Unconfigured Ad

Collapse

TWM J3 cub 1/6 monteringstråd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blåmås
    • Feb 2011
    • 335

Hvis den dør ut er det vel mye trolig den er for mager. Spes hvis den ryker lite. Kan være at det er noe kluss med tilførselen også. Hadde samme problem med en motor sist sommer. Motoren var prøvekjørt og klar. Før første flytur startet motoren lett som bare det og gikk fint lavt turtall. men full gass taklet den bare en liten stund. Årsak: Jo, klunkslangen i tanken var sprukket helt oppe ved gummiproppen...
    Det var vel noen papirer med motoren som beskriver nåleinnstilinger ved første start? Prøv å skru den en del knepp ut og se hva som skjer. Tomgangsnåla bør du normalt ikke røre før motoren er innkjørt og motoren går på "normal" blanding.
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com

Comment

• bardp
      • Nov 2010
      • 2473

Om du lar gløderen stå på og den ikke stopper er den for fet om den stopprt med gløderen på er den for mager. Det er nå bare og prøve med en halv tørn av gangen begge veier.

Comment

• I.Hoff
        • Oct 2011
        • 45

Så nå har jeg fått kjørt motoren litt mer, og i kveld hadde jeg "motorøret" med meg. Skriver huskelapp for meg selv her:
        Jeg har funnet en innstilling hvor tomgangen er på grensen mellom en slags totaktsgange (mager) og firetaktsgange, med fin oljedusj fra eksosen. Da er tomgangsnåla 1 og 3/8 omdr ut, motoren drar på fint, med litt rå gange. Hovednål 1 og 3/4 omdr.
        Skal justere inn maksturtall og hovednål når jeg finner et sted å ta maiden.

Jeg overtok motoren innkjørt og uten papirer.

Fatter ikke at jeg ikke har kjøpt el.starter før!
        mine fly:
        TWM j3cub 1800mm, bushfly-prosjekt SC.52 4t
        TWM Aircombat fly SC.36 2t
        Pilot Stik-E ombygget til lavvinget trainer OS.20 2t
        P40 Balsa, el-fly

"come on,man! do some of that pilot shit"

Comment

• Free2fly
          • May 2006
          • 240

Originally posted by I.Hoff
          Så nå har jeg fått kjørt motoren litt mer, og i kveld hadde jeg "motorøret" med meg. Skriver huskelapp for meg selv her:
          Jeg har funnet en innstilling hvor tomgangen er på grensen mellom en slags totaktsgange (mager) og firetaktsgange, med fin oljedusj fra eksosen. Da er tomgangsnåla 1 og 3/8 omdr ut, motoren drar på fint, med litt rå gange. Hovednål 1 og 3/4 omdr.
          Skal justere inn maksturtall og hovednål når jeg finner et sted å ta maiden.

Jeg overtok motoren innkjørt og uten papirer.

Fatter ikke at jeg ikke har kjøpt el.starter før!
          Er du i Rana ennu, så er vel stripa på nordre-felt grei no før litt flyging, var en tur forbi i kveld å så.
          Vidar

Div.

Comment

• I.Hoff
            • Oct 2011
            • 45

JOMFRUTUR!

Idag var den på vingene, og er (nesten) hel fremdeles. "Skulle jo bare taxe litt"(klassiker?), og bli kjent med motoren og hvordan flyet var på gresset. Det fungerte fint på fotball-løkka borti nabolaget her. gresset gir jo en bremseeffekt, som gjør det enklere enn asfalt.
            Vel, det begynte å regne og blåse idet jeg startet opp, og jeg kjørte litt rundt. løftet halen litt, fin og stødig. snudde imot vinden for å pakke sammen, egentlig. dro på enda en gang og ble møtt av ei vindkule som i grunn viste hvor mye løft det er i vingene. Jadda. da ble det visst jomfrutur, tenkte jeg, idet jeg ga på og slet for å IKKE gi høyderor. Stallet litt til høyre, men takket være at flyet er relativt stort, og noe øving på realflight, berget jeg det. det ble tre stressede runder på denne plassen som ikke egner seg til førstetur, iallefall.(omringet av skog, rekkehus, fotballmål, oppblåsbar fotballhall, og diverse skrot.) Jeg var i landingsmodus ganske kjapt. hadde to innflyginger alt for fort, med tomgang og overflyging, med nytt pådrag, litt stalling, og vindkast.. hehe. litt stuntflyging. Vel, jeg fikk det da ned til slutt. måtte flate ut, slukke motoren, og la det stå til. landet "hot", altså uten kontroll, rullet forbi alt, og stoppet i noe alurør på enden av banen.
            Føltes som jeg fløy for første gang igjen, men så har jeg hjørt at cub'en avslører en dårlig pilot. det er helt sikkert og visst. Neste runde blir med mindre utslag på høyderor, bush-hjul, og mer vekt foran. Gleder meg vanvittig!

Skade: kun et knekt vingestag, helt akseptabelt, dagen tatt i betraktning.
            Takk og pris for den stabile og sterke 4takteren! it saved my day!

over.
            Last edited by I.Hoff; 06-05-12, 14:31. Reason: Grammatikk, osv.
            mine fly:
            P40 Balsa, el-fly

Comment

• I.Hoff
              • Oct 2011
              • 45

Endelig fikk jeg prøvd hva "all the fuzz is about" med en ordentlig cub! Jomfuturen tidligere var rett og slett en eneste pilotfeil, he he.
              Jeg har ikke kost meg sånn med noen av mine andre fly, som jeg gjorde i kveld, med denne. Dro ned i vika i mo i rana, og nå som telen er gått ut av bakken, er det jo helt nydelig å fly cub der!
              Dette flyet er jo bare utrolig stabilt og forutsigbart. Det er bare kos å ta av med halv gass på 4takteren som viste seg å være litt rå allikevel, men dro seg rein litt lenger opp, he he. fin røyk og lyd, skikkelig skalafølelse på low pass, og touch and go. Idag fløy jeg ca 3/4 tank, med to landinger, ei tryning på grunn av gress, men siste landingen var fin. Det ble mest low pass og koseflyging, da.
              Bare å snurre i gang og ta av. elsker dette flyet!

