Announcement

Collapse
No announcement yet.

K&W PT-17 Stearman

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • K&W PT-17 Stearman

    Gjennom MI ble interessen vekket for det som i en artikkelserie ble presentert som håndlagde skalamodeller i museumskvalitet til overkommelige priser. Kanskje et alternativ nå som byggesperren har slått til tenkte jeg. Så, mens vinteren var på sitt hviteste ble bestillingen på en ”stand off scale” PT-17 Stearman ”Kaydet” i Navy farger plassert hos Mary Ann ved K&W Models Airplans’ fabrikk på Filippinene. Resten av historien fikk jeg lyst til å presentere her.

    Ettersom flyene produseres på bestilling må man påregne 6-8 uker byggetid i tillegg til frakt. Men den som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves. Spenningen var til å ta og føle på da den store kartongen endelig dukket opp en sommerdag i juli.Lokket ble løftet med ærbødighet og forventning.

    Flyet viste seg å være ekstremt godt emballert og ikke en skramme var å se etter den lange sjøreisen fra det fjerne Østen. For hver del som ble avkledd sin beskyttende bobleplast, ble forventningene innfridd med euforiske gisp. Modellen er 99 % ferdigbygd, og det er kun enkel montering og installasjon av radioutstyr og motor som overlates til den lykkelige eier. Som ved enhver lokkløfting ble modellen hektet sammen for å få et lite inntrykk av hva som skulle komme. Førsteinntrykket var mer enn lovende, selv om modellen kjentes litt tung ut.
    Attached Files
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

  • #2
    Montering

    Før modellene pakkes for forsendelse har de vært sammenstilt på fabrikken. Du kan derfor være rimelig sikker på at alt er på plass og med riktig passform. Ferdigstillingen av modellen krever i utgangspunktet ikke en dråpe lim. Halen skrus for eksempel sammen i løpet av 20 minutter. Der hvor originalen er kledd med metallplater er også modellen det. Alle paneler kan også skrus av for enkel adkomst på ellers vanskelig tilgjengelige steder.

    Alle ror er ferdig hengslet og alle roroverføringer er på plass, inkludert styrbart halehjul. Det er bare å skru fast servoene i de ferdige tilpassede åpningene. Flyet har til og med stikke som beveger seg sammen med høyderoret! Det meste av radioutrustning, linker og stag er skjult under de meget komfortable stoppede skinnsetene i cockpit. Instrumenteringen er enkel og tidsriktig. Wiring er laget av kaldvalset stål, ferdig merket fra fabrikk og svært enkelt å montere.
    Attached Files
    Last edited by Jan_Petter; 15-10-09, 14:54.
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

    Comment


    • #3
      Motor

      I byggebeskrivelsen anbefales det en 120 motor, noe som antakeligvis må være en trykkfeil. En 120 motor blir for stor både når det gjelder fysiske mål og ytelse. Etter å ha virret rundt i forstedene til Stockholm på jakt etter Söders RC-Hobby, falt valget på en Saito FA 100 GK. (Jeg fant aldri ut hva ”kamelgen” i rundkjøringen utenfor var ment å symbolisere...) Jeg valgte Saito fordi den så ut til å passe best inn i den medfølgende dummymotoren (Originalt en Continental R-680) og at den gir omtrent skalariktig ytelse for modellen. Som det fremgår av bildene er den ikke helt eksakt lik dummyen, men med litt sort lakk på ventildekslene bør den blende sånn passe inn med de 8 andre.

      For å nå CG på ”billigste” måte ble mest mulig skjøvet fremover, men jeg måtte dessverre likevel ut med opp mot 400g (!) bly for å komme i mål.
      Attached Files
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment


      • #4
        Jomfrutur

        Under jomfruturen måtte det til litt trim her og der før den fløy ”hands off”. Modellen kunne så absolutt ha vært en del lettere, men den har ingen skumle egenskaper så langt jeg har fått testet. Den oppfører seg passe dovent, omtrent som en Primary Trainer skal gjøre. Tyngden sammen med mye drag gjør at du er avhengig av en motor du kan stole på. Min jomfrutur endte med en dead stick, og denne Stearmanen er sannsynligvis så langt fra et seilfly du kan komme. Det er en fordel å være rask på labben ved et eventuelt motorkutt.

