Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bøyd plywood

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bøyd plywood

    Driver å bygger en Top-Flite P-47 Giant Scale som jeg kjøpte i sommer. Har bygge rommet mitt i kjelleren der det er tørt men tydeligvis ikke tørt nok.

    Har fått litt bøy i en del av delene som er stanset ut fra kryssfiner. Er litt nervøs for at dette kan invirke på hele kroppen da det i hovedsak er spantene til airframe som har fått bøy.. Noen som har erfaring med dette ??

    Tenker da i hovedsak på om det kan bli veldig mye spenn i kroppen ??

    Verken balsaen eller noen andre deler har slått seg.

    Jeg oppbevarer ting slik at de ikke skulle bøye seg under lagring. (Lagrer flatt)
    Ronny Øksnes

    Seagull DECATHLON
    Seagull Edge 540
    Hangar-9 P-40

    På byggebordet: Top Flite P-47 Giant Scale... Ferdig om leeenge

    Futaba 8FG

  • #2
    Erfaring og erfaring kan vel diskuteres,men jeg har akkurat samme problemet som deg.Driver å bygger en Great Planes Extra 300 s.
    Etter at jeg hadde limt sammen kroppen oppdaget jeg at den var vridd.Prøvde å rette den slik den var med å bruke vann,legge den i press.Det gikk ikke.Skjærte delene fra hverandre med dremel.Prøvde å rette en og en del med varmt vann og legge det i press etterpå Det ble heller ikke suksess
    Så leste jeg om et "lurt" triks på rc groups om å skjære 3/4 i gjennom balsa finèren og ha i lim og legge det i press.Det ble heller ikke bra.
    Har nå funnet ut at jeg må lage helt ny balsa finer selv.
    Her er det flere som har gjort seg samme erfaringen.:Airfield Models - How To Make Balsa Wood Plywood
    Ser ut som dette blir løsningen.

    Comment


    • #3
      Hvis man likevel lager sine egne laminater, så er det verd å kikke på andre materialer. Glassfiber-balsa-glassfiber, blir mye sterkere og langt lettere. Glassfiber-balsa-balsa 90grader-glassfiber blir skuddsikkert. Karbon, kevlar, til og med bomull kan brukes.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Det er desverre slik at det er veldig sjeldent at kryssfiner eller poppelfiner er beint og fint.
        Når det gjelder byggesett så kan det fort ende opp med å lage nye spanter.. og ende med å ha laget flyet helt selv. Men en god bygger gjør vel det beste ut av det som er og blir ferdig vil jeg tro.

        Comment


        • #5
          Er ikke alt som har vridd seg men liker ideŽn om å bruke glassfiber eller karbon... Hmmm.. rett i tenkeboksen på dette... Alt av spanter ligger med trykk på nå og KAN ikke vri seg mere... Men problemet er at dette et et 2 års projekt så vi får se hva tiden bringer..

          Skal lage en byggeblog om projektet men venter til jeg er litt mere på vei.... Er jo litt av et svangerskap dette

          Takk for tankene deres, hvis noen har den ultimate løsningen på bøyd plywood er den fortsatt velkommen

          Våren er heldigvis rett rundt hjørnet
          Ronny Øksnes

          Seagull DECATHLON
          Seagull Edge 540
          Hangar-9 P-40

          På byggebordet: Top Flite P-47 Giant Scale... Ferdig om leeenge

          Futaba 8FG

          Comment


          • #6
            Er det mange deler som har slått seg? Det kan av og til være enklere å få tak i finer av bedre kvalitet, flyfiner. Og skjære ut nye deler.
            Jeg måtte gjøre det med en modell jeg holder på med nå. Jeg fant noen fine plater med flyfiner på Smallsize, men jeg måtte lete før jeg fant noen som var helt rette nok i utgangspunktet. Jeg kjenner problemet fra jeg hadde trebåt også, og tror ikke det er så lett å rette opp finer som har slått seg.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Originally posted by ArneH View Post
              Er det mange deler som har slått seg? Det kan av og til være enklere å få tak i finer av bedre kvalitet, flyfiner. Og skjære ut nye deler.
              Jeg måtte gjøre det med en modell jeg holder på med nå. Jeg fant noen fine plater med flyfiner på Smallsize, men jeg måtte lete før jeg fant noen som var helt rette nok i utgangspunktet. Jeg kjenner problemet fra jeg hadde trebåt også, og tror ikke det er så lett å rette opp finer som har slått seg.
              Er nok ingen annen løsning enn å lage nye deler.. Tar ikke sjangsen på at flyet skal vri seg eller at det skal bli unaturlig mye spenn i kroppen.... Tingen er vel at jeg må finne en bedre løsning på hobbyrom i tillegg.... Er nok ikke nok stabil tempratur i rommet, så synderen ligger nok der.

              Ronny
              Ronny Øksnes

              Seagull DECATHLON
              Seagull Edge 540
              Hangar-9 P-40

              På byggebordet: Top Flite P-47 Giant Scale... Ferdig om leeenge

              Futaba 8FG

              Comment


              • #8
                Originally posted by bad scientist View Post
                Hvis man likevel lager sine egne laminater, så er det verd å kikke på andre materialer. Glassfiber-balsa-glassfiber, blir mye sterkere og langt lettere. Glassfiber-balsa-balsa 90grader-glassfiber blir skuddsikkert. Karbon, kevlar, til og med bomull kan brukes.
                Hvordan blir vekten i forhold til ply-wood når man bruker balsa-glassfiber... Hadde vært morro å prøve.. Blir jo i alle fall veldig sterkt og dødt.

