Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balsa USA 1/4 Cub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Her er det litt flere bilder.





















    Attached Files

    Comment


    • Har du noe info om denne modellen ? Byggesett ? Egenkonstruksjon ? Hvilken motor er dette ?
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • Originally posted by bth View Post
        Har du noe info om denne modellen ? Byggesett ? Egenkonstruksjon ? Hvilken motor er dette ?

        Dette er en 1/3 Balsa USA modell som er mye modifisert av Henning Boisen fra Danmark.
        Motoren er en Kavan FK-50 ccm

        Comment


        • Etter mange timer med testing og justering, så er neste skritt "nytt hjerte"
          Jeg klarer bare ikke å få justert den forgasseren, den starter med en gang og går fint på tomgang, men mellom registret spytter den ut gasseren, full gass er bare 5000 til 6500 omd.
          Jeg har med og uten tenning, men uten tenning dør den ut på tomgang. Uten tenning så mener jeg med glødeplugg.
          Så da er det bare å avskrive Army cuben på Evje treffet.
          Skal lage et nytt inn sug til en annen gasser, har tenkt litt på en walbro gasser og kjøre på 95 okt.

          Er deppa nå, burde gått bedre over denne.

          Comment


          • Hva slags drivstoff er det du har testet med?
            Bensin kan fort bli en katastrofe om motoren er bygd for alkohol. Tenningsbank og veivlagerhavari.
            E 85 er somoftest et bedre alternativ da den har oktantall på 104 noe som passer mye bedre med kompresjonsforholdet i en glødemotor, I tillegg er den snillere med veivlagrene om de er av messing eller bronsje.

            Comment


            • Litt spesiell den motoren. Oljefyllt i veivhuset, og 2% oljeinnblanding i metanolen. http://www.mecoa.com/kavan/manual.htm
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment


              • @Cubrune - hvordan er timingen på tenninga? hvor ift TDC fyrer pluggene gnist ? ( Helt essensielt i følge Dr Alf - kjent som Hanno her inne.)
                __________________________________________________ ___
                Jørn Kaasbøll
                Scale Warbirds of Norway

                Comment


                • Hei, hyggelig med interessen angående denne motoren.
                  Det er Leikvold som har laga denne suppa til motoren, 4% olje men lurer litt på å prøve med E85.
                  Jeg har ikke sjekket grader på tenninga ennå, men regner med at den er ok.
                  http://www.westonuk.co.uk/westonuk2_073.htm dette er tenninga som sitter på motoren.














                  Attached Files

                  Comment


                  • Om tenninga var problemet skulle den vel ha fungert med glødeplugg. Når den oppfører seg likt med glødeplugg som med CDI er vel problemet et annet sted.

                    Comment


                    • poeng der, Bardp.. fikk litt krøll med mixturen ( som gjorde at den ikke gikk fint) på 180'n min også.. da gikk vi tilbake til basics med glødepluggen og fikk det til å fungere først.. Da fungerte tenninga også etterpå.
                      __________________________________________________ ___
                      Jørn Kaasbøll
                      Scale Warbirds of Norway

                      Comment


                      • ser at tenninga har 3 intervaller for hvilket spekter motoren skal gå.. 6, 12 og 24 tusen omdreininger.. Kan det være feil setting der som gjør at den ikke går over 6500 rpm ?
                        Uansett må den nok gå greit med glow..
                        __________________________________________________ ___
                        Jørn Kaasbøll
                        Scale Warbirds of Norway

                        Comment


                        • Ufint å blande inn fullsize bilder. De interiørbildene kan bare ikke være modell...
                          Er stikkene koblet til rorbevegelsene og eller?
                          If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

                          Comment


                          • Dette er modellen ja, originalen har hatt flere farger, men det er slig den er i dag.
                            Stikka går sammen med høyde og balanseroret og pedalene går med side roret og trottel hendelen går med gassen.
                            Skal slenge ut litt flere bilder etter hvert.

                            Comment


                            • Her er det noen bilder av OY-ECV med forskeligge utførelser.











                              Attached Files

                              Comment


                              • Da er motoren oppe og går igjen, men jeg er ikke fornøyd med den.
                                Motoren går bra nok til å fly med, men jeg har lyst å sette inn en Saito fg 57 boksrer.
                                Ny cowling er bestilt

                                Comment

                                Working...
                                X