Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hawker Tempest V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by anders e View Post
    Jeg bruker heller ikke powerboks på mine store fly.....eller ikke noen fly i det hele tatt. Men flyene deres kommer til å styrte en dag pga dårlige servoer også.Men om folk absolutt ikke vil bruke bra servoer så må jo det være for at det er spennende å vente på en krasj da??.Om et fly summer eller ikke på bakken, hva har det å si da? Men samme det, jeg skal ikke prøve å tvinge folk til å fly med noe de ikke vil. Beklager innblanding
    Powerbox, hva er det? Hehe!Trenger ikke sånt fancy stæsj.På en jet kanskje,men ikke en god gammel Wårbørd!
    Stig-Arne Isaksen

    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

    Comment


    • #92
      Originally posted by anders e View Post
      Jeg bruker heller ikke powerboks på mine store fly.....eller ikke noen fly i det hele tatt. Men flyene deres kommer til å styrte en dag pga dårlige servoer også.
      Men om folk absolutt ikke vil bruke bra servoer så må jo det være for at det er spennende å vente på en krasj da??.

      Om et fly summer eller ikke på bakken, hva har det å si da?

      Men samme det, jeg skal ikke prøve å tvinge folk til å fly med noe de ikke vil. Beklager innblanding
      Anders, det kan godt hende jeg tar feil med mine fordommer mot digitale servoer.

      Etter en 10-15 minutters flight med 50cc Corsair og kun analoge servoer, er det litt morsomt at jeg kun må lade 150 mah.
      Som det ble nevnt tidligere flyr vi jo bare rundt i store sirkler, og er fornøyd med et par low-pass'er og at vi kan lande et helt fly.

      hehe.

      Jeg takker for alle gode tips: Har merket meg Hitec sin HS645MG og Align DS610.
      Tenker jeg prøver en batch av en av disse to. Årsaken til hele diskusjonen er jo at noen kobler "kvalitet" med at en servo må koste over 1000,- for å være "bra". Jeg heller litt mot uenighet der, pga den enorme konkurransen på servo-fronten de senere år, og forskjellen på hva en warbird-fan forventer seg av en servo, kontra 3-D / helikopter folket. Det er dog interessant å høre hva 3-D / heli / F-3A folket sier om pålitelighet; De flyr jo som regel mere en warbird-gutta gjør .( Ikke alltid sant, men sånn generellt. )

      Jeg ser i etterkant at vi burde startet en "Hva er beste servo for 2m WårBørd" tråd....
      Last edited by kwik; 10-06-12, 08:24.
      Dont expect, inspect.
      Fun Police everywhere!

      Comment


      • #93
        Originally posted by kwik View Post
        Etter en 10-15 minutters flight med 50cc Corsair og kun analoge servoer, er det litt morsomt at jeg kun må lade 150 mah.
        Spiller det egentlig nioen rolle når man oftest har rx-batterier på 2000mah og større? Og digitale servoer trekker mer i en 3D/Imac kjerrre enn en warbird da kreftene som virker selvfølgelig er mye større der. 2 stk LiFE 2S30000 rett i mottakeren og 300 mah MAX pr tur så kan du få flydd det du orker en dag... Orker du bare 6-8 turer så holder 2S2200...
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #94
          Et lite tips angående digitale vs. analoge servoer:

          Fordelen med digitale servoer er at styresystemet i servoen er raskere enn i analoge servoer. Dette gjør at en digital servo responderer umiddelbart på ytre påkjenninger, derfor også denne duringen mange er så "redde" for. Dette er forøvrig helt normalt.

          Men, ett slikt raskt digitalt styresystem setter krav til at motoren i servoen henger med. Normale rimlige servoer har 3- eller 5-polet motor i seg, enten de er analige eller digitale, men problemet med disse motorene er at de har en tung rotor i jern og kobber noe som gir høy rotasjonsmasse noe som gjør at det tar tid før de starter/stopper. En rask digitalkrets vil derfor etter hvert slite i stykker disse motorene. Derfor har de gode servoene en "coreless" motor, der den roterende massen bare består av kobber og en aksling, alså med bare en brøkdel av bevegelig masse som skal startes/stoppes av den digitale styrekretsen.

          Derfor, hvis du er ute etter driftsikkerhet ville jeg derfor valgt en analog servo med coreless motor fremfor en digital servo med 3-polet motor. Selv er jeg mer opptatt av at motoren er av coreless-typen enn om styringen er analog eller digital. Et slikt fly som bygges er fortjener iallefall noe bedre enn en upresis og upålitlig servo til 300,-
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #95
            Jaja. Work in progress som de sier. ...
            Har i dag:
            Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
            Parkzone Spitfire IX
            EFlight Hawker Hurricane 25e
            Påbegynt:
            Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

            Comment


            • #96
              Litt deler som kom med posten i dag ..
              Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1341427629.206450.jpg
Views:	1
Size:	41.9 KB
ID:	590425

              Bare litt dumt de er 12 inch. For seafury 1/4 scale tipper jeg. De er sykt fine

              Tempesten min skal ha 10" lengde fra vippepunkt til akslen..

              Retrackt biten er kansje like.. Får se hva jeg må returnere...
              Last edited by robl; 04-07-12, 21:17.
              Har i dag:
              Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
              Parkzone Spitfire IX
              EFlight Hawker Hurricane 25e
              Påbegynt:
              Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

              Comment


              • #97
                sånn.. tilbake til servoer... ser det var noen forslag der.. men hva med mini servoer.. der er jo lettere.. men er de kraftige nok?
                noen forslag?
                Har i dag:
                Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
                Parkzone Spitfire IX
                EFlight Hawker Hurricane 25e
                Påbegynt:
                Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

                Comment


                • #98
                  Miniservoer kan være kraftige nok, men de er oftest av en svakere oppbygging enn standard-størrelse servoer slik at de går fortere istykker.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • #99
                    Driver nå og bygger opp en Sist Focke Wulf.

                    Mottaker, Futaba 8 kanals FASST . Vil helst ha 10 kanals, men de tar for mye penger for den.

                    5 sterke servoer til sideror, halehjul, flaps; Hitec 645 og lignende.
                    2 bra servoer til høyderor. Hadde Futaba 9202 liggende.
                    2 bra servoer til balanseror. Hadde Futaba 9202 liggende.
                    2 standard servoer til gass og choke
                    2 standard servoer til gear og canopy

                    For Futaba 3305 eller Hitec 645; Pass på at de "løper fritt"; Ikke la flaps stå og jobbe mot vingen når de er "oppe".
                    Det er nemlig ikke innebygd strømbegrensing. Dersom de treffer på en hindring, vil de kjøre på med strøm for å nå ønsket vinkel.
                    Og de er sterke, så det blir mye strøm. Et par 3305'er har brent opp for meg slik. Det ble faktisk smeltet hull gjennom servokassa, så mye strøm gikk det.

                    Setter i en MSA-10 for balanseror og en for flaps. Dermed unngår jeg Y-kabling her, og kan enkelt snu retning, programmere max-min. Uten å betale 1900,- per servo.

                    Men husk, nå er jeg bare en enkel Wårbørd-mann, jeg flyr i 8-tall, en loop, en low-pass, og lander. Er veldig fornøyd når jeg kan tax'e inn
                    med helt fly. Ikkeno hovring, flatspinn, knife-edge, osv. Det blir for avansert for meg. Men jeg dropper gjerne ei bombe.

                    Bruker Sierra understell på alle mine fly. Du kan ikke få maskinert bort litt materiale fra de understellene, så de får rett lengde ? De er jo så flotte.

                    En annen ting du kunne gjort, var å stille et spørsmål her; ( Om hva de andre har gjort angående understell ; Det er 2 tempest, og to typhoon'er der)

                    RCSCALEBUILDER.COM - Insufficient Permission
                    Last edited by kwik; 12-07-12, 08:09.
                    Dont expect, inspect.
                    Fun Police everywhere!

