Unconfigured Ad

Collapse

ESM Beaver ARF.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elektrodude
    • Sep 2006
    • 1342

ESM Beaver ARF.

Noen som eier eller har erfaringer med denne ESM Beaver ARF glassfiber 240cm - elefun.no - Radiostyrt hobby
    har planer om å sette i en ASP 400 !!! i snuten på en slik Jada det er en stor og tung motor til det flyet, men vil det la seg gjøre ?
    Er denne modellen baktung med anbefalt motorstørrelse? må man blye den i snuten for å få CG rett. Det er vel egentlig det eg lurer på. vil heller drasse rundt på en overkill motor, enn 1 kg bly.
    har denne motoren i en Zero fighter nå, og den balanserer fint med ASP i snuten. Har man anbefalt motor i den modellen så må man inn med over
    1 kg bly. Hadde vert fint om det var samme forholdet i Beaveren
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

Den finnes i to versjoner, den siste er betydelig mer skala. Og den er støpt tung med forholdsvis lite vingeareal så jeg tror du vil få en modell som blir for tung for vingen...

Sendt fra min Htc Flyer

Comment

• arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

Vet ikke om denne er en ESM eller ikke. Men tidligere eier er aktiv på forumet og kan sikkert si noe om det var en ESM.
      Attached Files
      arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

Comment

• knuterns
        • Mar 2007
        • 39

He, he Akkurat den der Beaveren tror jeg er den jeg har hatt
        Hvis det er Anders sin? Kjøpte den et par ledd etter Anders, så når jeg hadde den, var den reparert...
        Satt ihvertfall en Roto 35ccm i den da...
        Worldstar 40, OS FS-70II
        30% Sebart Sukhoi 140, OS 140RX
        33% Goldwing Raven 88", DLE 55
        33% Extreme Flight Edge 540 88", DLE 55
        33% Extreme Flight Yak 54 88", 3W 55XI
        35%??(246.5cm vs) Hangar9 Extra 330L, MVVS 58IRS Prosport
        47% Etreme Composite Edge 540T, 3W 240iB2TS

"Viss du må pælla tur kænnistær'n, fårr å spara vækt, har du fårr liten mottor"
        "Ætt'no arti, dæ som itte kænn vara fali"
        "Dæ skar dure å bromme, itte læta som ei symaskin"
        "No gut's, NO glory"

Comment

• Guest

#5 Unapproved
          Oh yes, det er en esm med roto 35
          Litt baktung var den, men med et par remser med blylodd foran fløy den fint i ca 1 minutt...................

Comment

• elektrodude
            • Sep 2006
            • 1342

Hmmm. En roto35 veier 1500 Gram + noe bly så er du "nesten" i 2 kilo. ASP 400 veier 2800 Gram. Men hva mener dere om denne Beaveren da ? flyr den dårlig ? klarer man å kontrollere den i bare 1 minutt i slengen kan man ikke sammenligne den med f.eks en Cub i samme størrelse med tanke på flyegenskaper ?
            Alt som kan fjernstyres.
            Steinar Kvarme.

Comment

• Kjetil F
              • Jan 2008
              • 71

Den flyr like bra som et strykejern..

Comment

• Outlaw
                • Feb 2006
                • 348

Har hatt flere ESM Beaver fra jeg begynte importen fra ESM til Norge for ca. 10 år siden..
                Disse flyr meget bra for sin kategori fly, sålenge de er riktig satt opp mht. CG, rorutslag, motor osv. Faktisk så flyr de bedre enn mange tilsvarende taildraggere som Cub, Storch, osv. Men de må jo også flys korrekt i forhold til type, dvs. man må bruke sideroret aktivt og ta hensyn til at de er (akkurat som fullsize) konstruert med tanke på gode STOL-egenskaper dvs. med mye vingeflate, store flaps, god lasteevne og solid understell. Stort vingespenn og relativt kort kropp gjør jo også sitt.
                Disse modellene er ikke trainere, men heller ikke akrofly
                Richard B.
                Attached Files

Comment

• elektrodude
                  • Sep 2006
                  • 1342

Takk for informativt svar. Får inntrykk av att du har erfaring med denne modellen. Hva mener du om motor forslaget mitt i denne modellen. Vil eg få for stor vingload slik att modellen blir vanskelig / håpløs å fly? eller vil denne modellen balansere med den vekten i snuten uten å måtte blye ned halen i tillegg. Er jo ganske kort snute på den, det hjelper mye.
                  Alt som kan fjernstyres.
                  Steinar Kvarme.

Comment

• Outlaw
                    • Feb 2006
                    • 348

Beaveren på mitt tidligere innlegg hadde en 160 twin 4-takt, vekt ca. 1400g med flexpiper og potter. Propell 16x8 3-blader eller 18x6W 2- blader. Det er noen år siden nå, men jeg mener den balanserte med batteripakken pluss noen striper felgbly på motorbukken. Modellen fløy fint og skalariktig med nok power...
                    Hvis du får inn en ASP 400 stjerne i cowlingen så tror jeg du får problemer med nesevekt og propellstørrelse, pluss at innfestingen av firewall må forsterkes mye.
                    Med den motoren ville jeg heller ha gått for den nye, større ARF Beaveren fra VQ med vsp på ca. 2.8m.
                    Attached Files
                    Last edited by Outlaw; 21-10-11, 22:02.

Comment

• elektrodude
                      • Sep 2006
                      • 1342

Takk skal du ha for tipset. visste ikke om den der, passer nok mye bedre til motoren ja er det noen som forhandler den i norge?
                      Eller er det noen her som har link til "seriøs" forhandler i utlandet. Noen som har handlet her F.eks?
                      VQ-GLB DHC-2 Beaver 30cc V1 108 ARF
                      Alt som kan fjernstyres.
                      Steinar Kvarme.

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

Nortrading har vq-models men ser ikke ut til att de har beaver`n på lager. kanskje de kan skaffe VQ model - Nortrading AS
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

Comment

• elektrodude
                          • Sep 2006
                          • 1342

Takk for den. Har nettopp sendt en forespørsel til Nortrading
                          Alt som kan fjernstyres.
                          Steinar Kvarme.

Comment

• Outlaw
                            • Feb 2006
                            • 348

Jeg har kjøpt flere VQ-modeller hos Pichler i Tyskland.
                            Greie priser og rimelig frakt. De har den rød, hvite og blå store Beaver'n, sjekker når de evt. får militær-versjonen.
                            Richard B.
                            Last edited by Outlaw; 22-10-11, 13:25.

Comment

• elektrodude
                              • Sep 2006
                              • 1342

Takk for link. ser ut for att det må handles fra utlandet ja. fikk akkurat svar fra Kjell på Nortrading
                              >>>SITAT<<<
                              Hei!
                              Vi importerte 100 vq fly 2,5 år siden. Disse har vært utrolig vanskelig å få solgt. Ingen detaljister har vært interessert i selge dem. Det er derfor usikkert om vi kommer til å ta inn ytterligere modeller fra denne produsenten, selv om tilbakemeldingene har vært veldig gode. Beslutning om videre import blir tatt etter nyttår.
                              >>>SITAT slutt<<<

Likte den rød, hvit, blå modellen også jeg, Får se om det blir en slik
                              Alt som kan fjernstyres.
                              Steinar Kvarme.

Comment

Working...