Announcement

Collapse
No announcement yet.

Twin Otter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg støper bare en gang.. Blir å bruke det første jeg legger på som skrog. Blir litt mere pussing å sparkling etterpå, men det går bra d.. Jeg blir å bruke to OS 90 motorer i den, men tenkte også på to Zenoah G23 motorer? Blir det for grovt tro?? Flott å se en orntlig Twin Otter venn Vingemuttern!!

    Comment


    • #17
      Her er forresten en video snutt av Twin Otteren. Der mangler en del detaljer på modellen på videoen, da den ikke var helt ferdigstillt.. Antenner osv
      .. Klippet er fra TV innslaget som ble laget om klubben..
      http://www.altamodellflyklubb.no/twin_otter.wmv
      Last edited by kjetilm; 09-01-06, 19:42.

      Comment


      • #18
        Utrolig flott fly!!!
        Mangler bare noen små mennesker som kan sette seg inn og fly det
        Hadde vært utrolig stilig med turboprop på det neste projektet,
        men disse koster skjorta +litt til... Men de går på billig fuel
        Lykke til med projektet.

        Comment


        • #19
          ja dette var ett flott prosjekt, nydelig fly. Hvordan var den å fly? ble helt dårlig av den video snutten gitt... men glassfiberbygg har jeg aldri prøvd meg på, men det skal det bli forandring på... Burde være forholdsvis greit å få bra finish på isopor/styrofon plugg med CNC skjærer .. men tror jeg skal begynne med ett litt mindre prosjekt på første støpeforsøk. Bruker du vakumbagging špå støpinga ?
          ____________________
          : -Exlex-
          : Thor Arne Jensen
          :::::::::::::::::::::::::::

          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

          Comment


          • #20
            Hei.. Bruker ikke vakum nei.. Bare legger rett på og bruker den spesial rullen for å presse ut event. bobler i polyesteren..
            Her er et bilde av isoporen ferdig skjært og pusset, klar til glassering..
            P.S den flyr helt nydelig.
            Attached Files

            Comment


            • #21
              Jeg må bare spørre og grave litt , er skikkelig nyskjærrig på dette prosjektet .
              Når du lager skrogpluggen , skjærer du seksjoner etter maler og limer sammen til hel plugg eller rasper du ut skroget av hel blokk ? Isoporen du bruker , er den av den med stor tetthet eller av den porøse typen? Ser du har tegna inn vinduene på cocpit , støper du over disse og skjærer ut etterpå eller lar du disse være "åpne" under støping ? hva slags glassfiber vev bruker du ?
              ____________________
              : -Exlex-
              : Thor Arne Jensen
              :::::::::::::::::::::::::::

              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

              Comment


              • #22
                Hei.. Hele kroppen blir først med håndsag kappet til den bredde og høyde den skal være.. Ingen problem på twin otteren da den har minimalt med buing på kroppen sin untatt kanter og snute.. Deretter går jeg med raspen løs og former alle kanter samt rett form på sideroret. Det mye måling osv for å få alle buer rette osv.. Men man sjekker at dette er rett ved å se på spantene på tegninga.. Når isoporen er raspet til, så går jeg med mellomgrovt sandpapir over hele kroppen. Da blir isoporen helt glatt og fin. Isoporen er av billigste sort og er av den mest porøse typen. Jeg støper kroppen hel, dvs at jeg skjærer ut vinduer etterpå.. bare for artighets skyld er det tegnet vinduer på pluggen på bildet Jeg bruker helt vanlig glassfiber matte 450gr. Billigste sort det å..
                Blir jo endel pussing og sparkling etter at kroppen er støpt da.. Prøv selv. Er ikke no hokus pokkus.. Bare man er nøye med og måle å sånnt slik at ikke kroppen ser ut som en banan

                Her er bildet av kroppen akkurat lagt glassfiber på (Gammel otteren)
                Har ikke kommet så langt med den nye enda..
                Attached Files
                Last edited by kjetilm; 14-01-06, 17:27.

                Comment


                • #23
                  Nu er jeg akkurat ferdig å lime sammen isopor plater som skal bli støpe pluggen.. Nå er det bare å begynne å sage å pusse..
                  Legger ved et bilde..
                  Attached Files

