Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kanonene fra Maxotronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kanonene fra Maxotronic

    Hei på dere !

    Er redaktør i helikopterspalen i MI og skriver om så mangt i denne forbindelse.

    I siste utgave av MI skrev jeg om "Kanonene fra Maxotronic" som jeg har installert i en
    P-51 Mustang fra Pica med et vingespenn på 226cm og skala 1:5.

    Mottok nylig en mail fra en av våre lesere som ønsket at jeg skulle starte en tråd
    på dette forum i denne forbindelse, slik at flere kan stille eventuelle spørsmål, motta bilder, se film osv.

    Så da er det opp til dere gutter og jenter å Fyre løs ; )

    Click image for larger version

Name:	Bilde 6.jpg
Views:	1
Size:	93.0 KB
ID:	629955


    Last edited by xilian; 26-08-11, 09:14.

  • #2
    Detta blir dritt kuult, er flyet ferdig snart eller får vi se det på isen i vinter
    BOOMA Intelliswitch

    Odd A Eriksen

    Comment


    • #3
      Hadde vært rått å putta i Spit'en min!
      Er det utstyret dyrt?
      Stig-Arne Isaksen

      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

      Comment


      • #4
        Ja, jeg kunne tenkt meg et bilde av en av kanonene med allt påmontert , sånn som f.eks magasin?

        Kanskje med en linjal ved siden av, så man kan lese av lengde og bredde? Er det mulig?

        Jeg må si underlaget her er dårlig;
        Maxotronic - Modellbauzubehör

        Det gjør jo at man ikke kan bedømme dimensjonene, og dermed kan man ikke handle noe.
        Kunne tenkt meg 2 av disse i vingerota til min Fw-190.

        Click image for larger version

Name:	Fw.jpg
Views:	1
Size:	95.2 KB
ID:	581827

        Er det EMG-30 Bord-Kanone du har kjøpt?
        Last edited by kwik; 29-08-11, 21:55.
        Dont expect, inspect.
        Fun Police everywhere!

        Comment


        • #5
          XXL: Har ikke fått bygget så mye på modellen i sommer, men så snart minusgradene melder seg drar jeg i gang igjen. Alt er egentlig ferdig bygget og vinga tok laaaang tid med alt som skulle inn (kanoner, lys, retract, "bomberom" til tomhylsene, landingslys, lufttanker osv osv). Det som gjenstår er å trekke vinga og glasse modellen. Lakkeringen tar jeg når den har vist seg flyvedyktig og når landingsstripa ligger på heeeeele fjorden ; )
          Motor: 10, 5 hk fra 3W. Her er en link til samme type motor, men denne modellen veier ca. 4 kg mer enn min . . . .
          Skulle bli sånn passe med power - Det er jo en jager for pokker : ))

          Comment


          • #6
            Hei Old Crow

            Måtte betale nærmere 15.000,- for et sett med 6 kanoner, men med elektronikk til kun 2 av dem. Mustangen hadde jo 3 i hver vinge: 4 stk 50 cal og 2 til bakkemål og lignende. Disse ble bygget på mål hvilket er inkludert i pris. Fikk også laget noen "dummy" plugger for å gi 4 av kanonene 50 cal utseende. Om modellen får et langt og godt liv vil nok elektronikk til de 4 andre kanonene også installeres : ))) Finnes det en maxpris på det som smeller og ryker da !?!

            Comment


            • #7
              Hei kwik

              Legger ved noen bilder og en film av første testskyting. Bare gi beskjed om du ønsker andre bilder av installasjonen.
              http://www.stripamodellflyklubb.no/i...Maxotronic.MOV

              Merk at disse kanonene (EMG30) i all hovedsak bygges på mål. Det som du må ihensynta er plass til "magasinet" som måler 40 X 37 mm i bakkant av hver kanon, plass til å "reloade" og ikke minst adgangsluke. Her fikk jeg en del utfordringer for at luka skulle bli like stor som på orginalen : )
              Om du skal ha inn flere kanoner ved siden av hverandre så merk at disse er i ulik lengde for å gi plass til busskabelen. Dette var for meg nødvendig for å få kanonene i riktig avstand fra hverandre iht skala. Reloadingen skjer derfor fra ytterkant vinge og innover og tilbake om du forstår : )

              Click image for larger version

Name:	45-11507_40_cf1.jpg
Views:	1
Size:	87.1 KB
ID:	581844 Click image for larger version