        En ryggoperasjon tidligere i høst satte dessverre en effektiv stopper for all aktivitet. Jeg har derfor ikke rukket å bli bedre kjent med the ”Yellow Peril”, men førsteinntrykket var uansett bra!

        Noen tekniske data oppgitt fra K&W:

        Vingespenn: 196 cm
        Lengde. 152 cm
        Oppgitt vekt: 6,6 kg (Har ikke veid min modell)
        Vingeareal: 118 dm2
        Vingebelastning: 56 g/dm2
        Motor: .90 – 1.20

        For de som er interessert i god gammel årgang og ikke har besøkt K&W Model Airplanes så er linken til deres hjemmesider her: Loading...


        PS:
        Jeg har dessverre hverken bilder eller video fra de første turene, men dette klippet gir et visst inntrykk av hvordan en Stearman skal flys. (Beklager han med munndiare i bakgrunnen)
        Attached Files
        Last edited by Jan_Petter; 15-10-09, 14:56.
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

        Comment


        • #5
          nyydelig modell

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jan_Petter View Post
            (Beklager han med munndiare i bakgrunnen)
            Han i bakgrunnen med munndiare (gresk: spermalogos, alt hva man kan ) er nødt til å forklare hvor fantastisk det er. Amerikansk publikum må få det forklart. Heldigvis kan man skru av lyden, men da forvinner den flotte lyden av flyet også.
            Hva kostet moroa for modellen? Eller for å spørre på en annen måte: Hva er omtrent prisnivået her i forhold til norske arf.
            Last edited by lupus49; 15-10-09, 16:26.
            Flisespikkeri er gøy!
            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
            Dyrøy MFK
            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
            http://rolv.info

            Comment


            • #7
              Jeg bestilte full pakke, dvs med instrumenterte cockpits, pilot og skalapropell til bruk for statisk bedømming. Da mener jeg den kom på ca 8k. Den kan bestilles uten dette "ekstrautstyret" og blir da noe rimeligere. Det er også verdt å merke seg at jeg handlet mens USD var på sitt sterkeste.

              Frakt kommer i tillegg.

              En annen liten kuriositet er at siden dette er individuelt håndarbeid, fikk jeg tilsendt bilder av mitt fly under byggeprosessen. Jeg kan love at det er med på å øke opplevelsen og ikke minst forventningene.

              Legger ved noen flere detaljbilder, samt noen bilder jeg fikk tilsendt som viser flyet på byggebordet.

              PS:
              Det tar sannsynligvis litt tid før jeg forsøker å kopiere den rimelig hårete side-slip'n som John Mohr gjør på slutten av videoklippet.
              Attached Files
              Last edited by Jan_Petter; 15-10-09, 17:03.
              http://www.phoenix-rc.org/
              http://www.glamdalrck.net
              http://www.scalewarbird.org/
              ---------------------------------------------------
              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

              Comment


              • #8
                Fint eksemplar dette. Kan jeg spørre om prisen på flyet og hvor mye det kostet i frakt fra fillipinene?
                Ole Kr Follstad

                BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                EF Extra 300 60"
                EF Extra 300 104" Eme120
                GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                ESM Bearcat, NGH 38cc
                Phoenix p51D Mustang, Dle55
                Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                Hangar 9 Piper cub 1\4
                Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                Comment


                • #9
                  Pris ca 8. Frakt er jeg ikke helt sikker på. Vi var flere som gikk sammen om å handle for å få frakten ned, og jeg tror vi havnet på ca en tusing hver, inkl fortolling og avgifter.

                  Det er forøvrig bare å sende en mail ned så får du mer eksakte priser.
                  http://www.phoenix-rc.org/
                  http://www.glamdalrck.net
                  http://www.scalewarbird.org/
                  ---------------------------------------------------
                  Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                  Comment


                  • #10
                    Flott fly Jan Petter, har bestandig hatt sansen for PT 17.
                    Tenker du å stille i skalakonkuranser med den?
                    Hvordan er flyegenskapene? -Vekt kontra størrelse?
                    John Arne Sagøy
                    Scale Warbirds of Norway
                    Trønderbataljonen
                    www.scalewarbird.org
                    No guts, no glory

                    Comment


                    • #11
                      Hei ja,

                      Enig der, flott fly fra en spennende epoke, selv om den vel er et like "oppbrukt" skalaprosjekt som Spitten.

