Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topflite Spitfire MK IX 1/7 påbegynt år 2001...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by affa View Post
    Vannbasert?

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

    Alkoholbasert. Bruker Tamyia sin egen tynner.

    Comment


    • #92
      Spinneren er ferdig og for klarlakk.
      Aluspinneren, som er langt fra skala ble først røbba med sandpapir , så primet 4 strøk, maling og til slutt litt blyant-væring.
      Så spørs det da når jeg bruker starteren første gang...





      Click image for larger version

Name:	IMG_4480.jpg
Views:	1
Size:	63.5 KB
ID:	614664Click image for larger version

Name:	IMG_4481.jpg
Views:	1
Size:	100.6 KB
ID:	614665Click image for larger version

Name:	IMG_4488.jpg
Views:	1
Size:	43.7 KB
ID:	614666Click image for larger version

Name:	IMG_4491.jpg
Views:	1
Size:	46.4 KB
ID:	614667Click image for larger version

Name:	IMG_4508.jpg
Views:	1
Size:	63.1 KB
ID:	614668Click image for larger version

Name:	IMG_4509.jpg
Views:	1
Size:	61.8 KB
ID:	614669Click image for larger version

Name:	IMG_4510.jpg
Views:	1
Size:	90.3 KB
ID:	614670Click image for larger version

Name:	IMG_4527.jpg
Views:	1
Size:	67.1 KB
ID:	614671Click image for larger version

Name:	IMG_4535.jpg
Views:	1
Size:	59.1 KB
ID:	614672

      Comment


      • #93
        Originally posted by Gjermund View Post
        Takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen, det er motiverende!


        Her er fargene jeg brukte, i rekkefølge fra venstre til høyre. Først ett lag rødbrun, så et tynt lag med "dark copper" ut mot eksosåpningene. Lakkerte flat black med varierende tetthet mest på det forreste røret. Grått brukte jeg litt hist og pist mest på de bakerste røra. Tok en tannpirker og skrapa litt med kobberfargen til slutt. Har sett store variasjoner på nettet av eksosrør, hvor mye slitt rust, brent osv, så det er vel ingen fasit her.
        Ingen fasit nei, men her kan resultatet justeres etter denne oppskriften. Perfekt blanding. Oppskrift notert og kommer til å bruke den. ( Har også fancy fishtails nå, men lar de ligge en stund tenker jeg. Får prioritere andre ting, men detaljene er jo artigst.)

        Comment


        • #94
          Med den spinneren ville jeg nok lagt igjen starteren hjemme. Men en riktig justert O.S 91 er heldigvis utrolig enkel og håndterte.
          Mvh
          Gunnar Børseth

          I might not be very good, but I'm fun to watch.

          Comment


          • #95
            Mesteparten av lakkeringen er ferdig, har nå malt rundeller, og AH-Z. Limt canopy også. Fikk testet spinneren idag da jeg starta motoren, og ikke et merke var å se, selv uten klarlakk

            Maskeringsfilm kuttet til etter mal fra dekalene fra kit'et
            Click image for larger version

Name:	IMG_4539.jpg
Views:	1
Size:	58.4 KB
ID:	614689Click image for larger version

Name:	IMG_4541.jpg
Views:	1
Size:	71.7 KB
ID:	614690Click image for larger version

Name:	IMG_4550.jpg
Views:	1
Size:	57.7 KB
ID:	614691Click image for larger version

Name:	IMG_4577.jpg
Views:	1
Size:	87.0 KB
ID:	614696

            Lage maler til AH-Z, ser på bilder fra krigen at det også her var store variasjoner.
            Click image for larger version

Name:	IMG_4581.jpg
Views:	1
Size:	94.8 KB
ID:	614697Click image for larger version

Name:	IMG_4583.jpg
Views:	1
Size:	80.2 KB
ID:	614698

            Dårlig maskeringsjobb, litt flikking så blir det greit. Den gule og hvite malingen fra warbirdcolors var umulig å lakkere, så blandet min egen- Jaggu kjekt med shotsglass fra biltema
            Click image for larger version

Name:	IMG_4560.jpg
Views:	1
Size:	109.3 KB
ID:	614692Click image for larger version

Name:	IMG_4572.jpg
Views:	1
Size:	81.0 KB
ID:	614694Click image for larger version

Name:	IMG_4573.jpg
Views:	1
Size:	76.9 KB
ID:	614695
            Click image for larger version

Name:	IMG_4562.jpg
Views:	1
Size:	95.2 KB
ID:	614693Click image for larger version

Name:	IMG_4586.jpg
Views:	1
Size:	131.4 KB
ID:	614699

            Canopyliming
            Click image for larger version

Name:	IMG_4591.jpg
Views:	1
Size:	164.8 KB
ID:	614700

            begynner å ta form.
            Click image for larger version

Name:	IMG_4592.jpg
Views:	1
Size:	262.7 KB
ID:	614701

            Comment


            • #96
              Potta må gjøres noe med. Skal prøve å forkorte en flexibend, kappe og lodde skjøten slik at potta kommer mer inni cowlingen og midt under. Ser ikke bra ut sånn som det er nå. Hadde håpet den 90 graderen skulle gi plass til potta inni cowlingen men det gikk desverre ikke.



