Unconfigured Ad

Collapse

vingebelastning og Flair's P47 120 size

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ahope
    • Oct 2003
    • 45

vingebelastning og Flair's P47 120 size

Jeg vurderer å overta et prosjekt med Flairs P47 120 som basis, men vingen er forlenget på midten og det er satt på store (og tunge!) Robart legger og en Laser 200 i nesen. Det bringer vekten opp i 5.5kg+ på en vingeflate på 49dm2, altså 110-115g/dm i vingebelastning. Originalt er den spekket til 85-95 g/dm i vingebelastning.

For meg virker dette i overkant og jeg er ikke interessert i å ende opp med en tung modell med dårlige flyegenskaper. Er det noen som har erfaringer med modellen eller har noe fornuftig å si rundt vingebelastning?

-Andreas
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

I utgangspunktet syntes jeg dette høres særs tungt ut
    Fly i .60-size flyr bra med vingebelastning på 60-70. 70-80 går enda bra, men da er det oftest slutt også. Selvfølgelig noe avhengig av type og bruk og profiler. Større fly vil fungere med større vingebelastning og vice versa.
    Min erfaring med "Flair" sin Giles er at modellen ble mye tyngre enn oppgitt og slett ikke flyr bra! Den er ustabil og nervøs. Har nå lettet min en del, flyttet fram servoer for å få den tilstrekkelig tung i nesa og laget noe washout på balanserorene, men enda er den skummel. Fikk nettopp et tips om feilkonstruert vingeforkant på denne og skal prøve å modifisere dette også før jeg skraper/selger makkverket...
    Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg latt være å handle
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Bjarne
      • Sep 2004
      • 8

syns ikke det høres så tungt ut for en modell på i utgangspunktet 180cm ws men hvorfor forlenge vingen?? det høres merkelig ut.. vet ikke helt hvilke egenskaper det flyet kan få.. dessuten må vingen forsterkes en hel del..

Comment

• ahope
        • Oct 2003
        • 45

Vingen var forlenget av eieren for å kunne bære et tungt skala understell og en Laser 240v. Jeg tror det også ble mer skal likt ved å forlenge.

Men jeg er ikke lenger interessert i den modellen og holdfer på med andre spennende ting.

Comment

Working...