Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rave ENV FBL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ja, veldig fornøyd. Det er rett og slett deilig å fly.

    Har ikke blitt så mange flighter, fordi jeg ikke har kjøpt inn masse batterier - og fordi Raven deler pakker med 550'n. Dermed har jeg heller prioritert flytid på 550'n framfor halvparten av tiden på god-raven.

    Derfor har jeg har bestemt meg for å bygge den om til nitro, og eventuelt få en Balistic i tillegg - akkurat den samme løsning du har gått for. Det er klønete å bytte batterier på ENV'en, og det er klønete å måtte bruke to batterier per flight. Men jeg må ha en batteri-700 også, føler jeg.

    Jeg har ikke så mye erfaring ennå, men sammenlignet med Align har det vært rein kos å skru på Raven. Deler som passer sammen og skruer som beholder både gjenger og hode.

    Hvordan flyr ENVen din med nitromotor?


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Last edited by kristianwest; 06-08-12, 10:22.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #32
      Originally posted by kristianwest View Post
      Hvordan flyr ENVen din med nitromotor?
      Som du ser her har Jan-Thomas samme problem som KK, han sliter med å holde heliene sine rolig i hoover...:


      Og Ballistic'en hans ser ikke ut til være noe bedre:


      He-he, jeg synes det ser ut til å funke veldig bra jeg
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #33
        Ah. Ja, det ser jeg. Driiiit dårlig flyging!

        Serrrriøst: Hvis du mener jeg kan fly sånn med nitromotor og en balistic er det jo ikke mer å tenke på

        De videoene har jeg forresten sett flere ganger. Tror jeg må komme meg på flere treff og håndhilse skikkelig på folk

        Jeg tror nitro-prosjektet kommer opp asap. En Balistic er bittelitt dyrere vet jeg, så det må vente en stund. Men så vidt jeg har sjekket kan jeg flytte motoren som nå står i ENVen over i en Balistic. Esc og BEC har jeg også. Jeg trenger kit, servoer og FBL-enhet.
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #34
          Kristianwest..

          Føler meg mere komfortabel med nitro. Er ikke vandt med elektro i det heletatt..
          Raven her jeg i hvertfall 200 flights på. så den kjenner jeg godt. Den er som skapt for meg. Og jeg koser meg når jeg flyr den.
          Kjøp deg Nitro converterings kitet. Og en 91 motor et eller annet slag. Skal du ha mye power? så gå for OS 105 eller YS91SRS 3DS eller TT RedLine 100L.. Ys 120 har vilt mye power, men er knotete og få juster og går veldig hardt, Sliter en del på helikopteret.
          Jeg har YS91SRS 3DS i den. Og den går som en drøm.. yter likt som OS 105 vil jeg på stå. Jeg klarer og fly med 15grader pitch, uten at det bogger. Med 1980 til 2050 til headspeed er den helt vil. 1800 i headspeed er den skikkelig smooth i rolig 3D.
          Raven kommer jeg aldri til og selge for og si det sånn. Det er min favoritt heli.

          Du får komme deg ut på stevner og sånt. det gir inspirasjon og mye fly glede. Kom til meg og Tom-Erik Rolfson når vi arangsjerer
          Viking Smakdown. Kommer til og bli masse vill flyging der. Kan sikkert få prøve Rave nitroen min hvis du vil, så lenge du ikke vraker den. Så vet du åssen den er i nitro utgave.
          Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
          Viking-Smackdown.com

          Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
          PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

          Jerofuel
          Lynx Heli Innovations

          Comment


          • #35
            Originally posted by jan-t View Post
            Kristianwest..

            Føler meg mere komfortabel med nitro. Er ikke vandt med elektro i det heletatt..
            Raven her jeg i hvertfall 200 flights på. så den kjenner jeg godt. Den er som skapt for meg. Og jeg koser meg når jeg flyr den.
            Kjøp deg Nitro converterings kitet. Og en 91 motor et eller annet slag. Skal du ha mye power? så gå for OS 105 eller YS91SRS 3DS eller TT RedLine 100L.. Ys 120 har vilt mye power, men er knotete og få juster og går veldig hardt, Sliter en del på helikopteret.
            Jeg har YS91SRS 3DS i den. Og den går som en drøm.. yter likt som OS 105 vil jeg på stå. Jeg klarer og fly med 15grader pitch, uten at det bogger. Med 1980 til 2050 til headspeed er den helt vil. 1800 i headspeed er den skikkelig smooth i rolig 3D.
            Raven kommer jeg aldri til og selge for og si det sånn. Det er min favoritt heli.

