Unconfigured Ad

Collapse

TWM 1/3 Supercub CG...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enur
    • Dec 2005
    • 76

    #1

    TWM 1/3 Supercub CG...

    Jeg har en TWM Supercub jeg tenkte jeg skulle ta jomfruturen på i dag men fikk sjokk da jeg skulle veie den ut her

    Med motoroppsettet jeg har med en 50ccm bensinmotor må jeg legge inn ca 2.3Kg i nesa på den. Mulig også mer om ikke jeg får plassert alt helt oppat firewall

    Er det noen andre her inne som har erfaringer med CG på denne modellen?

    Greia er det at jeg syntes det virker rart at CG skal være "bare" 15cm bak leading edge på vingen


    Vingen på denne dronninga her er 53cm bred

    Alle servoer på rorflatene bak står montert bak i kroppen og der må de nesten stå pga lengden på kroppen

    Kreative forslag imøtesees med takk
    Rune
    Flyr det? Da liker jeg det
  • peppern75
    • Jun 2006
    • 671

    #2
    Originally posted by enur
    Alle servoer på rorflatene bak står montert bak i kroppen og der må de nesten stå pga lengden på kroppen
    Servoer bak pga. lengden på kroppen??? Jeg forstår ikke helt.
    Flytt servoene fram og bruk pull pull på både høyde og sideror
    Last edited by peppern75; 13-03-11, 09:59.
    Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

    Per Nilsen
    Spikkestad

    Comment

    • JayBee
      • Sep 2009
      • 762

      #3
      Jeg syntes det hørtes ut som du trenger 50cc til....
      Jon-Brage Hoel Andorsen
      -------------------------------------------------------------------------
      Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

      Alt flyr bare du har nok motor!

      Comment

      • Knett
        • Nov 2005
        • 139

        #4
        Vi bruker en slik som slepefly, det er montert en 3W 80.
        Her måtte vi inn med 1,5 kilo i snuta.
        ----------------------------------------------------------------------
        Kenneth Thommesen
        http://www.vingen.no/
        www.bmfk.org

        Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
        RaceM, Aspire
        Pike Perfection
        35cc Extra 260
        Extra 300L Leki

        Comment

        • Sniper
          • Nov 2005
          • 1386

          #5
          Originally posted by Knett
          Vi bruker en slik som slepefly, det er montert en 3W 80.
          Her måtte vi inn med 1,5 kilo i snuta.
          Stemmer det, Kenneth! LN-WMA (Wilga My Ass)? Den er jo helt rå!

          Rune; Pull-pull var ikke dumt. Tror de servoene utgjør en del helt der bak. Har funnet frem blykoker`n!
          Geir


          3D plane - 1D brain

          Comment

          • GTI20
            Moderator
            • Jul 2008
            • 1426

            #6
            nå er nå dette flyet anbefalt med en 80cc motor og ikke en 50cc. flytt servoer til midten av flyet. sideror iallefall.. ser på div forum at folk har til og med puttet inn 40cc men de fleste har puttet inn 80 til 100cc i flyet da har du en akokjerre også.. cg skal være på 28% av vingebredden. hvor vidt det blir 15cm får noen andre regne ut..
            syntes det er like gøy å se på som det er å fly
            carl goldberg ultimate
            DJI S900
            piper pawnie el kjærre


            Futaba 14SG
            diverse epp tjafs
            Per-Egil Furuseth

            Comment

            • enur
              • Dec 2005
              • 76

              #7
              Takker og bukker for svarene

              Vurderer Pull-pull på sideroret her i allefall og det vil nok hjelpe noe

              Jeg er litt tilhenger av skala jeg da så å sette inn en 100ccm her er nok ikke noe alternativ

              At de anbefaler denne modellen med 80ccm har vel mer med vekt å gjøre enn krefter tror jeg

              Det ender nok med koking av bly her tenker jeg så skal jeg komme tilbake til hvordan jomfruturen går her etterhvert
              Rune
              Flyr det? Da liker jeg det

              Comment

              • Sniper
                • Nov 2005
                • 1386

                #8
                Ja, du er kjent for å fly skala

                Geir


                3D plane - 1D brain

                Comment

                • enur
                  • Dec 2005
                  • 76

                  #9
                  Det der er en ClippedWing da... Hvorfor kutta de vingene av cuben? Jo, for å fly acro hehe

                  Det der er scalaflyving. Ingen tvil hehe
                  Rune
                  Flyr det? Da liker jeg det

                  Comment

                  • eroland
                    • Jan 2008
                    • 28

                    #10
                    Hei og hopp!
                    Det må litt bly til for å få TP etter spesifikasjoner på denne. Som nevnt, 1,5 kilo måtte til i LN-WMA. Men kritisk er den ikke... Vårt "lodd" på 1,5 kilo løsnet under en av de første turene, og la seg litt bak midten av kroppen. Å si at den fremdeles var grei å fly er vel å ta litt i, men den kom hel ned.
                    80-kubikk er definitivt ikke for liten motor i denne... Vi sleper greit seilfly på 35 kilo etter vår. Knife-edge er ikke no problem. Ikke veldig Cub-aktig, men du verden hvor snedig det ser ut...
                    Landing med fulle flap gjøres i rolig spaserhastighet. Og den slutter ikke å fly før man holder i vingetippen. Rett og slett som fullsizen.
                    Lykke til, du har fått deg en flott modell du kommer til å ha mye glede av!

                    Hilsen "chief pilot" LN-WMA, Egil

                    Comment

                    • enur
                      • Dec 2005
                      • 76

                      #11
                      Takker og bukker for flott svar

                      Jeg har som de fleste andre dedikerte piloter ville gjort tatt meg fri fra jobb Onsdag etter anbefaling fra yr.no og har vært og !!strødd modellflystripa!!! i kveld da det var blank is der hehe

                      Har som sagt lagt inn 2kg bly under cowlingen her. Brukte kjelen som form til loddet og det passet perfekt innunder motorbukken

                      Gleder meg villt til cubflyving i morgen
                      Rune
                      Flyr det? Da liker jeg det

                      Comment

                      • enur
                        • Dec 2005
                        • 76

                        #12
                        Cuben fløy bra den men det ble ikke den helt stor oppturen i dag.

                        Det er liksom ikke noe særlig å fly storcub når det blåser kastevind og i tillegg fra siden under landing og takeoff hehe

                        Men jeg er likevel fornøyd etter en dag med myyyyyyyye venting og to nervepirrende turer hehe

                        Video kommer nok i løpet av kvelden om jeg kjenner kameramannen rett
                        Rune
                        Flyr det? Da liker jeg det

                        Comment

                        • Sniper
                          • Nov 2005
                          • 1386

                          #13
                          Bare legge ungene først, hehe.
                          Geir


                          3D plane - 1D brain

                          Comment

                          • Sniper
                            • Nov 2005
                            • 1386

                            #14
                            Geir


                            3D plane - 1D brain

                            Comment

                            • enur
                              • Dec 2005
                              • 76

                              #15
                              Landinga der var vel ikke HELT i henhold til standard men sånn er det med Cub og vind hehe
                              Ned SKULLE jeg
                              Rune
                              Flyr det? Da liker jeg det

                              Comment

                              Working...