Name:	drawings.jpg
Views:	1
Size:	44.6 KB
ID:	581845 Click image for larger version

Name:	IMG_0369.jpg
Views:	1
Size:	148.8 KB
ID:	581846 Click image for larger version

Name:	IMG_0397.jpg
Views:	1
Size:	124.1 KB
ID:	581847 Click image for larger version

Name:	IMG_0402.jpg
Views:	1
Size:	94.6 KB
ID:	581848 Click image for larger version

Name:	IMG_0406.jpg
Views:	1
Size:	125.9 KB
ID:	581849 Click image for larger version

Name:	IMG_0452.jpg
Views:	1
Size:	129.3 KB
ID:	581850 Click image for larger version

Name:	IMG_0466.jpg
Views:	1
Size:	120.8 KB
ID:	581851 Click image for larger version

Name:	IMG_0576.jpg
Views:	1
Size:	140.0 KB
ID:	581852 Click image for larger version

Name:	Abmessungen-EMG_30-GAT-V2.jpg
Views:	1
Size:	37.0 KB
ID:	581853

              Comment


              • #8
                Om noen er intressert har jeg også, det jeg tror er en fin løsning, på sliding canopy samt åpning / stenging av større luker hvor du kan velge både hastighet, endpoint og om ønskelig stoppe et sted mellom disse. Click image for larger version

Name:	IMAG0619.jpg
Views:	1
Size:	45.7 KB
ID:	581854 Click image for larger version

Name:	IMAG0618.jpg
Views:	1
Size:	43.7 KB
ID:	581855

                Comment


                • #9
                  du har ikke vurdert kolm motor også vell






                  (MFN) ModellflyNytt.no
                  BOOMA Intelliswitch

                  Odd A Eriksen

                  Comment


                  • #10
                    Tusen takk for fine bilder og svar! Flott oppsett!

                    Jeg skal altså ha to kanoner i vingerota på en Fw-190. Det ei et våpen-luke på oversiden
                    der jeg må få magasinet posisjonert.

                    Jeg tror Focke Wulf oppsettet er PERFEKT for denne kanonen.

                    Målet er å kunne ta en low-pass på neste warbird-weekend på Udduvoll, og fyre løs!!!

                    Click image for larger version

Name:	gun4.png
Views:	1
Size:	96.6 KB
ID:	581856

                    Click image for larger version

Name:	gun1.png
Views:	1
Size:	67.2 KB
ID:	581857

                    Click image for larger version

Name:	gun2.png
Views:	1
Size:	79.9 KB
ID:	581858

                    Click image for larger version

Name:	gun3.jpg
Views:	1
Size:	26.3 KB
ID:	581859

                    Okay, da lurer jeg på følgende;

                    -Hva er Item 1? Tenningselektronikk som skal koples til ignition board?

                    -Hva er Item 2? Det såkallte "Ignition Board"?

                    -Hva er Item 4? Test-adapter for å fyre uten receiver?

                    -Item 3;
                    Den kladden bakerst der er altså magasinet? Dette er den komplette kanonen
                    med magasin? Untatt "Ignition Board?"
                    Man skal bare "connecte" en ledning til "Ignition Board"?

                    -Item 3;
                    Du har altså bare spesifisert A og B? A er vel da det du har angit som 160,170 og 180 mm?
                    Du har kanskje spesifisert den yttre radiusen på "tuppen" der?

                    -Item 3:
                    Når man bytter magasin; Må man klare å ta av hele den kladden bakerst på Item 3?
                    Skrus den løs? Eller bare "snappet" på løpet liksom?
                    Last edited by kwik; 30-08-11, 18:39.
                    Dont expect, inspect.
                    Fun Police everywhere!

                    Comment


                    • #11
                      XXL: Den var jo TOTAL SINNSYK og VELDIG RIKTIG. Hmmmm . . . . Noen som trenger en slik ny i eske ; )

                      3W-85Xi TS CS - 10,35 HK

                      Click image for larger version

Name:	3W_085_Xi_TS_CS.jpg
Views:	1
Size:	16.6 KB
ID:	581872

                      Comment


                      • #12
                        Hei igjen Kwik

                        Item 1 er som du skriver tenningselektronikken som kommuniserer med en kanal på din mottaker. Denne viderekobles til "ignitionboard'et" i bakkant av hver kanon. Du trenger et tenningssett til hver kanon, men her må det gå ann å henge på flere kanoner er min mening. Skulle tro at spenningen fra denne fint kan aktivisere to kanoner om ikke flere om disse parallellkobles. Sistnevnte er noe man selv må utforske da hver enkelt kanon i utgangspunktet leveres med nevnte elektronikk. Blir også mye vekt ombord om man skal ha 6 operative kanoner . . .

