Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dakota`en

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dakota`en

    En gang for lenge siden..i 1935 ble det designet et fly som skulle bli noe mer legendarisk enn andre.. DC-3 Dakota..verdens første passasjerfly flyselskapet klarte å tjene penger på..men så kom krigen og de lagde en militærvariant C-47.. Etter krigen var det mange av dem og de ble brukt aktiv tjeneste videre..selv nå 85 år etter det ble designet er det fremdeles i aktiv tjeneste! I 1970 kommer en med serienummer 10201 til Norge og flyr for "BAT" Bergen Air Transport", der er pappa pilot og flyr Dakotaen både hit og dit.

    I 2014 bygger Sturla Snorrason på Island en nydelig modell av Dakotaen i skala 1:8..I 2016 finner jeg en youtube video av Sturla sin Dakota og tenker..-"pappa fyller 75 om fire år..." -"hmmmmm...Det blir knapt med tid...." Viser seg at jeg husker litt feil og at han fyller 75 i 2019 ikke 2020... Etter litt grubling og luring og forsøk på ferdigstilling av FW190, begynner jeg først å tegne understell sommeren 2017. i november 2017 begynner jeg med det første limet...jeg har 2 år og èn måned på meg.. Det er bare å peise på!! Modellen er mye større enn noe annet jeg har bygget, den er feks 2,5meter lang mens rimmet jeg bygger i er 2,7meter......

    På dagen 19. Desember står den klar, kun en time før vi skal overrekke modellen..ikke helt ferdig dessverre, men mangler kun vinduer, servoledninger og lukefester.

    Som en liten kuriositet, eller kanskje vel så spennende har jeg greid å snuse opp historien på flyet helt frem til ca 2015 hvor flyet med all sannsynlighet blir solgt som skrot etter å ha stått på Maiquetia-flyplass siden 2007 etter et motoruhell og etter at flyselskapet som opererer den blir stengt angivelig pga narkofinansiert drift...ingen vet.. En kul detalj er at et medlem i klubben jeg flyr i har vært på øyen "los Roques" som flyet har flydd til og han kjenner eieren av hotellet og de har vært på jakt etter flyet både på øyen og på flyplassen Maiquetia.

    Jeg har laget en film på 37minutt som viser hvordan modellen har blitt til og historien på originalen. Jeg tenker å lage en forkortet versjon og legge ut på juutjuub om litt

    Satser på flyging til sommeren. En lys og vindstille aften..!

    Stian

  • #2
    Strøkent! Men skal den i lufta?
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Artig med litt historikk rundt modellen og fullsizen, fin modell.
      Inge Brautaset
      EMHW Christen Eagle II (Red Eagle II) Valach 120
      T-rex 600 med skalakropp Funkey AS 350
      ESM F8F Bearcat med DLE 30cc
      ESM FW190 Saito FA-170R3
      Peakmodel Edge 540 med DLE 30cc
      Graupner Piper Cherokee med Os 10cc
      Aviomodelli VOR 250
      Carf Spitfire med 75cc 3W
      Phoenix Modell Ka8 3,5m
      Simprop Speedcobra

      Comment


      • #4
        Med ønsker om et godt modellfly år i 2020. Supert bygg
        Mvh Andreas
        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
        PCM.at mye glede i litt carbon
        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

        Comment


        • #5
          Takk takk

          Klart den skal i lufta, bygger ikke hangardronninger

          Comment


          • #6
            Wow, dette var en pen modell Hva slags motorer har du i den?
            Lars Norberg

            Comment


            • #7
              Takk takk

              Det er to dualsky elektromotorer.. og to små høyttalere

              Comment


              • #8
                Originally posted by Stian View Post
                Takk takk

                Det er to dualsky elektromotorer.. og to små høyttalere
                Stilig, har du en liten video av motorer med lyd?
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  Nei dessverre, jeg har fått regulatorer og batterier er bestilt, så vi er på vei..Jeg har spilt lyden på høyttalerne, men ikke filmet dessverre.. Dessverre er ikke kvaliteten på høyttalerne noe særlig så det låter noe skuffende..

                  Comment

                  Working...
                  X