Flyr litt forskjellig jeg også, men skalaflyene synes jeg er artigst. Jo flere knotter jo bedre Mustangen jeg flyr vinterstid vet jeg ikke helt skalaen på, (ca 1m i vingespenn-1:11 blir det vel sånn sirka ) Radioen ( rorene ) er satt opp slik at den nesten føles kjempediger. Lander på snø så det mangler retracts da. Funker kjempefint med buklanding.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
1/4 Skala Mk IX Spitfire. Mick Reeves kit. ( 1944 utgaven )
Collapse
X
-
Her kommer hva jeg tror er en norsk konstruksjon/oppfinnelse. Bjørn Haavaldsen, som har bygget en diger Lancaster, lagde skalaror og hengslet de med 3mm ball links på sin nye vinge. Det vil si at hengslelinjen kan være skala og festingen i vingene støtter opphenget slik som i virkeligheten. Fant ut at dette måtte jo være en god ide og gjorde det samme. Alt er ikke helt innjustert enda, men dette er jeg helt sikker på vil fungere helt toppers. Godt tips fra Bjørn! Mick Reeves hadde en lettere konstruksjon med hengsling i hver ende av roret. Helt ok og veldig lett, men da ikke så stilig som skalahengsling!
To bilder fra høvling av "leading edge". Sikkert flere metoder her, men jeg streker opp midten med en kulepenn og høvler/sliper til riktig fasong. Fullsize bilder lønner det seg å se på hele tiden. Litt småjusteringer til blir det jo på alt sammen.
Last edited by toelarse; 11-10-15, 19:11.
Comment
-
Tid for prøvesitting. Er glad jeg kommer til å stå på bakken for ellers hadde jeg irritert meg over at jeg glemte å male ramma grønn inne i armeringsglasset. Ble såpass fornøyd med 3d panelet at det ble festet med borrelås. Må jo komme til senere for mere maling og montering av mange flere saker. Litt etter hvert. Nå er det tilbake til vinger og andre viktigere deler.
Comment
-
Ser av besøkstallene til denne tråden at folk følger med. Settet byr
nok på utfordringer som det heter i dag, men brukes tegningene flittig og
sunn fornuft legges til, så går det relativt greit. Det er i hvert
fall alt annet enn kjedelig! Enkelte ting krever mye tid mens annet går
greit. Tilpasningene/justeringer over alt er mest tidkrevende. Har lagt til litt
tekst på bildene denne gangen. Paul Monfortons utrolig detaljerte tegninger
og beskrivelser av Spitfiren var virkelig en god investering. Bruker dem hele
tiden. Sjekk kontroll av utslagene på rorene. Artig at dette blir 100% skala.
Comment
-
Ikke rart mange følger med på dine byggetråder, det er ikke mye som overlates til tilfeldighetene og det er lærerikt.
Lakkere på Oracover har jeg lurt på om funker, men har aldri prøvd... matter du den ned kjemisk, eller med noe slipemiddel før du grunner? Og hva slags type grunning og lakk bruker du på dette? om jeg får spørre
Regner med at du sprøyter for bla. å bruke minst mulig lakk..
Comment
-
Originally posted by SmurfAir View PostIkke rart mange følger med på dine byggetråder, det er ikke mye som overlates til tilfeldighetene og det er lærerikt.
Lakkere på Oracover har jeg lurt på om funker, men har aldri prøvd... matter du den ned kjemisk, eller med noe slipemiddel før du grunner? Og hva slags type grunning og lakk bruker du på dette? om jeg får spørre
Regner med at du sprøyter for bla. å bruke minst mulig lakk..
Comment
-
Originally posted by Wulf View PostGår ikke flapsen ned 88 grader Ikke for å være nitpicky men. flott arbeid Tore
I følge Monfortons er det 85 grader på flapsene. Han påpekte et sted at en nagle ved en vinkel manglet på noen tidligere utgaver... det kaller jeg å dra det langt. Ingen grunn til å tro at han har misset på flapsene heller. Lett å se på tegninga hvorfor opplegget går gjennom vingen. Mick har planlagt det helt likt så det er artig synes jeg.
Comment
-
Ok, takk! Regner med at det er den "vanlige" utbedringslakken du bruker, for den som heter hobbylakk står det spesifisert at den ikke tåler bensin. Plastprimeren 36688 ser ut til å være et godt valg.
Har brukt den matte plastlakken en gang da jeg lakkerte karosseriet på guttungens Rc offroader, ble bra resultat og den tåler masse påkjenninger. Men den finnes kun i svart og grå.
Grei kvalitet på dysene til sprayboks å være, jeg bruker alltid sånn håndtak i stedet for å bruke pekefingeren på dysa - får bedre kontroll syns jeg.Last edited by SmurfAir; 07-11-15, 00:15.
Comment
-
-
Legger opp en fint bilde av Thunderbolten fra WBW 14 hvor alt er lakkert med Biltema spraybokser på Oracover. Merkene også. Artworken på cowlingen er malt for hånd med vanlig akryl for malerier. Den malingen tåler veldig lite, men har ikke fått noen skavanker etter flere sesonger og mange lowpasser. Merkene sleit jeg også med så de fikk litt overlapp med håndmaling de også. Flyet holder seg godt selv om overflatene er ømtålige. Faktisk ser den mere fly ut nå etter flere år. Tror bestemt at denne redselen for at malingen ikke tåler bensin er overdrevet. Kommer nok av glow motorene som gir fra seg rene lakkfjerneren i eksosen. I gamle dager var det bare quick spray som tålte det. Eksosen fra bensinmotorer har ikke skaffet meg noen problemer i hver fall. Bensinen fylles jo temmelig enkelt på uten å søle noe særlig også. Har malt opp igjen ESM Spitten min med biltema airbrush ( billigste type ) og det var helt greit å få på. Mange tynne lag gjorde susen her. Bruker denne erfaringen igjen på denne nye Spitten. Glemte nesten: Sprayboksene frant jeg i hylla for utbedringa av billakk. Grunninga var mest sannsynlig den filleren de selger. Vet at jeg hadde en boks av vanlig grunning også. Begge funker nok like bra. Grunning for plast funker også helt sikkert.
Last edited by toelarse; 07-11-15, 14:26.
Comment
-
Originally posted by chewbaca View PostHva slags håndtak da ? ( Biltema det også ?)
Men jeg har sett Jula har noe tilsvarende:
Pistolgrep for spraybokser | Hard Head | Jula
Syns det gir mye bedre kontroll, samt at det minsker risikoen for spytting pga. manglende trykk på dysa ved "av/på"osv.
Comment
Comment