Da var dagen kommet...
Etter mange timer med hodekløing i vinter sto endelig Chipmunken klar til å begynne med å finjustere ror, motor og alt annet som innegår i siste sjekk.
Flyet er en rc-flight Super Chipmunk 50 size. Flykroppen, cowling og hjulkåpene er laget i delikat sprøytelakkert glassfiber og har en lekker utførsel. Vinger er planket isopor mens hele bakparten er laget i ordinær trevirke. Alt sammen er uhyre pent gjennomført og modellen fremstår som LEKKER !
Med en slik enkel konstruksjon kom hele stasen inklusiv alt av utstyr på totale 2624 gram!!!! Veldig lett med tanke på at vingespenne på denne fugelen er på hele 1,6meter. I snuten står en Saito 72 Gk, og det trodde jeg skulle holde.. i allefall for prøveturen
Når prøveturen skulle ta`s så var det ingenting som skulle stå til tilfeldighetene og det skulle komme seg til langt ut i april før dette skjedde. Stripa var klargjort og vinden.. hadde tatt helt fri. Motor ble startet, fungerte som bare det. Alt så ut til å fungere greit. Ut å takse. Skjelven igjen... som alltid med ny modell... Tenkte jeg skulle takse en liten runde bare for å se hvordan ting reagerte. Gav litt gass på Saitoen og flye begynner så smått å dra bortover stripa, stort sjokk: Flyet tar av !!!!!!!!! På tomgang så godt som!!!! ayaya.. ingen taksing her nei. Opp og fly, og det gjorde det til gangs. Så snilt og nøytralt, som et lam i lufta, dog endel fort.
Det viser seg etterhvert som jeg planlegger nedturen at motoren drar flye så godt at det faktisk ikke vil bremse, Saito`en går for fort, noe mer nedjustering på endepunkt nå og motoren kutter. Så lang historie kort, flyet landes med motorkutt, treffer ikke helt perfekt på stripa og hjulkåpa hekter. Flyet går omsider på snuten og står stille. Psjo.. Eneste skade er hjulkåpene.. pytt pytt! Saito`en gjør jobben så det holder, kraftig overmotorisert denne gangen
Hjulkåpene er nå fjernet, motoren enda mer fininnstilt (!). Flyet har flydd mange ganger siden prøvetur og jeg stortrives. Et skikkelig søndagsfly med utrolig snille egenskaper og en skikkelig kraftpakke i snuten for morro skyld Flye gjør det meste av elementær luftakrobatikk uten å nøle, men en merker at dette ikke er doning som skal henge etter snuten. Nei dette er fly som skal .... fly`s, og helst som en sakte fly-by med lyden av en Saito brommende i snuten Vakkert !
Legger ved noen bilder av prøveturen, og igjen skal et minnekort få skyld for at det ikke er mer innteresange bilder:
Forøvrig så ligger det en flytest av flyet her: (MFN) ModellflyNytt.no
Etter mange timer med hodekløing i vinter sto endelig Chipmunken klar til å begynne med å finjustere ror, motor og alt annet som innegår i siste sjekk.
Flyet er en rc-flight Super Chipmunk 50 size. Flykroppen, cowling og hjulkåpene er laget i delikat sprøytelakkert glassfiber og har en lekker utførsel. Vinger er planket isopor mens hele bakparten er laget i ordinær trevirke. Alt sammen er uhyre pent gjennomført og modellen fremstår som LEKKER !
Med en slik enkel konstruksjon kom hele stasen inklusiv alt av utstyr på totale 2624 gram!!!! Veldig lett med tanke på at vingespenne på denne fugelen er på hele 1,6meter. I snuten står en Saito 72 Gk, og det trodde jeg skulle holde.. i allefall for prøveturen
Når prøveturen skulle ta`s så var det ingenting som skulle stå til tilfeldighetene og det skulle komme seg til langt ut i april før dette skjedde. Stripa var klargjort og vinden.. hadde tatt helt fri. Motor ble startet, fungerte som bare det. Alt så ut til å fungere greit. Ut å takse. Skjelven igjen... som alltid med ny modell... Tenkte jeg skulle takse en liten runde bare for å se hvordan ting reagerte. Gav litt gass på Saitoen og flye begynner så smått å dra bortover stripa, stort sjokk: Flyet tar av !!!!!!!!! På tomgang så godt som!!!! ayaya.. ingen taksing her nei. Opp og fly, og det gjorde det til gangs. Så snilt og nøytralt, som et lam i lufta, dog endel fort.
Det viser seg etterhvert som jeg planlegger nedturen at motoren drar flye så godt at det faktisk ikke vil bremse, Saito`en går for fort, noe mer nedjustering på endepunkt nå og motoren kutter. Så lang historie kort, flyet landes med motorkutt, treffer ikke helt perfekt på stripa og hjulkåpa hekter. Flyet går omsider på snuten og står stille. Psjo.. Eneste skade er hjulkåpene.. pytt pytt! Saito`en gjør jobben så det holder, kraftig overmotorisert denne gangen
Hjulkåpene er nå fjernet, motoren enda mer fininnstilt (!). Flyet har flydd mange ganger siden prøvetur og jeg stortrives. Et skikkelig søndagsfly med utrolig snille egenskaper og en skikkelig kraftpakke i snuten for morro skyld Flye gjør det meste av elementær luftakrobatikk uten å nøle, men en merker at dette ikke er doning som skal henge etter snuten. Nei dette er fly som skal .... fly`s, og helst som en sakte fly-by med lyden av en Saito brommende i snuten Vakkert !
Legger ved noen bilder av prøveturen, og igjen skal et minnekort få skyld for at det ikke er mer innteresange bilder:
Forøvrig så ligger det en flytest av flyet her: (MFN) ModellflyNytt.no
Comment