Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Har fåt svar fra Thorbjør & Kåre ang. understellet fra Aero-Naut kittet. Å prisen på det forklarer vel noe av prisen på kittet.
Ca 1600 kr for understellet og ca 800 kr for luftstyringen.
Så jeg må nok ventet til jeg får startet byggingen å se om det er verdt å invistere nesten 2500 kr for understell.
Har fåt svar fra Thorbjør & Kåre ang. understellet fra Aero-Naut kittet. Å prisen på det forklarer vel noe av prisen på kittet.
Så jeg må nok ventet til jeg får startet byggingen å se om det er verdt å invistere nesten 2500 kr for understell.
Da har du jo hvertfall en pris å forholde deg til... kan bekrefte at understellet er like strøkent som på bildene...
I går kveld fikk jeg lov til å lime litt i stua, noe som resulterte i at jeg ikk limt inn vingerørene i vingene... til dette brukte jeg Polyuretan trelim og litt vann, noe som også var anbefalt i byggebeskrivelsen...
Søndag rakk jeg en liten tur innom hobbyrommet noe som resulterte i at jeg fikk mettet firewall'en med støpeepoxy, for en gangs skyld så har jeg også brukt litt tid sammen med byggebeskrivelsen... sundt for en som er vant til modeller som kommer ferdig støpt eller må støpes...
Kom meg også en tur innom Thorbjørn i går og vandret ut derfra igjen med følgende:
Motor: Kontronik KoraTop 20-16
Servoer: 4 stk C-341 og 2 stk DS3328
Batteri: 3s 2100mah, skal kobles to i serie til 6s
Plugger: Kontronik 4mm sølv
Bilde 1: Samlingsbilde
Bilde 2: KoraTop motoren
Bilde 3: C-341 (tiltenkt til bremser, retracts og sideror)
Bilde 4: DS3328 Vingeservoer til balanseror
Bilde 5: Batteripakke
Det som gjenstår på handlelista nå er følgende:
1 stk mottakerpakke
2 stk C-271 til høyderor
1 stk Jazz 55-6-18
1 stk Propell
1 stk mottaker 10 kanaler
1 stk bryter med ladekontakt
2 ruller med Orastick (Hvit+Rød)
1 stk pumpe til understell
Forlengere til servokabler
Jeg har også lastet ned Sketchup fra Google for å se om jeg kan få noen av tankene mine for motorbukk frem på skjermen... Motoren er bakmontert, men jeg må lage en boks bak den for å få den langt nok frem... Regner med at dette blir gjort med finer og at den får seg et lag med glassfiber eller carbon/kevlar duk.
ahhhh kontronik motorer er bare rå
Når det gjelder motor bukkk kan du bruke gjengestag og avstands stykker foran firewall for å få motoren langt nok fram. Det gjorde jeg med Funtanaen igår kveld og det ble meget bra.
Gjengestaget er skrudd i en innslags mutter på baksiden av firewallen, så målte jeg opp og sjekket dok til modellen for å få riktig lengde på avstandsstykker. Disse ble tredd på gjengestangen og så monterings krysset til motoren, og til slutt ble det hele boltet fast med låse muttere.
Reultatet ble stivt og rett, og cowling passer perfekt. Jeg brukte M5 deler, det burde vel holde til denne også
Pene dreide avstands stykker kan man få tak i fra en felles bekjent med dreiebenk bare å spørre......
ahhhh kontronik motorer er bare rå
Når det gjelder motor bukkk kan du bruke gjengestag og avstands stykker foran firewall for å få motoren langt nok fram. Det gjorde jeg med Funtanaen igår kveld og det ble meget bra.
Gjengestaget er skrudd i en innslags mutter på baksiden av firewallen, så målte jeg opp og sjekket dok til modellen for å få riktig lengde på avstandsstykker. Disse ble tredd på gjengestangen og så monterings krysset til motoren, og til slutt ble det hele boltet fast med låse muttere.
Reultatet ble stivt og rett, og cowling passer perfekt. Jeg brukte M5 deler, det burde vel holde til denne også
Pene dreide avstands stykker kan man få tak i fra en felles bekjent med dreiebenk bare å spørre......
Leif
Det hørtes ut som en grei løsning og gir litt rom for justering... Du har ikke tilfeldigvis et bilde motorbukken i Funtanaen som du kan slenge opp her?
En ting som doogledee så korrekt observerte da han var innom meg i går, det var at understellet fint kan drives av en standard servo... Dvs at om skoen trykker litt med de 2400 kan du trekke fra de 800 som luftstyringen legger på... Servo må du jo ha for å styre understellet uansett...
Har tenkt litt på det med servodrift, og fant ut at jeg vil vente til jeg har bygget ferdig kroppen. Da er det litt lettere å se va som passer og blir finest.
Regner med å være ferdig med hobbrommet mitt til helgen, så da blir byggesettet hentet ned fra hylla.
Da har jeg endelig fått gjort litt mer... Har vært en uke i Cannes på kurs, så ble et lite avbrekk i fremgangen... Nå står også støping av mygger for døren, må ha klar endel før Hanstolm, så frykter at Fournier'en må vike i en periode...
Bilde nr 1,2,3 og 5: Viser monteringen av servofester. Disse er ferdig skåret ut i plywood og har relativt god passform, å bygge servobrettene minner om et enkelt 3D puslespill, men noen av bitene måtte tilpasses noe for at det hele skulle passe. Dette gjelder spesielt for det dobble servofestet på bilde 3
Jeg har som det også fremgår av bildene montert alle slanger til understellet. Det fulgte med en svart slange som var "akkurat lang nok", så jeg bestilte et par meter ekstra fra Norwegian modellers... Måten det måtte trekkes for å være langt nok med den ene som fulgte med tilsa at slangen måtte kappes for at man skulle kunne ta ut utstyret av kroppen... det er jo noe tungvindt. Alt har blitt trykktestet og funksjonen måtte jo testes ut, samt justeres i forhold til hastighet.
Da var endelig Fournier prosjektet tatt frem igjen...
Det ble stående en stund i skyggen for myggstøping, Hanstolmtur og ikke minst bryllup...
Før turen nå noen dager går til Hafjell for å fly litt på hang fikk jeg limt litt igjen!
Det lille jeg har gjort er å lime hengselen til sideroret. I første omgang ble dette gjort med Zap for, kommer senere til å gå lett over med støpe epoxy.
Bilde 1: Viser innfestningen til rorhengslene.
Bilde 2: Bilde fra tilpassning av glassfiberfestet som skal limes inn i kroppen.
Bilde 3 og 4: Viser kroppsdelen av hengslingen.
Bilde 5: Rørdelene som skal limes til sideroret er målt opp og plassert riktig.
Bilde 6: Sideroret er limt til rørene på hengselen.
Karbon staget som vises på bilde 3 og 4 skal byttes i et aluminiumsrør. Bakkanten av sideroret skal fores ut og rundes av slik at ikke hengslingen synes
Med følgende tillegg:
-Temperatursensor for batteripakke
-Temperatursensor for motor
-Turtallsensor for motor
-GPS
-Strømtrekksensor
Jeg velger seilflypakka da denne har vario, selv om Fournier'en sansynligvis ikke kommer til å kunne fly mer termikk enn andre motorfly... men så er det seilfly som er mitt hjerte nærmest
Er det noen som har noen erfaringer rundt Eagle Tree sine Seagull systemer?
Er det verdt den relativt stive prisen?
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment