Announcement

Collapse
No announcement yet.

CMP 1/6 skala P-40E - elektrisk selvfølgelig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Her er noen bilder fra arbeided jeg har holdt på med siste uken mens forumet var nede. Jeg har tegnet propellerblader og hubdeler, og laget en jigg for å frese ut hubben til propelleren. Den er ikke ferdigkonstruert og jeg mangler materialer for å frese ut men det kommer seg. Jeg har prøvefrest blader i furu og de blir fine.

    Bladene har nominell pitch på 370 mm. Ett bilde viser metoden jeg bruker for å justere pitch på 3D-modellen. Hver spiral er 370 mm høy, har forskjellig diameter og går gjennom korden på bladet.
    Attached Files

    Comment


    • Hei, bestemte meg for å gå for denne modellen sjøl jeg så jeg tenkte gå for samme løsningn som deg på understellet...kunne du oppgi hva du trengte av deler til luftanlegget og gjerne delenummer hvis du har..

      Så lurte jeg på hvilke hjul du har brukt.
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • Retract-enheter: Robart 615 100 Degree Rotating Mains
        Retract-tilbehør: Robart 188VR Standard Air Control Kit - Tank, slanger, koblinger osv.
        Slangekoblinger (melom vingehalvdelene): Robart 190 Air Line Quick Disconnects
        Legger: Robart 660 Straight RoboStrut 7/16"
        Hjul: Dubro Treaded Lite Wheel 4-1/2"


        Retract-enhetene virker underdimensjonert ved første øyekast, men de har fungert uten problem for meg, selv med noe humpete landinger i grov snø og gress. De krever nøyaktig installasjon for at de skal bevege seg fritt, anleggsflaten de skrus fast i må være helt plan. Det er forferdelig tungt for enhetene å heve og senke disse store og tunge hjulene, så jeg pumper 11 bar trykk i systemet mitt før jeg flyr. Hehe

        Hjulene mine er jeg ikke fornøyd med. De er litt for små for denne skalaen, og mønsteret ser ganske teit ut forfra. Jeg har laget hjulkapsler til de i tynn plast. 5" er mer realistisk størrelse, disse flyene hadde enorme hjul. Jeg har lyst til å kjøpe meg Sullivan SkyLite 5" hjul i stedet og feste hjulkapsler på de. De ser finere ut i profilen og jeg tror de vil passe bedre. Jeg mistenker at de er lettere også men det kan jeg ikke være sikker på før jeg har veid de.
        Last edited by tahustvedt; 26-09-07, 17:21. Reason: Rettet små skriveleifer.

        Comment


        • Flott takk skal du ha...bestilling er lagt inn
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • Om du har noen bilder av hvordan du fikset den bevegelige canopyen? Det er jo snasent og ser veldig bra ut..

            Så lurte jeg også på hvor stort halehjul du har brukt..

            Åja, så lurte jeg på om man kunne kjøpe noen slike exhaust stacks av deg
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • Halehjulet mitt er 51 mm i diameter. Det er veldig nært skalastørrelse for dette flyet. Jeg la ved bilde av halehjulet og canopymekanismen.

              Jeg orker ikke lage flere sånne stacks, jeg skulle gjerne hatt de på Spitfire'n min også men det var nok å lage tolv, for å si det sånn. Jeg spikket en plugg i furu som jeg krympet krympestrømpe over. Jeg måtte splitte krympestrømpen for å få den av igjen og når jeg limte sammen så fylte jeg de halvvegs opp me epoxy/mikroballonger i samme slengen. De veier nesten ingen ting.

              Mekanismen til canopyen er flaut enkel. Det er to stenger som dar med hver side av canopyen og en stor bellcrank fremme som overfører bevegelsen til begge sider. Jeg vurderer å lage en ny bellcrank i aluminium nå som jeg har fått meg CNC-fres for å få en finere bevegelse av canopyen, uten skjevhet. Halehjulopptrekksservoen aktuerer canopymekanismen.
              Attached Files
              Last edited by tahustvedt; 05-10-07, 22:07.

              Comment


              • Nice, takk skal du ha...Smart å bruke retractservoen til halehjulet på den måten, måten jeg tenkte gjøre det på innebar to ekstra servoer og det ville jeg helst slippe.
                Sklir canopyen i noen slags skinner??

                Da får jeg lage noen sjøl da hehe...
                - Håvard Glad Andreassen
                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                Comment


                • Til info så er eksospluggen min 32 mm lang og 25 mm bred i åpningen. Den er 17 mm høy. monteringsflensen er 12 mm bred og 13 mm lang.

                  Comment


                  • Et par bilder av pluggen.
                    Attached Files

                    Comment


                    • Nå har jeg begynt på propellerhuben. Jeg måtte først frese ut arbeidsstykket fra en større klump. Den passer fint i jiggen min så da kan jeg begynne å frese når jeg får tid.
                      Attached Files

                      Comment


                      • Jeg skulle frese ut i går men halvannen time inn i jobben så daua Biltema-fresen. På tide å bestille en 1050 W Kress da.

                        Her er en video fra noen minutter før den daua:
                        www.enrarot.net/videos/cnc/cnc04.wmv

                        Comment


                        • Om du vet om det finnes noen annen alternativ til 3 bladers propeller da jeg ikke er spesielt sugen på å gi 1600 spenn pluss moms og gebyr for en propell

                          Skal være i 18 - 20 tommers klassen, har ikke funent noen gode alternativer...
                          - Håvard Glad Andreassen
                          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                          Comment


                          • Ikke utenom hjemmelaget. www.rc-flight.com har en 18x10 tre-blader Menz men det er kanskje for lite pitch med mindre du har en motor som snurrer på over 6500 rpm.


                            Har ikke fått den nye fresen enda, men regner med den er her i begynnelsen av kommende uka.

                            Comment


                            • Ja, har kikket på de og de er jo et mulig alternativ ja..

                              Blir interessant å se resultatet av din propell, kanskje noe man kan bestille av deg en gang i fremtiden??
                              - Håvard Glad Andreassen
                              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                              Comment


                              • Det er for mye arbeid å lage disse for salg. Jeg har ikke tid, desverre. Men jeg kan sikkert skjære ut noen slike plater jeg brukte for å lage propellere til Spitfiren min da.

                                Jeg har holdt på noen timer i dag med propelleren til P-40en. Det er ikke bare-bare. Jeg tror jeg må lage tre til for disse ble ikke helt bra. I løpet av fresingen fant jeg ut at jeg må endre litt på programmet, blandt annet fordi VCarve har en bug som gjør at den freser feil i noen tilfeller. Den ovale lommen på over og undersiden ble 2 mm for stor begge veier på grunn av en bug. Når jeg freste 0-2 mm dypt freste den riktig, men når jeg skulle frese en finishrunde etterpå så tok den 1 mm for mye rundt av en eller annen grunn.

                                Hullet på pitch-armen bomma jeg fullstendig med. Jeg må ha vært trøtt når jeg tegna den delen av programmet for jeg hadde tenkt at enmet var 22 mm tykt mens det egentlig var 20 mm tykt. Det er ikke mulig å visualisere denne jobben i VCarve fordi den gjøres fra fire retninger så jeg må lure programmet, hehe. Neste gang blir det bra.
                                Attached Files
                                Last edited by tahustvedt; 27-10-07, 22:28.

                                Comment

                                Working...
                                X