If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Var inne på aviation-art sidene og tittet på prisene. Og med ca prisen på en Mokistjerne i bakhodet, ++++, havner vel dette prosjektet fort i kategorien "refinansiering-av-huset"
Var inne på aviation-art sidene og tittet på prisene. Og med ca prisen på en Mokistjerne i bakhodet, ++++, havner vel dette prosjektet fort i kategorien "refinansiering-av-huset"
PS:
Blir det LN-TEX eller LN-WNH som forbilde?
WNH ?? Den ser jo ut som et fly som har blitt tilgriset av søle.......
Hehe, er nok litt partisk her siden det er jeg stom er forretningsfører og styrer LN-TEX
Sjekk www.flygal.no
____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
Klarte ikke å styre meg da jeg så ParkZone BNF Grumman F4F Wildcat.
Første flytur, dekor som Edward H "Butch" O'Hare som omkom i krasj med F6F etter å stupt fra fiendtlig fly.
Måtte nesten gjøre om litt på dekoren så den ikke er identisk med alle andre. Valgte en av norskættede flygeress Joseph J Foss sine maskiner, som fløy fra en landbase kalt "beitemarken" ved Guadalcanal. Innkvarteringen var i telt under noen busker. Joe sovnet stille inn i sitt hjem for få år siden. Joe er eneste F4F pilot som er tilegnet et eget kapittel i boka "Wildcat Aces".
Prototypen fløy 2. september 1937 og var laget for hangarskip. Flyet var derfor forholdsvis lett med 3200 kg fullastet og kunne romme mindre mengde ammunisjon enn landbaserte fly. Det hadde forholdsvis kort rekkevidde, 1360 km. F4F var først bestykket med 4 Browning maskingevær med kaliber 50 (12,7 mm) i vingene og 2 stk 45 kilos bomber. Motoren var en Pratt & Whitney R-1830 stjernemotor med 1200 hestekrefter. Vingespennet var 11,6 meter og modellen er i skala 1:12.
Foldbare vinger kom først på 4. versjon i juni 1942 og gjorde at det ble plass til dobbelt så mange F4F på hangarskipene. F4F-4 fikk 6 maskingevær og ammunisjonen rakk nå bare til 20 sekunder mot 34 sekunder på tidligere versjoner. Ute i felten var ikke alle pilotene enige i denne forbedringen, som gjorde flyet tyngre og tregere å manøvrere, og fikk demontert de ekstra 2 maskingeværene.
F4F ble bygget av Grumman selv og av General Motors i til sammen 7860 eksemplarer.
Flyet ble brukt både av US Navy, US Marines, Royal Canadian Air Force, Belgian Air Force, franske Aeronavale og Royal Navy, Storbritannia. Sistnevnte var utelukkende General Motors bygget og kalt Martlet.
F4F var i tjeneste under hele 2. verdenskrig og flytypens 4 siste seire i luftkamp ble vunnet mot Messerschmitt Bf 109 over Norge i Mars 1945.
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Må vel hive meg på å legge inn et bilde av min warbird. Ikke mer spennende enn en P-51. Billig EPO modell på 140 cm vsp. Fløy som en hval svømmer helt til jeg fant ut at støtstengene til høyderorene gikk tregt. Det førte til at rorene ikke gikk helt tilbake til nøytralposisjon når jeg tok stikka tilbake til midten. Altså ble det konstant slak sinuskurve når jeg prøvde å fly rett frem.
Etter at jeg fikk fikset dette flyr den helt flott når det er helt eller nesten vindstille. Litt problematisk å lande uten å knekke understellet i innfestningen i vingen hvis det ikke er helt vindstille. Alt i alt et bra fly til prisen. Kjøpte til retracts fra pw-rc.com. Disse var langt stødigere enn originalunderstellet og ga flyet en langt flottere silhuett. Bare synd at bildet er med hjulene nede.
Warbirds må vel være alle fly som har vært i tjeneste for et lands militære styrker eller deltatt i en væpnet konflikt på annet hvis. Min warbird er en TopFlite P-47 Thunderbolt. Har en Mustang og en Spitfire i .50 størrelse som er i stadiet "under montering".
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment