DHC-6 Twin Otter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cessna46
    • Jul 2007
    • 234

DHC-6 Twin Otter

Jeg har lenge drømt om en Twin Otter i samlinga mi. Den var jo godt kjent her på Helgelandskysten som en trofast tjener, som Øystein Sunde skrev i sangen Liten og grønn. Jeg fant etterhvert tegninger på nett i ok størrelse som jeg likte, lastet ned filene og fikk de skrevet ut på et lokalt trykkeri. Modellen blir i scala 1:9 noe som gir et vingespenn på ca 220 cm. Dette blir mitt første bygg helt fra scratch.
    Vingespant og spant til horisontalstab og høyderor er ferdig utskjært, samt at stringere i vingen er ferdig dimensjonert. Jeg bruker kniv, båndsag og kontursag til utskjæring. Det er virkelig terapi å sitte på hobbyromet å høre på musikk og la disse i dag primitive verktøyene jobbe seg lekende lett gjennom balsa og finér, for så å dra inn litt pussestøv som en siste justering av delene.
    Nå har jeg mye rundt meg som krever sin tid så dette blir et prosjekt jeg ikke har noe tidspunkt på for å få ferdig. Jeg koser meg med det når jeg har tid.

Jeg skal skrive litt og legge ut bilder her etterhvert som prosjektet skrider frem.

​​​​Hyggelig at dette forumet er oppe og går igjen. Har en byggetråd her fra før, da jeg bygde en Cessna 182 fra TopFlite.

Mvh Steffen Sund.

Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes
  • syver
    • Aug 2009
    • 914

Blir artig å følge med på denne tråden
    Terje syvertsen
    www.ModumModellSportklubb.com
    3dhs edge mintor 38
    C-arf edge dle 111 v3.
    C-ARF extra 330l da 100.

Comment

• cessna46
      • Jul 2007
      • 234

Jeg måtte bare bygge litt, og begynte med horisontalstab. For å få litt mere skalalikhet forandrer jeg hengsellinja til høyderoret. Jeg tror det blir bra tilslutt. Jeg har kledd en side, skal bygge høyderorene og ordne hengslingen før jeg kler andre siden også.
      Last edited by cessna46; 21-10-25, 20:48.
      Mvh Steffen Sund.

Comment

• cessna46
        • Jul 2007
        • 234

Det samme blir gjort på hengslingen av sideroret.
        Hva bruker dere til hengsler? Pinnehengsler eller stålstang i hele rorets lengde? Jeg ser for meg å bruke stang, med hengsler av 3mm finér kanskje med nylonfòring i. Det kan jo da lages for å enkelt demontere ror ved behov. Samtidig blir det fort ekstra vekt langt bak.. Hva mener dere?
        Mvh Steffen Sund.

Comment

• affa
          Super Moderator
          • Jul 2002
          • 5902

Hvis du har behov for å gjøre lagring enklere så funker jo pianotråd og finer hengsler godt. Bor opp hengslene tight og en dråpe tynn CA og bor opp så slipper du slark over tid

Comment

• cessna46
            • Jul 2007
            • 234

Etter dagens elgjakt ble det tid til litt byggehygge. Jeg har begynt på høyderorene og prøver å få de så lik fullsize som mulig. Det vil si i forhold til det jeg finner av bilder på nett og en liten Revell 1/72 modell jeg har. Det blir nært nok tenker jeg, og sier meg fornøyd sålangt.
            Mvh Steffen Sund.

Comment

• Bomberguy
              • Jun 2006
              • 770

Ser fortreffelig ut, balsalukt i hobbyrommet er en fornøyelse..

Å finne alle disse detaljene tar fryktelig mye tid vet jeg. Aldri nok dokumentasjon tilgengelig

Comment

• cessna46
                • Jul 2007
                • 234

Ja det tar sin tid, og særlig siden dette blir modifisering iforhold til tegningen. Jeg var på luftfartsmuseet i Bodø i sommer og så på Twin Otteren som henger i taket der, men tenkte ikke på å ta mere bilder da. Målet er uansett ikke å vinne noe skalakonkurranse, så da klarer jeg meg med det jeg har og får med meg de fleste detaljer.
                Mvh Steffen Sund.

Comment

• cessna46
                  • Jul 2007
                  • 234

Det blir bare småstunder i hobbyrom et, så det går ikke fort med byggingen. Men noe blir det da. Tester hengslingen på høyderor før alt lukkes. Jeg vil ha roroverføringen skjult, og med hengsellinja langt inn i rorene blir det slik at stab med ror må bygges inn i halefinnen underveis. Det gjør at et eventuelt behov for demontering av høyderor senere medfører en del jobb. Men hvorfor skulle det være behov for det da..?
                  Attached Files
                  Mvh Steffen Sund.

Comment

• cessna46
                    • Jul 2007
                    • 234

Nå er stab ferdig ,foruten den siste finpuss. Det har tatt litt tid, med ble fornøyd med resultatet.

Nå skal jeg rydde benken, eller hele hobbyrommet egentlig, for så å gå i gang med litt julegaveproduksjon sammen med barna.
                    Attached Files
                    Mvh Steffen Sund.

Comment

• Sundtair
                      • Feb 2009
                      • 1297

Denne blir fin Luftfartsmuseet eller bilder på net er til god hjelp. Godt å se at forumet er oppe igjen.
                      Mvh Andreas
                      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                      PCM.at mye glede i litt carbon
                      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

Comment

• cessna46
                        • Jul 2007
                        • 234

Jeg var på luftfartsmuseet i sommer, men tok egentlig alt for lite bilder dessverre. Nå finner jeg stort sett det jeg trenger på nettet for å få modellen slik jeg ønsker.
                        Mvh Steffen Sund.

Comment

• cessna46
                          • Jul 2007
                          • 234

Jeg skal ha vingen delbar utenfor motorene, mellom flaps og balanseror for enklere transport. Jeg har kjøpt karbonrør i 8mm og 10mm for å bruke til vingerør. De blir 50 cm lange, og jeg tenker to stk på hver side. Er det noen som kan gi meg tips på hvordan jeg kan gjøre det for å ivareta washout på vingen, og få borret hull i spantene på rett plass?
                          Jeg ser for meg jeg må ha vingerørene helt parallelle med hverandre, så hullene kan ikke borres helt likt i hver spant.

Jeg har en ide som går ut på å borre litt oversize, og lage en mindre ekstra spant inntil hver spant som rørene monteres tight og parallelt i, og som deretter limes til spantene når vingen har rett washout. Høres det ut som en plan?
                          Mvh Steffen Sund.

Comment

• cessna46
                            • Jul 2007
                            • 234

Jeg freser ut spant til vinger. Jeg lager 4 stk i 3mm finér til endene på hver vingedel. Lagde meg også mal for å frese ut hull i spantene til vingerør og ledninger.
                            Attached Files
                            Mvh Steffen Sund.

Comment

• cessna46
                              • Jul 2007
                              • 234

Jeg har fått litt tid på hobbyrommet i romjula og montert en vingehalvdel. Jeg tenker litt på plassering av servoer nå, men gjør ferdig hele vingen på oversiden først. Det tok en del ekstra tid med modifiseringene jeg har gjort, men det skal gå raskere på andre halvdel.
                              Attached Files
                              Mvh Steffen Sund.

Comment

Working...