 2006
                        • 1452

                        #12
                        Jeg har også tenkt på det med rorhorn. Skal se hva som kan gjøres med det. Det er ingen umulighet å støpe inn rorhorn som passer bedre i forhold til orginalen.
                        Hva understell gjelder, kan vel dette modifiseres? En av medlemmene i Gjøvik Flyklubb har
                        en 185 (fullsize) så det er enkelt å få de scaladetaljene som trengs.
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

                        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                        Comment

                        • oldsalt
                          • Dec 2007
                          • 9

                          #13
                          Hei
                          Hva med Saito fg36 motor og 3bladet propell,blir det overkill eller?
                          Så akkurat på videoen om prøvekjøring i dag,det var en nydlig motor.

                          Comment

                          • Karl H.
                            • Mar 2006
                            • 1452

                            #14
                            Blir omtrent samme propell som på min motor.(Webra) Det er ikke nødvendig å gi full gass. Det er bedre med for stor motor enn for liten.
                            Karl Hans Glommen.
                            Mjøsa Modellflyklubb

                            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                            Comment

                            • esmel
                              • Dec 2004
                              • 2830

                              #15
                              Originally posted by oldsalt
                              Hei
                              Hva med Saito fg36 motor og 3bladet propell,blir det overkill eller?
                              Så akkurat på videoen om prøvekjøring i dag,det var en nydlig motor.
                              Som karl sier, heller for mye krefter enn for lite, så lenge cg lar seg plassere der det skal være.

                              Det er jo litt kos å fly rundt på halv throttel med dertil behagelig lydbilde istedenfor å krabbe rundt på himmelen med full throttel...
                              Syntes cessnaen ser kjempefin ut! Tror det hadde vært et ypperlig hyttefly til sommeren Gleder meg til å se din i aksjon Karl
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...