Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jone"s nye Carf P-47 Razorback 1:4.5 ARF med Moki 250

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Salte View Post
    Ja og når motor går mot tomgang vil den originale pumpa også få mindre ytelse!

    jeg har aldri sett behovet for å montere på et messingrør til å dramme motoren med når choken fungerer så bra som den gjør!

    Geir
    Det var en lettvint løsning i stedet for å lage til choke opplegg. Hvordan har du laget til choken- staget eller servoen??
    et par store med moki og en liten jett

    Comment


    • Click image for larger version

Name:	IMG_2510.jpg
Views:	1
Size:	180.4 KB
ID:	611045

      Jeg var på Biltema og kjøpte en universal bremsewire som jeg tilpasset til choke,den stikker så vidt ut på undersiden av cowling og gjør det veldig enkelt å choke.

      Geir

      Comment


      • Hei,

        Alf, siden jeg bruker fuelpumpe på min så har jeg også plugget igjen de to festo inputtene der den lille slangen var festet når man ikke bruker pumpe men det orginale oppsettet. Har hørt noen ikke plugger igjen, men lar det være i tilfelle den ekstra fuelpumpa stopper og har da ekstra sikkerhet. Husker ikke i farten hvem det var som lot det være. Jeg vet ikke men synes det å plugge disse to er ok for støv og dritt som samler seg...

        Dette synes for meg logisk men man vet jo aldri. Har iallefall gjort det slik.

        For choke så har jeg en servo som gjør jobben. Den ekstra fuelpumpa er smart og bare pøser på med fuel men flooder ikke, men har retur til tanken så den får akkurat så mye den skal ha slik jeg har forstått det.

        Click image for larger version

Name:	Choke_gass.jpg
Views:	1
Size:	184.6 KB
ID:	611046
        Last edited by Totto; 25-01-15, 22:40.
        Mvh
        Totto Dahle
        www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
        Medlem Agder Modellflyklubb

        Comment


        • Etter at jeg skrella understellet på Harvarden så mistet jeg litt piffen men fant ut at jeg måtte lære meg Moki`n godt. Endte da opp med en brukt 3,3m Yak som jeg brukte som innkjøringsbenk. Det viste seg å være en suksess og lærte mye om justering av den da og kunne egentlig finjustere sånn at det bare var å sette motren inn når senterseksjonen var byttet.

          Brukte også endel timer på RCUniverse sin lengste Moki tråd, konkluderte med at pumpe forbedret gangen betydelig mens turbolator som sprer bensin har liten effekt på 250 men ganske stor effekt på den mindre 150.

          Derfor ble det pumpe og baffling på min. Bafflinga senket temperaturen fra 125 til 115 grader.
          Jeg har pumpa på kill switchen. Pumpa overprimer ikke eller choker ikke, den bare trykksetter slik at tilførsel blir stabil (sånn jeg har skjønt det) Moki`n liker litt godt med fuel inn før den tenner. På Harvarden har jet et midlertidig chokestag ut ved eksosen og der får jeg ikke tettet spjeldet skikkelig og derfor kan den være litt tungstartet. Løsningen ble satt opp som en kjapp løsning for å få flydd den igjen men har ikke hatt ork til å gjøre noe ennå (etter 2 år).....Men det kommer
          Men når den fyrer så er den helt rå, maler utrolig fint, nydelig transition og rå top end. Den andre Mokin jeg nå har flydd i yaken i sommer klarer jeg ikke å få til å gå like fint, men får la den få noen timer også justere ventiler og bytte plugger for å se om det hjelper. Mange sverger også til Denso plugger som gir finere gange. @Lændingen; her må du komme med påfyll!!

          Men er jo endel som kjører uten pumpe uten problemer også, men motorkutt er ikke moro og kan jeg unngå det med ei pumpe (dyr sådan) så blir det pumpe på meg.






          Take off er under halv throttle og den flyes mer eller mindre der hele tiden for å være i nærheten av skala
          Last edited by affa; 26-01-15, 08:46.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • Originally posted by Totto View Post
            Hei,

            Alf, siden jeg bruker fuelpumpe på min så har jeg også plugget igjen de to festo inputtene der den lille slangen var festet når man ikke bruker pumpe men det orginale oppsettet. Har hørt noen ikke plugger igjen, men lar det være i tilfelle den ekstra fuelpumpa stopper og har da ekstra sikkerhet. Husker ikke i farten hvem det var som lot det være. Jeg vet ikke men synes det å plugge disse to er ok for støv og dritt som samler seg...

            Dette synes for meg logisk men man vet jo aldri. Har iallefall gjort det slik.

            For choke så har jeg en servo som gjør jobben. Den ekstra fuelpumpa er smart og bare pøser på med fuel men flooder ikke, men har retur til tanken så den får akkurat så mye den skal ha slik jeg har forstått det.

            [ATTACH=CONFIG]80896[/ATTACH]

            Det var nok jeg som sa det om puls slangen Jeg klarer ikke å merke noe forskjell med og uten puls slange så da har jeg kommet frem til at den bare kan være der og skulle uhellet være ute og el pumpa stopper så har jeg sannsynligvis back up.

            Geir

            Comment


            • Baffel blir det- vil ikke ha varm motor. choken ombygget i dag. Satte inn stag som kommer ned under flyet.
              Pumpe blir satt inn. Ser ut til å være en ekstra sikkerhet.

              Tanken er innsatt- eksosen tilpasset. Den skal bare kappes til litt.
              Click image for larger version

Name:	IMAG0364.jpg
Views:	1
Size:	103.1 KB
ID:	611051Click image for larger version

Name:	IMAG0365.jpg
Views:	1
Size:	182.2 KB
ID:	611052Click image for larger version

Name:	IMAG0366.jpg
Views:	1
Size:	203.8 KB
ID:	611053Click image for larger version

Name:	IMAG0367.jpg
Views:	1
Size:	105.3 KB
ID:	611054Click image for larger version

Name:	IMAG0368.jpg
Views:	1
Size:	124.5 KB
ID:	611055Click image for larger version

Name:	IMAG0369.jpg
Views:	1
Size:	158.6 KB
ID:	611056
              et par store med moki og en liten jett

              Comment


              • Stemmer det Geir, det var det. Jo, kanskje jeg likevel setter den lille slangen igjen. Da gjør den jo egentlig to funksjoner samtidig:

                -- Ikke noe søl som kan komme inn i systemet.
                -- Kanskje den beholder turtallet på motor hvis den ekstra pumpa skulle svikte.

                Da satser jeg på det hvis ingen andre har noen god forklaring på at den slangen må taes av. Det står jo faktisk i manualen for ekstra pumpe, men ikke hvorfor den må taes av...
                Mvh
                Totto Dahle
                www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                Medlem Agder Modellflyklubb

                Comment


                • Originally posted by Totto View Post
                  Stemmer det Geir, det var det. Jo, kanskje jeg likevel setter den lille slangen igjen. Da gjør den jo egentlig to funksjoner samtidig:

                  -- Ikke noe søl som kan komme inn i systemet.
                  -- Kanskje den beholder turtallet på motor hvis den ekstra pumpa skulle svikte.

                  Da satser jeg på det hvis ingen andre har noen god forklaring på at den slangen må taes av. Det står jo faktisk i manualen for ekstra pumpe, men ikke hvorfor den må taes av...
                  Ja jeg har gjort det slik på mange av de jeg har hatt og vil tro at om elpumpa kutter ut vil du høre det på gangen men motor vil fortsatt gå nok til å få landet den! det jeg har merket etter å montere elpumpa er at begge nålene må noe inn og da vil den gå ganske lean om elpumpa slutter å virke men forhåpentlig nok til å lande.

                  Geir

                  Comment


                  • Skal lakke min med Revell oljemaling men usikker på evt grunning. Noen som har erfaringer? Bare å matte ned og sprøyte eller bør det ligge en grunning som biter bedre i carf materialet?
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • Alle støpte glassfiber flater har rester av slipp/glipp middel etter støpinga og det må vaskes bort før sliping/matting utføres,starter du å matte før vask pusser du dritten ned i overflaten og kan få problem senere i prosessen.det er vanskelig å vite om det er benyttet vann eller løsemiddelbasert så jeg vasker alltid først med zalovann og deretter med silikonvask for å være sikker.revell har jeg ingen erfaring med men de fleste tette og baselakker kan sprøytes rett på godt mattet/pusset gelcoat flate.

                      Geir

                      Comment


                      • Takk for rådene, god vask, finslip og lakk da 😊
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • hatt litt pause. Nå er luker for brytere og fylling på gang.
                          Attached Files
                          et par store med moki og en liten jett

                          Comment


                          • Fuel fylling og litt army collours- hengsler og dill. kjedelig å vente på at lim skal tørke.
                            Planen for denne helgen er å sette sammen hele pipippen for første gang.

                            Attached Files
                            et par store med moki og en liten jett

                            Comment


                            • Hvor handla du de luke hengslene. Har noen av de men enten litt store eller litt små de jeg har her.
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • Originally posted by affa View Post
                                Hvor handla du de luke hengslene. Har noen av de men enten litt store eller litt små de jeg har her.
                                de kom fra hobby dingdong Jeg bruker bare det jeg har liggende. Fikk meg noen nydelige piano hengsler fra Rune Berge.
                                Men det ble glipe langs hengslekanten når jeg brukte de. Det er noen små hvite kipe plast hengsler som nå er brukt.
                                Men med kjærlighet og en klatt Hysol så ble det bra
                                et par store med moki og en liten jett

                                Comment

                                Working...
                                X