Announcement

Collapse
No announcement yet.

BT Spitfire MK1 1/5.33

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Og jeg har allerede laget cockpit og instrumentpanel
    Attached Files

    Comment


    • Nice gi gass nå, så vi får se den lufta snart

      Comment


      • Jeg har gitt gass i tre år!! Hvor lenge klarer du holde gassen?

        Comment


        • Wooo-hooo! Jeg er ferdig å bygge!

          Nå er det maling som gjenstår.. Jeg har forsøkt å kloke meg opp på flite metal og warbirdcolor..

          Først vasket jeg med rød sprit så pusset jeg med sandpapir...malte litt, la maskeringstape oppå, trykket den godt ned, ventet en time og dro av...

          Resultatet ser dere på bildet...den som er vasket med rød sprit holder ikke på malingen i det hele tatt, den som er pusset klarte seg helt fint...ble overrasket av dette faktisk....trodde det skulle bli vanskelig...??

          Jeg er ikke helt trygg så jeg sjekker litt mer før jeg går i gang..

          Click image for larger version

Name:	m_IMG_7759.jpg
Views:	1
Size:	67.3 KB
ID:	583238

          Comment


          • Så har jeg fått meg billigste kompressor og lakksprøyte fra Biltema og startet å male...

            Blir bra det her Ett strøk til med grønt, så bunnen, så gul spinner og de rød gummiplasterne over maskinpistolene ( riktig å kalle de det?)

            masker til rundeller, bokstaver og masse små søte servicemerker er bestilt.

            Må snart bestille pilot òg

            Stian

            Click image for larger version

Name:	m_IMG_7779.jpg
Views:	1
Size:	82.5 KB
ID:	583483
            Click image for larger version

Name:	m_IMG_7789.jpg
Views:	1
Size:	78.0 KB
ID:	583484
            Click image for larger version

Name:	m_IMG_7790.jpg
Views:	1
Size:	78.5 KB
ID:	583485
            Click image for larger version

Name:	m_IMG_7791.jpg
Views:	1
Size:	59.3 KB
ID:	583486

            Comment


            • Et NYDELIG støkke arbeid du har gjort her! INNPONERT er bare forbokstaven!

              Comment


              • Takktakk

                Og hva har man så...joda...en gul spinner...

                Click image for larger version

Name:	m_IMG_7792.jpg
Views:	1
Size:	45.7 KB
ID:	583487

                Jeg skal lage spitfiren til Brian Lane, den eneste med gul spinner, angivelig pga av en hang-over blant bakkemannskapet...

                Piloten er modellert etter Adolf "Sailor" Malan, men jeg får bare leke at de var gode venner og at Brian lot Adolf leke med hans flymaskin

                Stian

                Comment


                • Hva slags lakk bruker du i sprøytepistolen din? Og hvordan rengjør du etterpå? Fungerer det utstyret fra Biltema OK? Mye spørsmål, men håper du har tid ti å svare.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • Hei Arne,

                    Jeg bruker Warbirdcolor fra warbirdcolors.com, fighteraces.co.uk er forhandler for europa, men han var tom så jeg skrev mail Chuck så gikk det litt fortere..

                    Utstyret fra Biltema funker det, jeg blir ikke helt klok på pistolen alltid, noen ganger vil den ikke sprøyte....jeg tror det kan være alingen som blir for tykk, den skal tynnes ca 20%...noen ganger har jeg tynnet litt for mye og da er det så man kan se vannet skille seg ut av lakken. Dysen er også justerbar og i starten hadde jeg den på fully open..det var ikke så smart, den spytter og sprayet ikke så fint. Når jeg får rette blandingen og stenger dysen litt har den sprayet riktig så fint

                    Det viktigste er å forberede metallet (har skrubbet det med en grov pad og vasket godt av ) gjør man ikke det henger malingen ikke fast og å hele tiden tenke "mange tynne lag!" Spesielt første lag skal være tynt, nesten som kun en sky.. Det er lett å bli for ivrig..

                    Rengjøring er ikke vanskelig..bare å spyle med vann.. Noen ganger har jeg skrudd den fra hverandre for å være litt grundig.. På spinneren lot jeg den bare stå mens spinneren tørket og sprayet på ny uten å ha gjort noe.. Funket fint.

                    Og forresten...før dette har jeg aldri tatt i sprayutstyr annet enn sprayboks..så vanskelig kan det ikke være..

                    Ikveld begynner jeg på undersiden

                    Comment


                    • Bruker du noe slags maskering i overgangen brunt / grønt og mellom over- og undersiden? Ser forøvrig veldig bra ut!!
                      Olav Moe

                      -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                      Innholdet i min hangar, sånn ca

                      Comment


                      • Nei jeg bruker ingenting... Jeg kunne nok laget overgangen litt mer markert om jeg justerte dysen litt smalere, men syns det ble fint nok...selv om den nok skulle være litt mer markert om den skulle vært skala... Vet ikke helt....

                        Men jeg er godt fornøyd

                        det finnes også en pølselignende sak som man kan bruke.. Men det blir sikkert mer for de som har en dyse som som sprer mer..

                        Stian

                        Comment


                        • Nå også med gul spinner

                          Click image for larger version

Name:	IMG_7795.jpg
Views:	1
Size:	23.4 KB
ID:	583506

                          Comment


                          • Originally posted by Stian View Post
                            Nei jeg bruker ingenting... Jeg kunne nok laget overgangen litt mer markert om jeg justerte dysen litt smalere, men syns det ble fint nok...selv om den nok skulle være litt mer markert om den skulle vært skala... Vet ikke helt....
                            Overgangene dine er helt perfekte På fullsizen var det en til to tommer overgang ifølge RAF sin Air Publication 2656A med tillegg AL8.
                            Avsnittet nedenfor er sakset derifra

                            The boundary between upper and under surfaces should be either a straight line or else in bold curves. It is not necessary to obtain a precise dividing line between the upper and under surfaces or between different camouflage colours on the same surface. The colours may be sprayed, for example, to a chalk line giving an overlap of one or two inches at the boundary.


                            Ellers så må jeg si du har gjort en strålende jobb med dette flyet

                            Comment


                            • Takk for fine ord

                              Jeg måtte ned å måle...overgangen er stort sett større enn en halv cm og mindre enn èn.. Ganske nøyaktig skala da

                              Stian

                              Comment


                              • Så begynner man under..


                                Angrer en smule på at jeg ikke maskerte bedre...jaja..tilbake til kamofarger etterpå da..
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X