            Du får komme deg ut på stevner og sånt. det gir inspirasjon og mye fly glede. Kom til meg og Tom-Erik Rolfson når vi arangsjerer
            Viking Smakdown. Kommer til og bli masse vill flyging der. Kan sikkert få prøve Rave nitroen min hvis du vil, så lenge du ikke vraker den. Så vet du åssen den er i nitro utgave.
            Ja, jeg bestiller konverteringskittet. Og så har KK en OS91HZ som jeg kjøper og putter inn. Tror det er nok power i den. Du er (minst) et par år foran meg, og det er antakelig mer enn nok guffe i den OSen til å gi meg trygghet på storingen.
            Tror det blir betydelig mer flytid med nitro enn elektro på en 90-size. Sier jeg, som har svoret min ed til batterier... Hehe!

            Det blir Viking-smack! Var på Høland tidligere i sommer, og det var grisegøy - til tross for at jeg ikke følte det var helt tid og sted å fly selv. Jada, Arne, jeg skal fly på Viking-smacken Om jeg prøver Raven din får vi snakke mer om - du får i så fall ta min i pant





            Sent from my iPad using Tapatalk HD
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment


            • #36
              Originally posted by kristianwest View Post
              Jada, Arne, jeg skal fly på Viking-smacken
              Det er bra Kristian
              Jeg har aldri klart å holde følge med noen av disse andre kvassingene på slike treff. Men om en tenker at en flyr for å ha det gøy istedet for å tenke at man skal underholde de andre så blir det bra. Også lar en seg gjerne inspirere til å pushe litt ekstra også
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #37
                Deler er bestilt, noen sågar allerede i hus. Det er ikke lenge til denne

                Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1344799278.787870.jpg
Views:	1
Size:	58.7 KB
ID:	591277

                skal inn i Raven. Håpet er at jeg skal få opp flytida betraktelig. Erfaringen min er at batterier er genialt så lenge man kan bruke ett og ett. Men når det må til to og to blir det lite flytid.

                På Rave kan man enkelt og greit kjøpe et nitrokonverteringskit. Heliet er designet for å kunne bytte mellom elektro og nitro, og det skal visst ikke ta lange tida heller. Akkurat det får vi se på.

                Raven flyr alldeles glimrende med elektrooppsettet jeg har i den, og jeg er spent på å fly den med nitro. Men jeg har veldig trua. Updates kommer!
                Kristian Westgård
                Nittedal

                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

                Comment


                • #38
                  Det er dags for en liten oppdatering.


                  Jeg er snart klar for re-maiden etter nitro-ombygging. Planen var å ha maskina klar til Viking-smacken, men det ble bare stress. Det kommer bilder og flere detaljer, men jeg starter med utstyret.

                  Oppsettet er som følger:

                  3XAlign DS610 på cyclic
                  1XAlign DS650 på halen
                  1XAlign DS610 Throttleservo
                  BeastX
                  AR8000 mottaker
                  Multigov Pro governor
                  SwitchgloPro gløding
                  OS91HZ motor
                  Flys på 30% nitro

                  Maskinen er ikke flydd etter ombyggingen, og det er flere ting jeg er spent på her.
                  Det jeg er mest spent på hvordan BeastXen vil oppføre seg sammen med en 2-takter. Har lest både gode og dårlige erfaringer.
                  Jeg er også spent på hvordan Multigoven fungerer, og om jeg har fått det til. Det er ingen i klubben som flyr med denne goven, så her er jeg overlatt til meg selv. Men jeg tror det skal gå bra - det ser ikke ut til å være noe hokus pokus.

                  Ellers er det de gode, gamle nitro-spørsmålene som melder seg: tuning, tuning og tuning.
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #39
                    Re: Rave ENV FBL

                    Lykke til med maiden da
                    Du skulle nok skulket jobben i efta ja...
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by kristianwest View Post
                      Ellers er det de gode, gamle nitro-spørsmålene som melder seg: tuning, tuning og tuning.
                      Det tar litt tid å lære seg å tune, men en 90-size har greit med krefter selv om den går litt rikt

                      Jeg synes Tim Jones forklarer det bra i denne videoen:
                      http://video.helifreak.com/?subpath=...ngp2basics.wmv
                      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                      Comment


                      • #41
                        Rave ENV FBL

                        Har en Trex 600N med OS55HZ Hyper, og den har vært overraskende snill. Men jeg har ikke kommet dit at jeg tuner i forhold til vær og vind, bortsett fra på radioen hvor jeg har justert governor. Det har fungert greit.