                  Comment


                  • #24
                    har masse sånn isopor liggende. kanskje jeg skal prøve å lage en liten modell av noe. hva slags glassfiber/epoxy bruker du. tenker da på å lage en dogfighter. evt hvor tykk duk bør man bruke på en slik med vingespenn rundt meteren
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #25
                      Bruk tynnest mulig duk.. jeg bruker 450grams duk (Tror de regner vekta pr. kvadrat meter) Til en dogfighter skulle du nok hatt litt tynnere.. Dette er helt vanlig uvevet duk.
                      Du ser hva du finner på maler foretninga. Går sikkert greit med 450 å..
                      Du bruker polyester som du smører over duken.. Det er det man bruker..
                      De vet det på butikken det å.. Fortell hvordan det går!! Prøv å lage vinger i glassfiber å! De lager du i isopor med den rette vingeprofil, støyper å lar det tørke. Deretter kapper du glassfiberen i to i forkant av vingen og i bakkant..
                      Skjær helt bent med en dremmel eller noe. P.S Skjær på langs av vingen hvis du skjønner. slik at den ene delen blir overside, og den andre blir en underdel. Deretter piller du vekk all isopor osv. Skal bare være to "skall"
                      Monter servoer og balanseror med overføringer osv. i den ene vinge halvdelen.
                      Å lim de to delene sammen å vips! Du har en rett å sinnsykt sterk vinge!!
                      Last edited by kjetilm; 14-01-06, 22:27.

                      Comment


                      • #26
                        dette må prøves. har en tegning på en hawker tempest dogfighter som en i klubben har tegnet, beregnett med isopor kropp og spante vinge. Den polyesteren, har du noe navn/fabrikat eller noe sånt på den. Har sett de har masse sånn forskjellig på byggmix butikkene, tror det er beregnet for båter. er kanskje det samme
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #27
                          har du biltema sjappe i nærheten , får du Polyester i 5 og 1 litre der, herder også. De har glassfiber matter også.

                          Får finne meg ett prosjekt jeg også , programere CNC skjæreren og skjære ut vinger og skrog. Skroget kan jeg "partere" opp i passelige lange biter og lime sammen etter skjæring . blir minimalt med pusse arbeid etterpå da. Jobben er å tegne snittene riktig i autocad eller annet CAD program. Kunne tenkt meg og prøve meg på form jeg da , til å støpe flere skrog i ... litt mere planlegging og jobb, men når formene er ferdige , har man jo mulighet til å lage flere identiske skrog.
                          ____________________
                          : -Exlex-
                          : Thor Arne Jensen
                          :::::::::::::::::::::::::::

                          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                          Comment


                          • #28
                            er det denne du tenker på Biltema | Hvorfor betale mer? - Biltema.no

                            har biltema her så da er det bare å handle inn. så de hadde 165 grams matte også det passer vel kanskje til ett slik mindre prosjekt.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #29
                              Jepp, det er sakene... Brukte av stoffet i sommer til å fikse ei Jolle som var sprukket på kryss og tvers... Det som er trikset med det stoffet der er å være nøye med herder, ellers "smekker" polyesteren med en gang eller ikke i det heletatt. Jeg ville kanskje foretrukket å drive ute med selve støpinga .. hvis ikke må man ha meget god lufting. Det andre trikset ved støping er vel mest mulig grassfiber og minst mulig polyester ett stikkord... stemmer ikke dette ? .
                              Er det noen som har sett twin otter tegninger i dxf format på nettet noe sted `?
                              Er fasinert av denne maskina gett, blir fort hekta når noen beskriver slike flotte prosjekt og legger ut bilder av prosessen... blir nesten dårlig ....

                              Har liksom hatt litt spærre for å gå igang med glassfiber prosjekt , har litt for lite kunnskap om hvordan få det til , så kjempemessig at du deler litt erfaring fra twin otter prosjektet ditt her Kjetilm. Hva slags lim bruker du når du "limer" opp grunnblokkern til pluggen ?
                              Har vært borti at det kan bli problemer å pusse porøs isopor der det er limskjøter .. blir ofte ujevnt , isoporen forsvinner lett , mens limfuga står igjen.
                              ____________________
                              : -Exlex-
                              : Thor Arne Jensen
                              :::::::::::::::::::::::::::

                              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                              Comment


                              • #30
                                Jo sant nok det.. Får bare finne på no triks der med kniv eller noe..
                                Du må bare prøve deg frem.. Jeg bruker tuber med super fiks når jeg lager pluggen.. (brukes sammen med "silikonpresse") Kan også bruke trelim, men den tørker så tregt..
                                Jeg skal gå ned i kjelleren nå å begynne å raspe til pluggen nå, så jeg kan jo legge ut bilde her når den er nermest klar til å støpes på..
                                Du må ikke tenke så veldig mye på hvordan det skal gjøres, da blir det lett for å ikke tørre å gå igang.. Det eneste som kan skje er at du må gjøre det hele på nytt.. Bare hopp i det å finn ut av problemene ettersom de kommer... Er lettere d.. P.S det er rett polyester dere har der oppe..
                                Last edited by kjetilm; 15-01-06, 16:16.

                                Comment

                                Working...
                                X