                        Item 2 er et brett med 29 kruttladninger. Dette brettet monteres i bakkant av hver kanon. Skudd nr. 30 er tomt da denne posisjonen blir aktivisert under aktiviseringssekvensen. En "ammunisjonskasse" består av 6 brett til den nette sum av 196 Euro pluss frakt. Når man skal bytte magasin / Ignitionboard'et må dette fjernes med en rekke maskinskruer. Dersom du ikke har plass nok i bakkant av vinga eller i "kanonrommet" kan dette bli morsomt. Det beste er å bruke en skrutrekker med umbrakotupp, men man kan selvsagt også benytte en vanlig 90 graders umbrakonøkkel selv om dette vil bli langt mer kronglete og tidkrevende. Det er derfor viktig å ha godt med plass i bakkant av hver kanon samt ihensynta mulighet til å trekke ny busskabel med videre for å sikre fremtidig service, reparasjon og vedlikehold om noe skulle ha behov for utskifting eller ettersyn.

                        Item 3 er selve kanonene - Disse lages på bestilling det vil si i ønsket lengde og tykkelse, men kammeret akter er fast.
                        Kammeret bakerst er tennkammeret og det er i bakkant av dette "Ignitionboard'et" monteres med en rekke maskinskruer.
                        Buss kabelen fra Item 1 kobles så til Ignitionboard'et ETTER at dette en montert inn i tennkammeret.
                        Når det gjelder ønskede mål - Se tegningen jeg laget til Maxotronic som et eksempel.

                        Item 4 er bryterpanelet med diverse sekvenslamper. Det er med dette, i kombinasjon med din sender, som aktiviserer elektronikken / kanonene. Som jeg skrev i siste MI er ikke dette et leketøy og man må vite hva man gjør i denne forbidndelse. Les derfor brukerveilednngen NØYE om du handler : )

                        Videre er det naturlig viktig å ha en ledig kanal på sender / mottaker samt en 3 punktsbryter på senderen.

                        Ta kontakt med Maxotronic - De er meget nøye og hjelpsomme.

                        Comment


                        • #13
                          Igjen, takk for at du tar deg tid til å fortelle oss om dette produktet! Det er jo automatisk er ganske fascinerende for oss store gutter.

                          Jeg oppdaget videolinken din først nå. Utrolig flott stikkflamme ut foran! (Og flotte hjul på mustangen!)

                          Det at man må skru maskin-skruer for å lade, og prisen på 15000,- gjør at jeg skal prøve en annen vei først. ( Og det at jeg må handle en .....Kolm snart....)

                          Har handlet 2 startpistoler til 750,- per stykk med magasiner. De er jo bare halvautomatisk, men mener det skal være lett å konvertere til full automatikk.

                          Vanligvis er det nok å file av en liten tapp for å få helautomatisk. Men det er mulig skuddtakten blir litt høy da.

                          Kommer til å skjære bort allt unødvendig materiale fra pistolen; skjefte og slike ting, så bare den sentrale mekanismen blir igjen. Kommer ikke til å ta bort noe rundt selve sluttstykket slik at man svekker styrken.

                          En annen mulighet å la en robart sylinder dra i avtrekkern med f.eks. 2 ggr per sekund. Det vil nok passe med skuddtakten til en 20 mm. maskinkanon. Startpistolen er 6 mm kaliber.

                          Magasinet består av kun 6 "blanks". Det er sånne messing-hylser som er klemt sammen i snuten. Så når man fyrer løs vil det regne tom-hylser ut under. Det er mulig man kunne klart å lage egne magasin med flere skudd. Vi får se. (Et rundt magasin hadde vært best.....) Det blir morsom vinter-morro.

                          En uheldig faktor er at motoren i Focke Wulf'en er litt slapp allerede, og den veier 17.5 kilo. Så jeg må finne på noe der. Har fått et par tips fra warbird gutta i Trondheim som jeg skal prøve, før man kanskje må gi opp motoren og sette inn noe sprekere.....

                          STARTPISTOL RØHM RG3( 6mm) - FINN Torget
                          Last edited by kwik; 18-09-11, 18:44.
                          Dont expect, inspect.
                          Fun Police everywhere!

                          Comment

                          Working...
                          X