Announcement

Collapse
No announcement yet.

gamle historiske bilder , dette må vel være en liten flyhistorisk skatt???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • gamle historiske bilder , dette må vel være en liten flyhistorisk skatt???

    Hei
    en kollega kom med en konvolutt med bilder etter sin far, dette må være fra før krigen .
    Faren var i flyvåpnet i sin tid og noen av bildene er fra Voss og Kjeller og det var nevnt "flyvestasjon" på noe av dette.Legger ut en liten "teaser" nå så kommer resten når jeg kommer hjem.
    Attached Files
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

  • #2
    Dette er virkelig interessant! Ser frem til å se mer.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Hvis det er interessant med et skikkelig arkiv for dette, så kan jeg fikse tilbake bildegalleri-greinet.
      Men det er kanskje ikke så mange som får det med seg da
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        mer

        litt mer mellom kunde mas osv...
        mener dette var det ene fra Kjeller...ser vel litt anderledes ut der nå...er etter det han vist fra ca 1930
        Om noen ser hav dee forskjellig flyene eller stedene er hadde det vært morro med noen tilbakemeldinger.
        et av de som en slags tigermoth??
        Attached Files
        Rune Gjelsnes
        Vikersund
        92624841

        Comment


        • #5
          De fire i formasjon er en Fokker CV-D, og disse ble brukt i kamp mot tyskerne, Mener å huske en historie om en som kom i kamp med en HE-111. Det enslige på bakken er en Gipsy Moth (det står Gipsy på halen). Det første bildet i første post er en Scimitar fra Armstrong Whitworth eller noe sånt, men det på det andre bildet vet jeg ikke hva er for noe.

          PS: Jeg fant infoen på Wikipedia her List of military aircraft of Norway - Wikipedia, the free encyclopedia
          Last edited by Kyrre; 24-10-12, 12:16.

          Comment


          • #6
            Det første bildet er nok ikke en Scimitar. Jeg tror det faktisk er noe så sjeldent som en Hawker Fury med stjernemotor. Bilde nr. to ser ut til å være en F.F. 9 Kaje, en helnorsk konstruksjon. Jeg har i mange år hatt lyst til å bygge en modell av en slik, men tror det er vanskelig å oppdrive tegninger...
            If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

            Comment


            • #7
              mer bilder

              Vel her kommer det mer ..nå kommer det sikkert litt dobbelt men det får dere tåle
              Attached Files
              Last edited by RGJ; 24-10-12, 16:34.
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #8
                mer

                her måtte det stå noen bokstaver!!
                Attached Files
                Rune Gjelsnes
                Vikersund
                92624841

                Comment


                • #9
                  sånn det var siste , syns jeg kan se 4-5 forskjellige fly hvertfall 2 for meg ala Moth , og 2 todekkere med stjernemotor ganske like men forskjellig finne også en to dekker som har veldig forskjellig topp og bunn vinge , en gammel Junker må det være og sikkert noe annet rart , eller er det bilder fra Ulven,Voss og Kjeller samt bilder fra noen hangarer og noen turer de har hatt bla annet til en eller annen fjord et sted!
                  Så vil gjerne at de som mener de kjenner igjen noe av dette skriver et lite innlegg kanskje det kan være int. som takk til han som kom med bildene!
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by MotoMan View Post
                    Det første bildet er nok ikke en Scimitar. Jeg tror det faktisk er noe så sjeldent som en Hawker Fury med stjernemotor.
                    Det har du helt rett i, det går litt i surr for meg når det gjelder disse mellomkrigs dobbeldekkerne.

                    Comment


                    • #11
                      #403 er en godbit, Svenska aero jaktfalken SA14. Det ble kjøpt inn ett stk som en sammenligning med Fury.

                      Motoman; det er bygd minst en Kaje-modell her i landet. Hvis du ikke greier å skaffe originalunderlag fra teknisk museum eller Kjeller flyhistoriske forening, så har du jo fremdeles originalen. Den er ganske enkel i fasongen

                      Comment


                      • #12
                        Ikke fullt så gammelt bilde, men dog;

                        Jeg stod selv i hovedgata i Bodø og så på dette; Starfighters ankommer Norge/Bodø flystasjon.

                        Click image for larger version

Name:	F104inBodoeStreet.jpg
Views:	1
Size:	226.2 KB
ID:	594257
                        Dont expect, inspect.
                        Fun Police everywhere!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg regner med at du tar kontakt med Norsk "flyhysterisk" forening, slik at disse bildene kan komme et bredere publikum tilgode.

                          Kjell

                          Comment


                          • #14
                            ja det hadde kanskje vært en ide!
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by RGJ View Post
                              ja det hadde kanskje vært en ide!
                              Prøv her:
                              Luftfartshistorie

                              Det er viktig for ettertiden, som det heter, at alt blir tatt vare på og dokumentert


                              Kjell

                              Comment

                              Working...
                              X