Unconfigured Ad

Collapse

Hvilket hull på haleservoarmen bør jeg bruke - Trex 450

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

Hvilket hull på haleservoarmen bør jeg bruke - Trex 450

Jeg har slitt litt med halen på min T-rex 450SE. Jeg har etter hvert funnet og fikset det meste av slark (og det hjelper!). Men fortsatt har jeg litt slark fordi linken fra halen går gjennom et hull på servoarmen som er litt for stort. Jeg har ingen servoarm i reserve så jeg vurderer å bruke et av de andre hullene. Men går det bra og i så fall hvilket hull er optimalt å bruke?

Jeg tenker som så at hurtighet er viktigere enn styrke for en haleservo, så intuitivt ville jeg valgt det ytterste hullet. Jeg innser at jeg må justere gain dersom jeg benytter et annet hull.

Servoen er en Waypoint W-084 som har oppgitt moment på 1.5kg cm. Hastigheten er oppgitt til 0,12s/60grader.

Jeg har målt radius til innerste hullet å være ca. 6,5mm.
    Radius til det ytterste hullet er ca. 11,5mm.
    Attached Files
  • Mr_Nils
    • Apr 2003
    • 146

Bruk det innerste hullet, og bytt ut Z-benden med en kulelink. Da fjerner du slarken i servokoblingen. Tror det er nok utstyr i reserve-skrueposen til å gjøre det.
    Nils

Comment

• lipo
      • Aug 2006
      • 491

Glimrende tips å bytte til kulelink. Det skal jeg nok gjøre. Takk!

For innsiktens del kunne jeg tenke meg å vite hvordan du kommer fram til at det innerste hullet er best. Finnes det retningslinjer for hva som er passe kraft og hastighet for linken?

Jeg regner med å bruike tid på å finne ut av hele haleopplegget nå fordi jeg har hatt en del problemer og en ting jeg ikke forstår.

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

Bare ett lite tips. Hvis du bruker det innerste hullet som Mr Nils foreslo, så kanskje du retter opp det andre problemet ditt også
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• lipo
          • Aug 2006
          • 491

Originally posted by tyor
          Bare ett lite tips. Hvis du bruker det innerste hullet som Mr Nils foreslo, så kanskje du retter opp det andre problemet ditt også
          Oj. Det må jeg si jeg ikke skjønner helt sånn på sittende bak. Det er klart at utslagene på halen blir mindre, men det betyr bare at servoen må gå litt lengre for å få nok utslag til å holde halen i ro.

Jeg lurer litt på om halemekanismen kan være feilmontert, men jeg skjønner i så fall ikke hvordan. En tanke som har slått meg er at det kanskje er forskjell på halerotorbladene og at mekanismen egentlig har nok utslag for en annen type blader. En annen tanke er at utvekslingen mellom hovedrotor og halerotor av en eller annen grunn er feil. Dette burde jeg vel skrevet i den andre tråden.

Takk for innspill! Jeg leser nye innlegg senere idag.

Comment

• Mr_Nils
            • Apr 2003
            • 146

Bakgrunnen for å bruke det innerste hullet er etter som jeg har forstått, er at man utnytter mer av vandringen til servoen og dermed for en bedre oppløsning på hale bevegelsen. Dette gjelder helst i forhold til problemer med tail-wag, men lasten på servoen vil også reduseres siden armen blir kortere.

Det er sikkert andre som kan gi en bedre beskrivelse
            Nils

Comment

Working...