                        Har mye å lære - skal se videoen!
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #42
                          Dette skjer hvis du kjører nitromotoren din for magert.

                          Click image for larger version

Name:	Photo 27.09.12 21 10 50 (1).jpg
Views:	1
Size:	55.7 KB
ID:	593724

                          Jeg hadde montert motoren og prøvestartet kjerra på gårsdplassen hjemme i 20 sekunder. Deretter sto den et par dager til helga, før jeg tok den med til Holmen.

                          Vel framme på Holmen fikk jeg ikke start på den, og det viste seg etter hvert at slangen i tanken var sprukket og klunken falt av. Det var for så vidt greit å fikse, og etter en halvtimes skruing var jeg klar igjen.

                          Nå fikk jeg start - men moroa varte i bare et par minutter.

                          Jeg hadde tenkt å tune meg inn, og startet med nålene en og en halv omdreining ut. Der sto de fortsatt da det smalt. Stempelet eksploderte. Det må ha vært grisevarmt i sylinderen.

                          Det er vanskelig å vite hva dette kommer av; en teori er at det var noe med fueltilførselen. Jeg har derfor byttet hele linja, fra slangen i tanken og helt fram til motoren. Men jeg har ikke funnet noe galt med de slangene jeg tok av.
                          En annen teori kan være at en og en halv omdreining var for leant i utgangpsunktet. Det var kjølig ute. Men jeg tviler på at det var så leant at motoren skulle skjære seg.

                          Maskina har fått ny motor, og jeg har flydd den. Tror dette blir veldig bra Men nå begynner det å bli litt småkaldt for nitro, eller hur?
                          Last edited by kristianwest; 14-10-12, 10:03.
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #43
                            Stygg sak, Kristian..

                            Er dette en vanlig OS 91HZ? Det er ikke sikkert den største skaden skjedde på den siste flighten selv om det var da den stoppet.. Det kan hende at den ble alt for varm når du fløy med sprukket klunk slange.. Sprukket klunk slange kan gi falsk luft, noe som gjør at den flyr altfor magert selv om nålene er satt rikt..

                            Du kan forresten fly nitro hele vintern, men du må fly litt rikere pga den kalde lufta

                            Når jeg skal tune 90-motoren pleier jeg å start med begge nålene 2 omdr ut, og 3 knepp inn på begge nålene inn som ugangspunkt.. Så starter jeg med høynåla og til slutt midrange nåla..
                            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                            Comment


                            • #44
                              Ja, en helt vanlig OS91HZ. Motoren var nok i orden da jeg fikk den, den var kjørt helt fint i en TT G4 før jeg kjøpte den.

                              Fikk kjellkr og arhennie til å tenke litt sammen med meg, det er alltid godt å få hjelp. Det kan godt hende at det var klunkslangen som var årsaken. Men den startet helt fint på gårdsplassen hjemme - det var først da jeg kom på Holmen den ikke ville starte. Og da fikk jeg jo ikke start på den før jeg byttet slangen.

                              Jeg byttet hele motoren og da jeg tunet inn den nye (med god hjelp fra kjellkr) havnet vi på to runder pluss på begge nålene. Det var kjølig den dagen, men likevel - en og en halv runde kan og ha vært for lite, i tillegg til at motoren var preget av at den hadde fått for lite fuel.

                              Dyr lærdom, dette.

                              PS. Nå snør det utafor her. Blir nok ekstra rikt i dag
                              Last edited by kristianwest; 14-10-12, 10:44.
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

                              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by kristianwest View Post

                                Jeg byttet hele motoren og da jeg tunet inn den nye (med god hjelp fra kjellkr) havnet vi på to runder pluss på begge nålene. Det var kjølig den dagen, men likevel - en og en halv runde kan og ha vært for lite, i tillegg til at motoren var preget av at den hadde fått for lite fuel.

                                Dyr lærdom, dette.
                                Ja, det er lang dyr prosess å lære seg nitro

                                Tror jeg flyr på noe sånt som 1,75 på høy og 1,5 på mid med det været vi har nå.. Ikke det at det er noe fasit, men da har noe å sammenlikne med..
                                Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                                T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                                T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                                Comment

                                Working...
                                X