                Men må tenke vekt på denne, skal trekke med glassfiber og lakkere.

                Ronny
                Ronny Øksnes

                Seagull DECATHLON
                Seagull Edge 540
                Hangar-9 P-40

                På byggebordet: Top Flite P-47 Giant Scale... Ferdig om leeenge

                Futaba 8FG

                Comment


                • #9
                  Godt forslag fra "Bad". Hvis du bruker lamineringsepoksy, og ikke påfører for mye. Vil det bli lettere enn plywood av mindre bra kvalitet. Jeg har fått gode resultater med lamineringsepoksy som jeg tynnet ut med noen dråper Aceton. Før jeg la på ett lag med den lette typen glassfiber fra Hangar 9.
                  Kjøpte Epoksy på Biltema, og glassfiber på Smallsize. Raptor har skrevet en god innføring i glassing her på forumet.
                  Interessant å diskutere bygging tre her på forumet. Holder på med et langtidsprosjekt i treverk selv for tiden.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ArneH View Post
                    Godt forslag fra "Bad". Hvis du bruker lamineringsepoksy, og ikke påfører for mye. Vil det bli lettere enn plywood av mindre bra kvalitet. Jeg har fått gode resultater med lamineringsepoksy som jeg tynnet ut med noen dråper Aceton. Før jeg la på ett lag med den lette typen glassfiber fra Hangar 9.
                    Kjøpte Epoksy på Biltema, og glassfiber på Smallsize. Raptor har skrevet en god innføring i glassing her på forumet.
                    Interessant å diskutere bygging tre her på forumet. Holder på med et langtidsprosjekt i treverk selv for tiden.
                    Ser fordelene med dette, om jobber blir mindre eller om delene blir lettere er jeg dog ikke så sikker på.. Har duk liggende så dette må jeg bare prøve ut. Tror også Bad er inne på noe her siden oppretting av fineren er vanskelig om ikke umulig for et bra resultat

                    Skal legge glassfiber på hele modellen og lakkere den så jeg regner med at alt av vektreduksjon kommer godt med

                    Greit med diskusjon om trearbeide siden man som regel sitter alene på byggerommet og trenger litt input når man møter problemer Dette prosjektet kommer nok til å ta 2 år før det er klart for luft under vingene Arne
                    Ronny Øksnes

                    Seagull DECATHLON
                    Seagull Edge 540
                    Hangar-9 P-40

                    På byggebordet: Top Flite P-47 Giant Scale... Ferdig om leeenge

                    Futaba 8FG

                    Comment


                    • #11
                      Jeg lager plater av balsa som er støpt glassfiber på hver side med 80g glassfiber @45*.
                      Jeg bruker 2-3mm balsa med veden på høykant som er best for vebbing som er det jeg bruker det til.
                      Jeg støper platene på en glassplate med vakum, platene blir da helt rette og fine.

                      Dette blir minst like stivt som poppelfiner (lite-ply) men det blir ikke like hardt (støt/slag).
                      Fordelen utenom at platene blir helt rette er at de blir like stiv i begge retninger.
                      Materialet egner seg fint til spanter, men det kan lett delaminere seg når man skjerer det til.
                      Hvis dette skjer er det bare å gå over kantene med litt tynn CA.

                      Click image for larger version

Name:	RIMG0007.jpg
Views:	1
Size:	37.5 KB
ID:	576092

                      Jeg limer ikke sammen platene på forhånd, bare legger dem ned på glassfiberen ved siden av hverandre.
                      Balsa flaket som er brukt er 2mm tykt og veide 31g. Den ferdige platen veide 87g og var 2,4mm tykk.
                      En tilsvarende plate i poppelfiner veier til sammenligning 125-130g.

                      Tegningen eller omrisset av spanter kan støpes direkte inn i laminatet hvis det skal skjeres ut for hånd.
                      Det er litt spesielt å skjere i, så prøv på et par deler før man lager opp til hele prosjektet.
                      Last edited by tyggen; 16-02-11, 14:08.

                      Comment


                      • #12
                        Interessant, blir fine byggematerialer med den metoden. Men hvordan får du vakum? Har du bygd om en støvsuger?
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          På smådeler, så bruker jeg ikke vakuum. Jeg legger et godt lag med tørkepapir på en slett flate, dekker dette med sånt papir som er på baksiden av oracover (siden med voks opp) Deretter legger jeg laminatet, glass-balsa-glass. Oppå legger jeg ny oracoverbakside, voksen ned, ny bunke med tørkepapir, og så alt jeg finner av vekt på toppen. Tørkepapiret gjør at glassfiberen legger seg pent langs kanter, kurver og slikt, F.eks hvis man lager rorflater med en viss profil og avrundinger og slikt.
                          Hvis jeg bare skulle lagd en plate, så hadde jeg brukt flate-oracoverpapir-laminat-oracoverpapir-flate-så mye vekt jeg finner, eventuelt skrutvinger.
                          Vakuum er best, men man kan få temmelig bra resultater uten, så lenge man er nøye med å få vekk så mye epoxy som overhodet mulig først.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            Takk for det! Da har jeg laget deler med omtrent samme metode. Uten vakum.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment

                            Working...
                            X