Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rorutslag på Peashooter 90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rorutslag på Peashooter 90

    Hei.
    Jeg har kjøpt en brukt Boeing P26 Peashooter 90 av denne typen http://www.raidentech.com/bop26pe9071a.html , med en Laser 150 Firtaktmotor. Er det noen av dere som vet hva rorutslagene på denne skal være? og hvor CG skal være?
    Cessnaknuseren
    Bjørn Sandbæk

    Dæ går litt mindre lim nå.

  • #2
    skal ikke garrantere men tror kanskje det er samme som cmp/jamara osv den lignet veldig i hvertfall. kanskje det hjelper deg uansett ett flott fly men har hørt den kan være litt tricky å fly. lykke til

    http://www.martinsen-hobby.no/vare.a...20086&MENY3ID= den ligner veldig både i form og farge og størrelse.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Hei tyor.

      Ser ut som om det er samme fly ja.
      Det er utslaget på høyderoret og CG som jeg er mest ute etter.
      Lengden på kroppen ser kort ut i forhold til vingen, så jeg tror den kan være litt "kilen" på høyderoret.
      Jeg får vel sette den opp etter "øyemål" og så får det briste eller bære
      Jeg har blitt fortalt att dette flyet må ha ganske høy landingshastighet for ikke å tippe over på nesen. Det frister å legge CG langt bak, men jeg vet ikke hvilke konsekvenser det gir i luften med dette flyet.
      Cessnaknuseren
      Bjørn Sandbæk

      Dæ går litt mindre lim nå.

      Comment


      • #4
        Han jeg pleier å fly sammen med har hatt en. ikke cmpro men ett byggesett. og den var vist ikke enkel å fly. den var følsom på høyderoret også måtte den flys på god fart hele tiden ellers så flikket den og gikk rett ned i spinn.
        du har den her også RCU Forums ellers hvis du ringer til noen som selger den så kan det jo hende de gidder å kikke ned i eska hva det står i manualen. eller ett søk på rcgroups kan jo også hjelpe.

        laser motoren som sitter i er vel noe av det fineste som kan kjøpes for under 10000kr de er bare lekre

        må få høre hvordan det går
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Nå har jeg hatt den første flyturen på Peashooter`n.
          På første take-off forsøk satte den snuta i bakken etter få meter selv om jeg ga fult høyderor. På neste forsøk fikk jeg en kamerat til å holde igjen flyet til jeg hadde fått opp turtall på motoren, og da gikk take-off`n helt greit.
          Flyet er helt greit å fly mellom halv og full gass, roller pent, men nekter plent å loope. Prøvde først med stor fart, og flyet gikk i spinn på toppen av loop`n.
          Prøvde så på Ca. halv gass og loop`n så bra ut helt til flyet sto med nesen rett ned. Da gikk flyet i spinn igjen, og jeg måtte gi på og stupe for å få kontrollen på det igjen.
          Tok noen runder uten å utfordre flyet noe serlig, og da gikk alt helt greit.
          På landingen tok jeg en lav innflygning med stor fart, men "pingla ut" på slutten da jeg syntes det kom veldig fort. Dro ned turtallet til litt over tomgang når flyet var Ca. to meter over stripa med det resultatet att farten sikkert ble for lav, og flyet tippet over på ryggen med en gang det tok bakken.
          Det ble heldigvis ikke noen alvorige skader, kun en hjul-legg som måtte rettes litt. Vet ikke helt om jeg skal begynne å flytte CG, da flyet er greit å fly, men litt krevende (for meg ivertfall) på take-off og landing.
          Cessnaknuseren
          Bjørn Sandbæk

          Dæ går litt mindre lim nå.

          Comment


          • #6
            bra det ikke gikk værre da. Dette høres ut omtrent som det han i klubben fortalte om sin peashooter. som da var ett byggesett. kan det være noe med form og vinkler som gjør den modellen vanskelig? han har faktisk en slik cmp liggende i eske som han ikke har satt sammen enda. så hvis du ikke vet hvor cg skal være i forhold til manualen så kan jeg spørre han.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Ja det kunne jo vært greit å vite om jeg har bommet fulstendig på CG`n.
              Jeg kan ikke se noe på flyet som kan forklare oppførselen, men det er tydelig att flyet staller veldig lett og uforutsigbart. Vingeprofilen lingner veldig på ett annet fly jeg har, PT-19 Fairchild. Fairchilden har mye bedre stabilitet, men den har også en mye slankere kropp.
              Det er en ting på Peashooter`n som jeg tror kan være med å ødelegge stabiliteten. Hjulkåpene er store, og formet som en vinge fra underkant av vingen og helt ned selve hjulbrønnen. disse er kun festet i vingen, og kan sikkert vri seg litt frem og tilbake etter som luftmotstanden tar tak i dem.
              Dette er kun en teori (og kanskje panisk leting etter noe som ikke kan skyldes på piloten hehe...)
              Er det flere av dere som har erfaringer med Peashooter`n?
              Cessnaknuseren
              Bjørn Sandbæk

              Dæ går litt mindre lim nå.

              Comment


              • #8
                Sal høre med ham i løpet av helgen. så gir jeg deg svar her

                Det han mente var feil med den peashooter´n han bygde selv var at den hadde for stor vingebelastning (les tungt bygd) men det burde jo ikke være problemet på en slik glassfiber sak skulle men tro. Holdt på å kjøpe det CMP settet av ham litt før i sommer, men kjøpte sea fury i stedet. kanskje jeg ikke burde angre på det
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  snakket med Ragnar i dag. han kikket i manualen og der stod det. CG 105-110mm fra forkant på vingen. og utslagene
                  ballanseror: 10mm
                  høyderor: 15mm
                  sideror: 30mm
                  Så får du sjekke om det stemmer
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment

                  Working...
                  X