Jeg lurer på og jeg har for stor propell, når jeg ikke klarer å få ned hastigheten nok, selv med tomgang..?

Nb, kan man endre tittel på tråden?
              Last edited by I.Hoff; 08-05-12, 22:46.
              mine fly:
              P40 Balsa, el-fly

Comment

• bardp
                • Nov 2010
                • 2473

Morro at du trives med flyet. Tror nesten jeg må anskaffe meg en Cub jeg og. Har liggende en ASP 180 4t som jeg har montert CDI tenning på og kjører på E85. Den må jo kunne brukes i noe slikt.

Comment

• I.Hoff
                  • Oct 2011
                  • 45

Ja etter mine erfaringer idag, bør alle ha en rimelig cub i bakhånd. Det føles som at dette flyet "går ikke an å kræsje", med normale forhold og uten stunts.. Jeg ble også litt overrasket over at denne, som jo er såpass liten, flyr rolig og fint. Bare å anbefale.
                  mine fly:
                  P40 Balsa, el-fly

Comment

• I.Hoff
                    • Oct 2011
                    • 45

Fikk en fin flight idag igjen i solnedgangen. Det virker som cuben har for vane å stalle lett i sving, hvis en ikke bruker ror noe særlig.
                    Jeg skal justere mindre utslag på alt, for jeg merket at jeg sjelden rørte stikka mer enn et par millimeter fram og tilbake.
                    Jeg er usikker på hvorfor, men motoren liker ikke noe særlig over halv gass. Den er veldig rå ved start, og må ruses litt varm for å trottle bra. Skal prøve litt magrere tomgangsdyse, og sjekke overføringen.
                    En annen sak er at jeg ikke får ned landingshastigheten til noe trivelig nivå.. idag justerte jeg ned tomgangen i lufta iløpet av flere landingsforsøk, og det endte med at motoren døde ca 100 meter før stripa(ca. 6-8m høyde) da landet jeg jo fint, men rullet hele stripa likevel, pga høy fart. Burde jeg prøve en mindre propell, kanskje? Jeg har før merket at en vanlig trepropell var mye mindre "drag" i enn en plast(nylon?) av samme størrelse. Tenker å kjøpe trepropell uansett, for utseendet.

Jupp.
                    mine fly:
                    P40 Balsa, el-fly

Comment

• Free2fly
                      • May 2006
                      • 240

Hvilken propell bruker du, stigning og diameter?
                      Vidar

Div.

Comment

• bardp
                        • Nov 2010
                        • 2473

Nei en lett trepropell kan du bare glemme til en 4t glow motor den blir umulig og få til og gå skikkelig på tomgang med en lett propell. Ville brukt en 12x5 nylonpropell av tungste slaget. Om motoren ikke går rent og sikkert på tomgang kan den være for fet på tomgangsnåla. Når du har justert fulfartsnåla til max turtall og et par knepp opp. Strup så ned på tomgangsnåla mens du tester responsen helt til den dør når du drar på stil så 1/4 tørn tilbake. Da bør du få en sikker og lav tomgang på motoren. Når dette er korekt vil faktisk propellen bremse flyet når du drar stikka helt ned.

Comment

• I.Hoff
                          • Oct 2011
                          • 45

Takk for svarene!

Propellen jeg har på er 11x7 nylon.
                          Kan sette på 12x5 neste gang. kanskje den gir mindre skyv på tomgang, selv om den er lengre..
                          mine fly:
                          P40 Balsa, el-fly

Comment

• bardp
                            • Nov 2010
                            • 2473

Om du får tomgangen ned på riktig turtall skal ikke propellen gi nevneverdig skyv i det hele tatt. 12x5 vil gi deg langt lavere flyfart en 11x7 som du har nå. Den vil også gi mer trekkraft og bedre bremseefekt.

Comment

• I.Hoff
                              • Oct 2011
                              • 45

Hadde en flight i kveld, med nydelig vær og vindstille. En touch n go, roll, loop, og low pass. Alt roet seg med mindre utslag på rorene, pluss at det ble lavere hastighet med ny propell, og flyet er om mulig enda triveligere nå.

Skikkelig kosecub!
                              Last edited by I.Hoff; 06-08-12, 21:50.
                              mine fly:
                              P40 Balsa, el-fly

Comment

• I.Hoff
                                • Oct 2011
                                • 45

Bush-cub prosjektet har tatt et steg videre, med modifisert understell, og bush-hjul

Første takeoff gikk direkte over i deadstick, muligens pga litt kald og mager motor, så den stoppet. Klarte å seile inn til ok landing, men ulendt terreng sørget for dette:

Neste prøve var takeoff fra grusvei, noe som var svært bekymringsløst med ballongdekk! Fløy nydelig, veldig skalalikt i ca 5 min, så slapp propellen taket. hehe.. Ny deadstick. Neste gang jeg merker at spinneren har rørt seg skal jeg HUSKE å sjekke propellmutteren!

Litt flaks skal man ha.. bommet til og med på all hunde dritten!

Det må nok forsterkes litt, med fjærer eller noe, merket fort at det ville bøye seg ved litt harde humper.
                                mine fly:
                                P40 Balsa, el-fly

Comment

Working...