                    Comment


                    • Originally posted by kwik View Post
                      Men husk, nå er jeg bare en enkel Wårbørd-mann, jeg flyr i 8-tall, en loop, en low-pass, og lander. Er veldig fornøyd når jeg kan tax'e inn
                      med helt fly. Ikkeno hovring, flatspinn, knife-edge, osv. Det blir for avansert for meg. Men jeg dropper gjerne ei bombe.
                      Balsa

                      Comment


                      • høres ut som en bra oppskrift kwik..

                        ... dummy spørsmål. hva er MSA-10??..

                        må lage en lur måte å kunne enkelt bytte servo og.. blir vel noe ply med skruer i en ramme og deksel

                        du.. blir neppe mer enn wårbørd mann jeg heller.. men har vært å titta på litt telemetri og vurderer gyro i doningen og.. også en radio... nei det blir ikke mindre en 18 kanaler.. kommer vel neppe til å slite den ut. hehe tror jeg. må bare finne ut vilken jeg skal ha... siste fra futaba er vel litt overkill... har titta litt på spektrum som kommer med en på 18... 2.4Ghz er vel ett must .. og sikkert en dullion tråder om det rundt her.. sto noe om et par forskjellige litt tidligere i tråden er ett eller annet sted og


                        har faktisk diskutert det med de gutta på rcmf forumet.. er 2 tempest tråder der og.. og neilys tråd ligger som pdf der pga serverkrasj mangler halvparten av bildene..

                        Har i dag:
                        Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
                        Parkzone Spitfire IX
                        EFlight Hawker Hurricane 25e
                        Påbegynt:
                        Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

                        Comment


                        • MSA-10; (Hadde en liggende, kjøpte en)

                          TowerHobbies.com | FUTMSA10 MSA10 Futaba MSA-10 Servo Synchronizer

                          (Klikk Tech Notes)

                          Radio;
                          Jeg kjøpte en Futaba 2.4 GHz 10CG, var det i februar 2011 ?
                          Hadde en 9C før denne, og menyene er stort sett like, dog er noe forbedret.

                          Liker å kjenne meg igjen, liker 10C veldig godt. Men her er det jo dette med vane og smak.

                          Her er det viktig å kjøpe noe som man stoler på. Har brent meg på dette, så det lønner seg å handle noe som har godt rykte hos andre brukere. 2.4 GHz ? Ja, selvfølgelig. Du vil vel ikke springe rundt og spørre om det er noen andre som har samme kanal... Her har alle samme kanaler. I et pico-sekund.

                          Motor, radio og understell. Må være pålitelig på en warbird. Ellers havner man i åkern.

                          Servomontering; Ja, på en warbird må man komme til allt, omtrent. Halehjul, understell, motor, servoer, batterier, på en lettvint måte.

                          Særlig i motorrommet. Jeg ordner det slik at jeg kommer til motorting uten å måtte ta av spinner og propeller.
                          Ellers blir det rett og slett et helvete. Choke,gass, tennplugg. Batterier. Særlig i begynnelsen.
                          Del den cowlingen slik at hele underdelen, og overdelen, kan tas av uten å ta av spinner og propell.

                          Men det nytter ikke ikke bare med skruer gjennom cowling og glassfiber, Det må skikkelige saker til. Må ha skikkelig skruefeste. Ellers blir det løst og plagsomt.

                          En Tempest er en heavy duty Wårbørd, og du trenger ikke tenke på å spare vekt foran CG. Dette blir en tung jævel. Men vingen er som et svært surfebrett, så du kan komme inn veldig sakte.

                          Hele Neillys tråd er på RCSB - The R/C Scale Builder Community. Gratis å være basic member.

