Unconfigured Ad

Collapse

Verdien av å være petimeter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Verdien av å være petimeter

i enkelte sammenhenger. Å være et petimeter er vel ikke å betrakte som en hedersbetegnelse men av og til lønner det seg å være det.
    Byggingen av T-Rex 600 ble ferdig for noen dager siden og den har bare stått og ventet på testing/takeoff. Kantinen på jobben ble ryddet for stoler og bord. I utgangspunktet så var det først og fremst for å sjekke at alt hang sammen og at tracking og RPM var i området som forventet. Jeg satte meg bak noen solide trebord, spolte opp, sjekket tracking, som var "spot on". Lyd mm. hørtes ok ut og ingen tegn til vibrasjoner og halen var stø. Da var det jo bare å løfte litt på det. Og, etter min ringe forstand fant jeg ingenting å sette fingeren på, på første "turen". Dette var jeg veldig fornøyd med da jeg langt fra er erfaren og utesesongen i fjor ble avsluttet med 'Nose in' øvelser med T-Rex-450.
    Setup var som følger:
    Stock 600L motor og pinion.
    CC HV-85 Esc
    TP 6S1 5000 mAh batt.
    Align CF hovedplader
    Stock tail-blader.
    Ubec
    Eagletree e-logger med RPM og motorremp.-sensor

Det eneste jeg kunne sette fingeren på var RPM med bla. 75% throttle(govenor) kanskje er noe høy. Jeg fikk med 75% ca. 1995 RPM. Stillte ned til 70% og fikk 1950 og med 65% 1930.
    For mitt nivå, der mer flytid er pri.1, burde vel RPM være ca. 1750.
    Men er det noen som vet om det er tilrådelig å gå ned med i throttle-% med HV-85?

Uansett, jeg er meget fornøyd med erfaringen og jeg må virkelig si at det er litt av en overgang fra 450'ien, i positiv forstand.
    (Har forøvrig liggende 600XL motor, RAdix blader foran og bak, carbon boom,painted canopy etc., men de får bli liggende til de første krasjene er lagt bak meg.)

Bilder kommer etterhvert.

Stein

PS. Takk for tips fra bl.a. Northwood, Lorents og Tintin underveis.
    Last edited by Kingfisher; 23-01-07, 06:54.
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Velkommen i "klubben" Det blir bare mer og mer moro. Og for deg som tydeligvis også er en hund etter snacks så kommer det jo en evig strøm av tilbehør og upgrades f.eks. akseldrevet hale, denne får god omtale, er visst super når man tar autorotering.

Det holder trolig å sjekke tempen for å se om CCn liker lav throttle%, det er der man merker det på Alignen.

Personlig ville jeg nok holdt den oppe rundt 2000 rpm for det er svinaktig moro med litt skikkelig "pop"

Comment

• Kingfisher
      • Feb 2006
      • 833

Originally posted by Tintin
      Velkommen i "klubben"
      Takk for det Tintin,

Ja, jeg er nok noe opptatt av å være oppdatert med "det siste", men ikke til enhver pris. Noe av gleden med det å ha en hobby som en trives med, innbefatter jo også det å se frem til nye ting og helst prøve de selv hvis en har mulighet til det. Tork tube er derfor på innkjøpslisten.

Tempen på 600L-motoren ble logget til 43-48 grader under de små forsøkene som ble nevnt tidligere, og det er til å leve med. Lar RPM også være i 1950-2000 området.

Hvor stram har dere 600-eiere halereima?
      Jeg klemmer den sammen mot hverandre med to fingre uten å bruke noe kraft. For slakk?

Stein

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Vrien å si, jeg kan trykke den halvveis over mot andre siden ved et lett press, i grunnen samme som 450n. Den slamrer litt i bommen av og til men remma er jo ganske mye tynnere enn en Raptor rem så jeg tror det er vrient å unngå.
        Så stram som mulig uten at man "mister tid" på nedspoling.

På 450ene forsøker jeg å holde meg over 12 sek på nedspolingen, om man eksperimenterer litt med ulike posisjoner så finne man sikkert et punkt der det begynner å ta kortere tid å spole ned og da drar remma for mye energi.

Syns Tom Eriks tips om å holde Raptorn i halen og så skru til hørtes veldig bra ut, da får man alltid samme strekk men vet ikke hvordan det funker på Align remma.

Comment

Working...