Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flair SE-5A klar for jomfutur.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flair SE-5A klar for jomfutur.

    Hei, tar sjansen på å poste under skalafly, selv om modellen er mer semiskala
    Ble ingen byggeblogg som tenkt, men nå etter ett års arbeid er modellen klar for jomfutur. Venter bare på at været skal bli bedre, har blåst kuling i tre uker her nå
    Jobber sent neste uke, så dersom været er ok blir det jomfrutur.

    Skal vente med å ha på flere skaladetaljer til etter jomfruturen er unnagjort. Det som mangler er bla to maskingevær, "dresse" opp understellet, finne en farge som matcher betrekning bedre der det er lakkert. Skal også lage winshield, instrumentpanel og "ramme" inn cockpit åpningen.

    Som sagt vil jeg først teste modellen før jeg legger ned mer arbeid i den.
    Ønsk meg lykke til, eller hva det heter innen luftfarten før en jomfrutur
    Attached Files

  • #2
    Hei på deg!

    Jomfruturer er alltid spennende, er alt bygd rett og er riktig balansert samt radiooppsettet er grundig utført går det jo nesten alltid bra.
    Jeg bygger forgjengeren til denne, BE2E, men har en stund igjen før maiden. Det gjør visst ikke så mye, en liten stund til det blir flybart her tror jeg.
    Lykke til!

    mvh Terje
    Terje Pedersen

    Indre Østfold Modellflyklubb

    91399490

    Comment


    • #3
      Hei Piper.

      Har følgt med på "tråden" din, flott modell! Er noe eget med dobbelt dekkere fra denne perioden.
      Alt er justert etter boka, trengte 70gr bly i nesen. Er usikker på om jeg legge i mer bly bare for å være sikker på at den ikke er baktung. Har hørt at slike modeller er umulig å fly dersom de er det minste baktung. Stemmer dette? Men som sagt er alt etter boka så det burde jo være korrekt.
      Kommer rapport her etter jomfruturen uansett hvordan det går......

      Comment


      • #4
        Hei igjen.

        Hvis tyngdepunktet er oppgitt som fast punkt, legger jeg meg gjerne en liten cm foran, er det f.eks. 6-9 cm fra leading edge bør du begynne på 6 cm. På den måten skal du alltid kunne være trygg.
        Etter vellykket maiden og et par tre turer til kjenner du fort hvor du befinner deg, da kan tyngdepunktet finjusteres.

        mvh Terje
        Terje Pedersen

        Indre Østfold Modellflyklubb

        91399490

        Comment


        • #5
          Gratulerer så mye, har en ganske lik en som er et flair kit, flyr min med en OS 48FS og dette fungerer meget godt. Bare vær forberedt på å bruke MYE sideror når du flyr, den flyr som et helikopter i svingene. Også må du være forsiktig i landingene, understellet sitter jo nesten på tyngdepunktet og tipper fort om du er for rask inn. Og ikke minst er det stivt

          Legger ved noen bilder av min!
          Attached Files
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Der er bildene ja, Nitro. Yr.no holder fortsatt på onsdag som beste dag, vi får se hvordan det blir. Uansett, jeg tar med kamera og kaffe + 2 fly som også skal ha sin første luft under vingene.

            Det har vært jamt med vindtrekk her nå ja.....
            Olav Moe

            -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

            Innholdet i min hangar, sånn ca

            Comment


            • #7
              jeg ønsker deg også lykke til. se 5a og andre dobbeldekkere i den sorten er fantastiske fine fly. se 5a er min favoritt.

              Comment


              • #8
                Problemer med Flair SE-5A

                Leste en test av den i Allt om Hobby for noen år siden. Mener det eneste problemet med denne var at motoren ble overopphetet og stoppet. Mulig de kan ha forbedret luftgjennomstrømningen rundt motoren siden da. Ser at Lars N sin har mer åpning i fronten. Anbefaler deg å gjøre en bakketest på full gass i noen minutter før du sender i vei flyet.
                Last edited by bth; 26-01-09, 21:05.
                Bfight 210
                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                Phoenix RC Club

                Comment


                • #9
                  Hei.

                  Synes også at "luftinntaket" virker lite, kjørte inn motoren med cowling av.
                  Men det er store "hull" for luft ut av cowling, så jeg tror luftstrømmen gjennom cowling blir bra. Får prøve en tank på bakken med cowling på og se om den holder turtallet. Vil en firtakter kjøles av drivstoffet i like stor grad som en totakter?

                  Comment


                  • #10
                    Flott modell du har der!

