If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Har tenkt på å kjøpe meg en 1/5 spit med glassfiberkropp og isoporvinge som er planket..Vekten på flyet med moki 2.10 sier leverandøren at den blir ca 24 pund = ca 11 kg..
Vingen skal glasses så det eg lurte på var om det gikk ann å få ned vekten på vingen uten å ta alt for mye ut av styrken???
Tenkte du å ta hull i vingen evt? Det er vanskelig med en vinge som Spitfire siden den har alt for mange komplekse krumninger. Hvis du skal planke den selv vil jeg anbefale å legge letteste typen duk mellom isoporen og balsaen, være gjerrig med epoxy-mengden og gå for en lett balsa. Vacuumbagging er best i så fall.
Glasser du på balsaen så velger du selvsagt en lett duk og er flink når du skraper av epoxyen!! Se artikkel om glassing her på sidene.
hallo
Eneste måten og lage en ving til en "Spitt" er og bygge en spant ving .
en isopor ving skåret på tradisjonelt hvis vil ikke bli riktig i.o.m at denne skal vær eliptisk ...du vil få en ving som er prosentvis med feil tykkelse på midten!
om du bruker et program som feks "profili 2" eller det vinge profil programmet som O. Fremming har på sidene sine skal du kunne få laget riktige vinger .
er du i tilleg nøye med vekten på baslaen og bygger rett får du nok de beste vingene på denne måten.
MVH
Rune
Saken er egentlig at eg mener at flyvekten på 11 kg er for mye....
Vekten på motor, servoer,skala retracts,er mer eller mindre gitt..
Da har eg flyet igjen eg kan/må ta av vekt på.
Som sagt så skal eg glasse vingen med 21g duk og vingen er allerede planket
Et såpass ferdig kit.... Da kan du glemme å trimme vekk særlig på den ferdige vingen, det blir bare småtterier du kan hente i den store sammenhengen her.
Du må bare optimalisere på det du har kontroll over: servoer, mottaker, batteripakke, lettvektshjul, motor, limbruk og det viktigste; finishen!!
Skalamodeller har en lei tendens til å bli tunge, for en skalamodell skal jo selvsagt ha en masse detaljer, retracts og cockpit-innredning osv. En naturlov.....
Hvis du kommer så langt at du skal fly skala WWII-jagere er det greit å være forberedt på at høyderor-responsen er ganske så svampete i forhold til det man er vant med av fly ellers. Kommer av at det er små stabber i forhold til vingeflate...
hvor stor er vingen?
selv med understellsfrester og servo fester bør det gå fint og få en ving vel og merke uten understell men med glass finish rundt 1,1 -1,3 hvis denne er rundt 2m , men avhenger av at du er nøye med vekta ..veier alt som skal brukes .
hvis vingen ..den du har ...er skåret på normal måte vil tippen bli tykkere en middel korden og dette vil gi deg en vinge som nok ikke vil tipp stalle så lett men vil bli mindre kilen på balaserorene .. splitt flapsen som spitten er utsyrt med vil hjelpe deg av med hastigheten under landingen og også gi deg litt wash out i tillegg er et pluss om de hjelper deg av bakken noe særlig vet jeg ikke det må du bare prøve.
Vingen er 220cm....Om vingen er skåret scala riktig,har jeg ikke peiling på....Leverandøren sier at spiten er brukt i Top Gun stevner med gode resultater, men kommer vel ikke som noen bombe....
Er det noen som har sett noen gode bygge sett av spitfire med ferdig støpt kropp i scala 1/5 eller 1/4????
Skulle helst sett at vingen var mest mulig ferdig....da tid er luksus i mitt hjem..
Har tenkt på å kjøpe meg en 1/5 spit med glassfiberkropp og isoporvinge som er planket..Vekten på flyet med moki 2.10 sier leverandøren at den blir ca 24 pund = ca 11 kg..
Vingen skal glasses så det eg lurte på var om det gikk ann å få ned vekten på vingen uten å ta alt for mye ut av styrken???
Alle ideer motaes med TAKK
Det der ser da unektelig ut til å være en Yellow Aircraft Spitfire.
Den fly utmerket som den er, og trenger neppe å lettes ytterligere.
På den annen side, så trenger du heller ikke tynge den med ekstreme mengder duk, epoxy, grunning og lakk heller.
Til Eureka: Helt Riktig!!! Er 11-12kg en "normal" flyvekt på en 1/5 fly???
Hvor mange lag med 21g duk skal/kan eg bruke???
Flyet har eg ikke bestilt ennå..
Det er mange gode sett ute på markedet.. Cato kan levere et fra Aviationdesign som eg har sett litt på..Litt dyrt...men ser veldig bra ut..
Til Eureka: Helt Riktig!!! Er 11-12kg en "normal" flyvekt på en 1/5 fly???
Hvor mange lag med 21g duk skal/kan eg bruke???
Flyet har eg ikke bestilt ennå..
Det er mange gode sett ute på markedet.. Cato kan levere et fra Aviationdesign som eg har sett litt på..Litt dyrt...men ser veldig bra ut..
Noe over 12 kilo på den Spit'en ville jeg anse for tungt.
Er ikke det at eg ikke liker å bygge men med 2 jenter på snart 3 og 4 år
og sjefen i huset som ikke er den mest ihuga tilhenger av hobbyen, så
begrenser det seg hvor mye tid eg får til bygging..
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment