Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jone"s nye Carf P-47 Razorback 1:4.5 ARF med Moki 250

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by CubRune View Post
    Hvilken av senderne på bilde er det som er til P-47'n ?
    HAHA jo det hadde vert noe. Folk hadde nok kikka to ganger hadde jeg komt med en gaaaaamel 35 sender.

    Da er inspurten i gang på Razorbacken. Jeg mekker baffel til motoren og er nå ferdig med montasje av røykanlegg.
    Takk til Geir F. for flotte tanker. 3W tankene er enkle og greie samtidig som kvaliteten virker topp.

    Flyet var en anlelse baktunkt ved første Cg test. Løsningen ble å legge pumpa og batteriet helt fremme i firewall.
    I lag med noen gram baffel og festemiddel bør det gjøre susen. Vi får se


    Attached Files
    et par store med moki og en liten jett

    Comment


    • Da er justeringen av baffel tatt og alt er ok. Nå skal limen tørke før montasje for siste gang håper jeg

      Attached Files
      et par store med moki og en liten jett

      Comment


      • Det der baffel driten tok jeg bort igjen. Flyet flys runtom i verden uten dette. Såg ikke bra ut

        Måtte ha 650 g bly i nesa for å få balansepunktet pittelitt på fremmover.
        Vekten på flyet blir da 24,7 kg. Røyk er nå montert og testet. Snakk om griseri. Veddring av modellen er i alle fall ikke vits.
        Det ordner seg selv. Takeoff vekten med fulle tanker blir da 26,4 kg.

        Hva er vekten på dere andre sin utgave av samme fly ??

        Jomfrutur blir straks jeg har en avtale med Stord

        Attached Files
        et par store med moki og en liten jett

        Comment


        • Du får gi et pip når du har avtalt noe med Stord.

          Comment


          • Har også lurt litt på den baflinga rundt de fine sylinderne. Ødelegger jo en del på utseendet også uten tvil. Kan heller ikke skjønne at det har noe særlig for seg. Ser at vekta gikk litt over Carf sine data, men med de store vingene kan ikke jeg skjønne at det har så mye å si. Har ikke flydd så stort og kostbart fly noen gang, men jeg ville ha ordnet meg med en lang fin bane som du gjør og tatt av under gode flyforhold og etter nitidig sjekking slik jeg ser at du har planlagt. Thunderboltene er jo kjent for å være tilgivelige flymaskiner slik at sjansene for full suksess her burde virkelig være til stede. Dette blir jo en "star of the show" på Evje hvis du rekker du å få den sortert den ut og tatt den med dit. Tvi tvi med maiden og hold nervene under kontroll !

            Comment


            • Jeg har vel beskrevet mine erfaringer med Moki og dertil reparasjoner. Maler som en katt opptil 115 grader syl temp og høres ut som en forkjølet og rufsete gepard etter det. Går fortsatt greit på medium - høyt turtall men deretter stoppa min på litt utidig sted..

              Nå er vel de fleste fullsize også bafflet hvis vi snakker skala 😉
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • Ser ut som det er matallplater som leder lufta tettere ved sylinderne på fullsizen. Temperaturen er i hvert fall et være eller ikke være for enhver stempelmotor. 115 grader må jo være veldig varmt da vanlig driftstemperatur er 85 grader på en vannavkjølt doning. Regner med at Jone har store uttak i bakkant av cowlingen i hvert fall.

                Attached Files

                Comment


                • Som sagt så kan det godt hende det fungerer ypperlig men etter å hatt problemer i to modeller før baffling så gidder jeg ikke tenke alternativ engang
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • JOMFRUTUREN TATT I DAG
                    Det rumlet lit i magen da jeg satte nesen til stripa i dag. Når avtalen ble gjort pr tlf med Stord lufthavn var forholdene
                    som følger. 4 sek.m og blå himmel. Etter masse sjekk- testing av alt- radio sjekk(avstand)
                    Fra jeg ringte til jeg faktisk var klar for takeoff gikk det ca 3 timer.

                    Så der satt jeg da i bakluka på bilen og kikka på vindpølsa som til tider sto rett ut.

                    NÅ ELLER ALDRIG! Og slik gikk det. Bildet er tatt etter landing.
                    Hun tok av på 30-50% gass- leggene gikk som planlagt svært så skala rett inn i brønnene.
                    Rundet første sving og fikk medvind. Jeg kunne høre kraftig hyling/hvining i propellen da den markant økte
                    i turtall og raste avgårde. Ca 5 min i div 8-talls formasjoner og litt testing av røyk.

                    Landingen gikk aldeles flott- silkelanding tross kraftig vind på skrå.
                    Tårnet spurte åssen det var i kastevind fra 12 til 21 knop og ca 40-45 gr sidevind.

                    Helt aldeles nydelig sa jeg- men nå er det nok. Litt for spennende på en vanlig tirsdag.
                    Attached Files
                    et par store med moki og en liten jett

                    Comment


                    • Grattis Jone, fantastisk jobba, tøft gjort å ta opp en slik maskin under de rådende forhold. To tomler opp
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • Helt rå Jone! Min er vel egentlig flyklar men vegrer meg max for å lakke. Noen som kan og vil tjene noen kr?
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • Originally posted by affa View Post
                          Helt rå Jone! Min er vel egentlig flyklar men vegrer meg max for å lakke. Noen som kan og vil tjene noen kr?

                          Det er bare til å lakke i veg. På Multilakk fikk jeg 1 komponent vannbasert billakk. Den var svært lett å sprøyte på.
                          Jeg trengte to sprøyter. 1 litt stor til de store tingene og 1 airbrush til detaljene. Det gikk egentlig ganske kjapt unna.
                          strøk 2 kunne legges på etter 30 min. Da var alt tørket.
                          Klarlakken var en 2 baset matt lakk. Alt ble lakket i garasjen med en byggtørker som varmekilde.

                          Poenget er at det var GØY
                          et par store med moki og en liten jett

                          Comment


                          • Selve jobben bekymrer meg ikke så mye men når eneste lakk rommet man har er hagen så er det litt kjipt. Blir mye rydding av utstyr inn og ut.... Mye støv, kaldt osv
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • Du har utvilsomt hatt det veldig moro i dag Gratulerer med vellykket maiden ! Veldig bra flyging må det også ha vært.

                              Comment


                              • Gratulerer med flott gjennomført bygging og jomfrutur! ser veldig bra ut

                                Geir

                                Comment

                                Working...
                                X