                    Det dukker opp noen nostalgisk minner da jeg for mange pr siden bygde og fløy Flair sin SE5a. Jeg valgte en Saito 56 GK som motor og dette var mer enn tilstrekkelig for 5a’en. Kjøling er et problem, men det hjelper ikke å lage større lufteareal i front. Det som kan bedre kjøling er best mulig åpning i bakkant av de imiterte toppene på Wolseley Viperen. Jeg løste varmeproblemet med god åpning, mye nitro og kjørte motoren litt rikere enn jeg normalt ville gjort i en cowling med bedre kjøling. Jeg lagde til et ”originalt” eksosanlegg med utblås i begge rørene, som fungerte utmerket. Det gav et mer realistisk preg på hele modellen (uten at jeg har sett full size versjonen av SE5A).

                    SE5Aen er snill og fin og fly, men ikke la den være baktung. Jeg fikk min balanse ved at jeg laget til platen under motorrommet i messing med bakovervendte lufteventiler. Dette førte vel også til en bedre gjennomstrømning i motorrommet på 5Aen. Slik vinkelen på plata som medfølger vil det bli et overtrykk i stede for at lufta suges ut. Siden min modell også endte opp med og være litt baktung spilte det ingen rolle om jeg måtte drasse rundt på messingplata.

                    Vedlegger noen bilder fra tidenes morgen. De er dessverre tatt før jeg laget eksosanlegget
                    Attached Files
                    Arild Johansen

                    Modell-Helikoptersport
                    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                    AHMHK

                    Comment


                    • #11
                      På tide med en oppdatering.
                      Enda ingen jomfrutur, reising ifm jobben og dårlig vær har satt en stopper for det. Kan nok enda bli en liten stund til, travelt på jobb og en forestående barnedåp sørger for det.....
                      Flotte bilder Arild! Husker du om du brukte tyngdepunkt som er angitt fra Flair? eller la du deg enda lenger frem?
                      Har åpning ut de "falske" motortoppene, men er nok litt bekymret for kjøling. Enig med deg at "hullene" under motoren virker mot sin hensikt ved å skape et overtrykk i cowlingen. Skal prøve å tenke ut noe smart. Ellers vil jeg også la motoren gå rikere enn normalt, fuelen vil også hjelpe til med kjølingen.
                      Oppdatering følger når det er noe nytt å melde om

                      Comment


                      • #12
                        Det er ca 19 år siden (skummelt hvordan tiden flyr) jeg var flyklar med min SE5A men, kjenner jeg meg selv rett så la jeg nok tyngdepunktet på 0,5 – 1 cm foran det som er angitt på tegning. På skalamodeller la jeg som regel tyngdepunktet litt foran og på acromodeller rett på eller litt bak det som var angitt på tegning. 5Aen flyr jo som en drøm når en vender seg til det høye understellet og egenskapene en 1. verdenskrigsmodell har. Gi deg selv en god jomfutur med å ta den opp en vindstille dag og med godt underlag.

                        Det eneste som er direkte kritisk på 5Aen er kjøling til motoren. Får du ikke luften til og strømme igjennom blir 4-takteren fort varm og dertil slapp og utilpass.

                        Jeg skammer meg litt når jeg tenker tilbake på min jomfrutur. Jeg sjekket alt hjemme for så å bestemme meg for å bytte balanserorsservoen fra Futaba til Sanwa. De gikk forskjellig vei og jeg meldte meg inn i balanserorsklubben. To brukkne vinger på venstre side var resultatet. Stolt som en hane før flight og skamfull som en dopingtatt idrettsutøver etterpå
                        Arild Johansen

                        Modell-Helikoptersport
                        Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                        AHMHK

                        Comment


                        • #13
                          Endelig klaffet det med vær og muligheten til å fly. Jomfrutur er unnagjort! Gikk over all forventning, flyet var lett å holde retningsstabilt på takeoff, til tross for noe sidevind.
                          I luften oppførte det det pent og forutsigbart, var faktisk mer responsivt på rorene enn jeg hadde trodd. Sideror i svingene er selvsagt på denne type modeller. På balanserorene har jeg 50% differensiert utslag, opplevde ikke noe "advers yaw". Rollet rett og pent med disse utslagene. Som nevnt var det noe vind, noe jeg merket godt når jeg fløy inn i vinden. Modellen ville da stige og jeg måtte legge inn dykkror. Sikkert normalt på slike modeller?

                          Landingene gikk kjempebra, ikke noe problem å fly den kontrollert ned til en trepunktslanding.
                          Fløy en tur med motorcowling av for å sikre nok kjøling. Deretter en tur med cowling på, motoren fungerte fint da også. Men jeg blir nok å lage litt større hull for kjøleluft for å være på den sikre siden.

                          Så nå kan jobben med å legge til skaladetaljer som hører til på flyet starte. Blir nok min favoritt modell på stille sommerkvelder

                          Nevnte jeg at Enya firtakteren maler som en katt og er fryd å håndstarte selv etter kun 5 tanker fuel

                          Dessverre ingen bilder/film av flyet i lufta da jeg var alene på stripa.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Har et byggesett om noen ønsker å kjøpe. Alt ligger urørt i esken, som nytt!

                            Comment

                            Working...
                            X