                          Og du; Gyro er bare tull. Du har jo sideror og halehjul. Tren heller på akkselerasjonsfasen ved takeoff , uten å ta av. Gang på gang. Gi på mere og mere gass, mens du hele tiden ligger "foran" med sideror, aktiv kompensering. Ikke bare gi på allt du har i begynnelsen. Etter en 8-10 forsøk, der du avbryter før du tar av, burde det være greit. Samtidig ser du om noe skrur seg ut, rister løst, og så videre.

                          Det er lurt å la motorn gå en full tank på bakken på 3/4 gass før første flight. Med cowling og allt på plass. Så ser du om den går varm, eller om du bruker opp full tank for fort. Eller om noe løsner. Eller noe annet. Husk loctite over allt. Over allt.....

                          ( Har ferie og skrivekløe )
                          Last edited by kwik; 12-07-12, 09:35.
                          Dont expect, inspect.
                          Fun Police everywhere!

                          Comment


                          • 2Hmm.. jeg er gal.. men der er vel ikke noe nytt.... .. med tanke på hva jeg bygger her.. men uansett. så endte jeg opp med en Spektrum DX10t ... 10 kanaler utvidbar til 18.. den har foresten en mottaker (powersafe) for 2 lipo packer ..og full telemetripakke.. jaja.. powersafe og telemetri er opsjoner med muligheter .. dagens utstyr har vel mindre kjangs for å feile enn det det var for 20 år siden.. og da er det igjen stortsett batterifeil...

                            nå er det intern servosync .... men det ser ut som MSA10 tar i mot signalet for 1.. og fordeler på det man har satt den opp for og da er den relativt merkeuavhengig.. spørsmålet er siden mottakeren ikke vil ha forsterkede forlengere om det da funker.. kanskje uten strøm i sync boksen? .. må nok ha noe sånt for flapsen. kansje for høyderoret og...

                            har ikke tenkt til å finne opp kruttet på nytt.. fins det kjøper jeg det nok.. de futaba 3305 servoene er jo relativt store.. må finne en braket å feste de til så jeg kan bytte de hvis jeg svir de av men de må jeg kunne skru av.. tar vel ut hele

                            Skal skjære ut mer på den cowlingen.. sånn ca etter hvordan orginalen åpner seg og... med hengsler og innfelte bolter.. hmm.. eller kraftig nok magneter.. det får tiden vise.. har skjønt det blir luker herfra til evigheten på denne modellen som må gjemmes på en så snedig måte at det ser orginalt ut.

                            hmm mangler bare en dynamo og starter ... og stort nok sete for meg og kraftig nok motor...... eller større fly..... nye 10 inch understell er på vei fra Sierra.. jada. feilsending men de fikser opp... messing kryss og T stykker.. og noe annet er på vei fra beilair

                            hmm.. mangler lysanlegg.. skal ha på vingetippene.. og to hvite bakover.. å ja.. tror jeg monterer landingslys inni brønnen.. med microswitch for på når understellet folder seg ut.. ideer? alt for mye erfaring der ute jeg ikke har men derfor spør jeg jo her og
                            Har i dag:
                            Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
                            Parkzone Spitfire IX
                            EFlight Hawker Hurricane 25e
                            Påbegynt:
                            Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

                            Comment


                            • Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1342153892.233377.jpg
Views:	1
Size:	58.6 KB
ID:	590545

                              Det eneste som skuffet litt etter å ha gravd i programmet er at den ikke har program for 4 flaps servoer.... Hva med oss som har 4 flaps servoer lissom??????? . Men det finnes vel andre måter å gjøre det på...

                              Der var det litt telemetri greier og. Mer er bestilt, bla høydemåler 8x expantion og rpm måler og noen brytere... Og en iPhone mottager... . Klarte ikke la være. Enda en dimp
                              Har i dag:
                              Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
                              Parkzone Spitfire IX
                              EFlight Hawker Hurricane 25e
                              Påbegynt:
                              Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

                              Comment


                              • Har Haavaldsen tatt sommerferie ?
                                __________________________________________________ ___
                                Jørn Kaasbøll
                                Scale Warbirds of Norway

                                Comment

                                Working...
                                X