              Comment


              • #97
                Spenstig med sprøylakkerte rundeller, men det gikk jo bra! Nå må du huske å fly pent med den fine Spitfiren. Lavt og sakte.

                Comment


                • #98
                  Ser kjempe fin ut.
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                  Comment


                  • #99
                    Jo takk Apropos pent og sakte, Har satt opp alle innstillinger nå. Har fulgt manualen, mtp utslag og DR,men expo er ikke oppgitt.
                    Spesielt høyderoret bør vel settes opp med expo. Har dere noen generelle tips på setup på en warbird?

                    Comment


                    • Originally posted by Gjermund View Post
                      Jo takk Apropos pent og sakte, Har satt opp alle innstillinger nå. Har fulgt manualen, mtp utslag og DR,men expo er ikke oppgitt.
                      Spesielt høyderoret bør vel settes opp med expo. Har dere noen generelle tips på setup på en warbird?
                      Expo er alltid en smakssak og hva man er vant med/liker. Personlig så setter jeg alltid opp Dual Rates.
                      Da pleier jeg å følge fabrikantens anbefalinger på den "vanlige" raten, og alt etter flytype og hvor mye jeg selv mener de har tatt i eller ikke setter jeg expo. Tar ofte på warbirds og starter med 30-35% på elevator og balanseror. Også lager jeg en "High-rate" hvor jeg tar i en del på spesielt høyderor i forhold til anbefalt, og da setter jeg mye expo for at den ikke skal bli så nervøs på elevator spesielt. Men da har du en safe rate dersom anbefalt utslag på elevator skulle være i minste laget under jomfrutur.

                      Men som sagt dette er nok veldig individuelt hva folk liker å mener, noen mener at expo på warbirds er fy også....

                      Comment


                      • Takk for tips! High rate som en safe rate høres veldig fornuftig ut, ser poenget. Får starte med 15 på side og rundt 30-35 på høyde/balanse på Low Rate. Så dra på litt mer expo på høyde på High Rate.

                        Comment


                        • Spitfirene er forskjellig fra akro flyene. Lang kropp gjør at det trengs mye expo fant jeg ut for den jeg har operativ i hvert fall er veldig følsom på høyderoret. Ellers så blir det omtrent det samme som med akroflyene som Smurfair skriver om- To stick set: Ett til take off og landing og ett til akro og cruise flyging. Har minst 60 i expo på de store utslagene og bare litt mindre på de små.

                          Comment


                          • Hvor mye expo en trenger/liker er vel litt forskjellig fra pilot til pilot. Har hat flere Spitfirene og har fremdeles en liten 60 cais men har aldri hatt mer en 35 i expo på noe oppsett.

                            Comment


                            • Det er sånn jeg bruker dr og expo også toelarse, i hvert fall på 3D og acro-flyene, da har jeg gjerne 70-75% expo på high-rate.
                              Om et fly er sensitivt på elevator eller ei, er det litt flere faktorer enn forhold kroppslengde/vsp som er med å påvirker.
                              På lik linje med utregning av CG så har vingeform en del å si mener jeg.
                              Men du har rett i at en del av disse spit-modellene er litt følsomme på elevator, men om man setter den opp et lite hakk fortung og ikke tar i med utslagene på standard-raten, så blir det vel ikke så ille. Sjekk gjerne CG med hjulene både inne og ute for å se om det er en merkbar differanse.

                              Det viktigste før jomfruturen er å sette to "fornuftige" rater med ditto expo, så har man dekket opp såpass at man kan fly det og lande det på en trygg og komfortabel måte. For egen del så blir det stort sett skrudd og fintunet litt på utslag og expo på minst en av ratene etter et par turer, så får man det slik man liker det best.

                              Edit: jeg måtte sjekke min spit nå..., jeg har faktisk ikke expo på høyderor i standard-raten - men har såpass som 50% på high-rate. Den er mellom 1,6 og 1,7 meter og har bensinmotor.
                              Last edited by SmurfAir; 23-04-16, 01:44.

                              Comment


                              • Stikk motsatt av hva jeg bruker og tenker. På acro/3D kan man gjerne ha låve dør utslag og mye expo da de flyr lett og er utrolig tilgivende uansett.

                                På Warbird flyr jeg med passe utslag og lite expo. Første tur flyr jeg med 3 forskjellige flightmodes, anbefalt og en med større og en med mindre utslag men alle med helt max 25% expo. Tenke seg en Spitfire eller en 109 som er kjent for å være følsom på høyderor, skal man der ha myyyye utslag og mye expo? Farlig spør du meg, litt ustabil innflyging hvor man kan ende med at man rører for mye i grøten (les stikkene) og man setter flyet i en kontinuerlig stall situasjon med altfor mye utslag. Ikke fordi man ikke vet at det blir trøbbel men fordi rorene gir så mye utslag på fulle stikker.

                                Selvfølgelig må man ha nok travel på rorene men derfor jeg har 3 flightmodes og justerer derfra
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X