Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siderorsgyro på fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Siderorsgyro på fly

    Hei godtfolk, her kommer noen spm ang gyro på sideror

    Jeg har en 1/3 skala TWM Supercub. Greia med dette flyet er at motor er installert uten sidetrekk

    Når jeg throtler opp og skal ta av trekker modellen kraftig mot venstre.

    Det er ikke værre enn at det går greit ved å bruke endel sideror-høyre men det har blitt et irritasjonsmoment jeg tenkte kanskje jeg kunne bli kvitt ved å sette på en gyro på sideroret
    Jeg KAN selvsagt sette opp motoren med sidetrekk men da må jeg gjøre om på cowling etc og det frister ikke veldig

    Er det noen her som har noen erfaringer eller synspunkter ang dette?

    Hva slags gyro, oppsett av gyro, plassering av gyro osv bør jeg velge?
    Rune
    Flyr det? Da liker jeg det

  • #2
    Selv med høyretrekk er dette høyst normalt. Det gjelder forøvrig også på fullsize fly. Og for egen del er dette halve flygingen så jeg ville heller trent på situasjonen.

    mvh
    Alf
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Joda, jeg er med på den og tildels enig

      Greia her er at jeg til tider flyr denne maskina på ei stripe som knapt er bredere enn vingespennet på modellen

      Og flyet trekker ikke LITT til siden... Det trekker MYE
      Rune
      Flyr det? Da liker jeg det

      Comment


      • #4
        Beste treningen som finnes det Null marginer....


        Rolig gasspådrag og møte med sideror. Fullt høyderor inntil du har litt fart på den, det presser halehjulet ned og du har maks styring inntil sideroret har stor nok fart til det er effektivt.

        mvh
        Alf
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Joda, jeg har da holdt på med dette i 20 år og som regel går det fint men.... Rolig pådrag.... Stripe slutt hehe

          Ja jeg vet at dette ikke er stripa for dette flyet men det er nå litt morsomt og da hehe
          Rune
          Flyr det? Da liker jeg det

          Comment


          • #6
            Synspunkt: det er greit å bruke moderne hjelpemidler som gyro. Piloten i full size flyet har langt bedre forusetninger for å korrigere i tide enn oss R/C piloter som bare har synet som 'input'.

            Har sett nøyaktig beskrivelse av gyro, kobling (gyroen må kobles ut når flyet er i lufta) osv på et annet forum. Sjekk
            RC Groups
            The Aerodrome Forum
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #7
              Takker og bukker

              Joda, det er vel ikke et spm om jeg skal ha gyro eller ikke som er greia her... Den beslutningen er allerede tatt og det jeg er ute etter er som sagt råd og tips
              Rune
              Flyr det? Da liker jeg det

              Comment


              • #8
                Her er en kar som skriver mye om bruk av Gyro på fly. Diskusjonen går selvsagt friskt, men han har mye tips og råd å komme med:
                Using Gyros on a RC Airplane.
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #9
                  Enig med Affa at man bør fly uten men skal man først sette inn en gyro så er det mange som bruker Nano gyroen til BlueArrow - du får den fra bl.a. H.K.

                  Comment


                  • #10
                    er det mulig å bruke gyro på aierons når men bruker to kanaler på radioen
                    for aileronservoene?
                    bruker DX8 radio.



                    Comment


                    • #11
                      Som en enkelløsning kan du vel legge inn litt mix fra throttle sideror på egen bryter?
                      På ved take off og av når du er lufta

                      Comment

                      Working...
                      X