                      Dokumentasjonen som medfølger er dessverre litt mangelfull, så det spørs om det har noe for seg å stille den. Det er dessuten artigere å stille noe man har bygget selv. Men, hvem vet...

                      Når det gjelder flyegenskaper så har jeg bare noen få prøveturer å forholde meg til. Men, som nevnt tidligere kunne den med fordel vært noe lettere. den høye vekten har nok en sammenheng med byggemetode og at det er relativt mye aluminiumsbekledning på den.

                      Rollraten er ikke all verden, men det inviterer jo bare til skalariktig flyging. Staller rett frem uten tendenser, oppfører seg ellers helt greit. Mye drag som bremser godt og som man må være litt obs på når det gjelder bruk av motor under f.eks landing.

                      Ellers snill og grei.
                      http://www.phoenix-rc.org/
                      http://www.glamdalrck.net
                      http://www.scalewarbird.org/
                      ---------------------------------------------------
                      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                      Comment


                      • #12
                        Nydelig!

                        Først... Gratulerer Jan Petter med nytt fly!
                        Dernest; - Det er noen utsøkt nydelige skaladetaljer som kommer til syne...

                        Mvh Einar - byggetid ved selvbygg av samme objekt ville nok ikke
                        vært gjort "over natta"... og da skulle prisen som er gitt for
                        vidunderet være absolutt forsvarbar!
                        Last edited by ERJ; 23-10-09, 01:50.

                        Comment


                        • #13
                          Takk for det Einar,

                          Ja, håndtverk og kvalitet er det ingenting å si på. De fjærende understellsleggene kommer f.eks fra Tyskland. Hadde neppe klart å gjøre det bedre selv.

                          Som en ivrig skalabygger føles det likevel litt som juks å bestille sånt ferdig bygd, men skal forsøke å ikke la det bli en vane.
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jan_Petter View Post
                            Dokumentasjonen som medfølger er dessverre litt mangelfull, så det spørs om det har noe for seg å stille den. Det er dessuten artigere å stille noe man har bygget selv. Men, hvem vet...
                            På airliners.net fant jeg denne An Error Occurred: Not Found
                            Ojda, den var lang, håper den funker. Der står N2S-3 som er registreringsnummeret på ditt fly, men er ikke samme flyet. Det er ganske vanlig at de endrer utseendet, men regnummeret er det samme.
                            Lykke til.
                            Mvh RolvB
                            Flisespikkeri er gøy!
                            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                            Dyrøy MFK
                            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                            http://rolv.info

                            Comment


                            • #15
                              trykal:
                              You got a point. Men det er en aldri så liten "hjerneskade" (også kalt balsastøv på hjernen) som gjør at jeg helst skulle bygget den selv. Men, jeg har fortsatt kontroll på tvangstankene mine... (trur eg).

                              lupus49:
                              N2S-3 er nok ikke registreringsnummeret, men typenummeret.

                              "The US Navy had several versions including:
                              • NS-1 Up to 61 delivered.
                              • N2S Known colloquially as the "Yellow Peril" from its overall-yellow paint scheme.
                              • N2S-1 R-670-14 engine. 250 delivered to the US Navy.
                              • N2S-2 R-680-8 engine. 125 delivered to the US Navy.
                              • N2S-3 R-670-4 engine. 1,875 delivered to the US Navy.
                              • N2S-4 99 US Army aircraft were diverted to the US Navy, plus 577 new aircraft were delivered to the US Navy.
                              • N2S-5 R-680-17 engine. 1,450 delivered to the US Navy.


                              Har ennå ikke kommet over originalbilder som passer med min modell, og det er vel heller ikke sikkert at modellens merking er etter en spesifikk original (eller "prototyp" på skalaspråket)...

                              Det finnes imidlertid dokumentasjon til en norskregistrert Stearman, og hadde jeg bygget den selv ville jeg selvfølgelig ha brukt det fargeskjemaet. Se vedlagte bilde.
                              Attached Files
                              Last edited by Jan_Petter; 23-10-09, 17:42.
                              http://www.phoenix-rc.org/
                              http://www.glamdalrck.net
                              http://www.scalewarbird.org/
                              ---------------------------------------------------
                              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                              Comment

                              Working...
                              X