Announcement

Collapse
No announcement yet.

Esm Spitfire som første warbird, trenger litt hjelp info

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Esm Spitfire som første warbird, trenger litt hjelp info

    Har lyst til og bygge min første warbird, tenker på den Spitfiren de selger hos rcpro: SPITFIRE - ESM | RCPro.no

    Og bruke en DLE 30cc, er det noen her som har bygget den modellen?
    Hvilke servoer trenger jeg (størrelse) anbefalinger, kan jeg bruke min DX7 radio?

    Hvordan er disse warbirdene og fly? (jeg behersker en trainer jeg har nå fullt ut "høyvinget")

    Eller er det andre warbirder som anbefales i samme prisklasse som Spitfiren?, (skal bruke 30cc DLE)

  • #2
    Jeg mener ikke å så tvil om dine ferdigheter, men hvis du går for en slik spitfire bør du ha i bakhodet at det er et STORT sprang fra en høyvinget trainer og til en warbird. Jeg ville ha prøvd noen timer med en lavvinget trainer eller noe i den dur før jeg hadde gått for en warbird. Men hvis du går for spitfiren ønsker jeg lykke til, og håper du legger ut noen situasjonsrapporter her.
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com

    Comment


    • #3
      Originally posted by Blåmås View Post
      Jeg mener ikke å så tvil om dine ferdigheter, men hvis du går for en slik spitfire bør du ha i bakhodet at det er et STORT sprang fra en høyvinget trainer og til en warbird. Jeg ville ha prøvd noen timer med en lavvinget trainer eller noe i den dur før jeg hadde gått for en warbird. Men hvis du går for spitfiren ønsker jeg lykke til, og håper du legger ut noen situasjonsrapporter her.
      Joda kommer jeg så langt at jeg får bygd meg en warbird kommer det rapport, enten det går slik eller .

      Men har du noen tips til servoer og om jeg kan bruke DX7 radioen?

      Comment


      • #4
        Hehe. Liker innstillingen!
        Radioen kjenner jeg ikke i detalj, men siden flyet har behov for 6 kanaler burde vel den være grei.
        Ang servoer så tror jeg ikke jeg vil komme med konkrete forslag. Er ikke så gammel i denne hobbyen selv at jeg vil begi meg ut i en slik konsulentvirksomhet. Men skal du ha bensinmotor så er vel servoer med metallgir et must pga vibrasjoner. Ellers er det mange fler her på forumet som er vesentlig mer kapabel til å komme med anbefalinger om det.
        Stein Johnsen
        http://www.blåmåsan.com

        Comment


        • #5
          Servoer som er relativt rimelige og som jeg har brukt med stort hell i liknende fly, er Hitec hs 635hb.
          Men, om du absolutt vil ha deg en warbird så bør du begynne med noe annet enn spitfire. Det finnes "snille" spitfire også, men da har de endel washout i vingene samt litt mindre eliptisk vinge. Den eliptiske vingen i kombinasjon med lite washout vil føre til att flyet "klipper" og faller gjennom i endel øvelser, og spinn vil for en pilot som kun har flydd trainer være vanskelig og komme ut av.
          Hadde kjøpt meg en rimelig phoenix models mustang el. De flyr greit og er langt rimeligere

          Comment


          • #6
            Jeg har en ESM Spit og DX7 radioen din vil funke fint. Når spiten er satt riktig opp er den en fryd å fly! Men den er ingen trainer. Den smekker deg på fingrene om den får sjansen. Den er tross alt en warbird! Den må flys helt ned til den tar stripa,men dette er du nok forberedt på! Futaba eller Hitec standard servoer bør funke fint,men anbefaler en sterkere servo til sideror siden den også tar seg av halehjulsstyringa. Den flyr som en pusekatt i level flight,gled deg! Hehe!
            Stig-Arne Isaksen

            Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
            Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
            Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

            Comment


            • #7
              Når det gjelder akkurat denne Spitfiren så anbefaler jeg å lese gjennom denne her:
              Spitfire mk XIV

              I Trondheim er det et stort og aktivt warbirdsmiljø, og de har mye erfaring med ESM sin Spitfire.

              Meld deg på forumet der, så får du svar på alle spørsmål.
              <a href=http://www.scalewarbird.org>Scale Warbirds of Norway</a> - Index

              Kjell Aa

              Comment


              • #8
                Som første gangs Warbird hadde jeg nok ikke valgt Spitfire P47 er en flott modell å begynne med da den er så utrolig snill.
                Balsa

                Comment


                • #9
                  Hva med å kjøpe en FMS p-51 mustang som et lite "springbrett" opp til Spitfire'n? Bare et forslag

                  Comment


                  • #10
                    Ikke se mørkt på og fly en warbird. Selv kjøpte jeg en brukt P40 90 sice og overmotoriserte den med en hissit bensinmotor. Hadde ikke fløyet annet en høyvinget trainer (Ready Mk II) før jeg fikk P40en. Det gikk fint P40en flyr som en drømm og er ikke noe vanskelig og fly. Det eneste en må passe på er og ikke få for lav fart for da tar den sine egne veier.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by sprengballe View Post
                      Har lyst til og bygge min første warbird, tenker på den Spitfiren de selger hos rcpro: SPITFIRE - ESM | RCPro.no

                      Og bruke en DLE 30cc, er det noen her som har bygget den modellen?
                      Hvilke servoer trenger jeg (størrelse) anbefalinger, kan jeg bruke min DX7 radio?

                      Hvordan er disse warbirdene og fly? (jeg behersker en trainer jeg har nå fullt ut "høyvinget")

                      Eller er det andre warbirder som anbefales i samme prisklasse som Spitfiren?, (skal bruke 30cc DLE)
                      Hei Mr Sprengballe
                      Har du fått kjøpt deg en warbird?
                      Stig-Arne Isaksen

                      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                      Comment

                      Working...
                      X