Announcement

Collapse
No announcement yet.

t-rex vs el raptor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • t-rex vs el raptor

    Har en t-rex 450 se fra før og har no lyst på et større heli.
    Har sett meg ut t-rex 600 og el raptor 620 eller 550.
    hva anbefaler dere ?
    Ser at t-rex har 120 grader mens el raptor har 90 og 140 graders ccpm hva er forskjellen (fordeler/ulemper)


    hilsen Torben

  • #2
    Vet at det ikke helt er det du spør om, men ...

    Jeg startet selv med mindre el-heli og ønsket som deg overgangen til et større heli. Jeg gikk den gang på en Raptor 50 (nitro). Dette var fryktelig morro, men bygget også opp en Trex 450 til å ha noe å fly med på litt mindre steder.

    Jeg har flere ganger hatt lyst på et større el-heli, men har kommet frem til at det blir veldig dyrt. Det er en her på forumet som har lagt ut sitt regnestykke på en Trex 600. Med utgangspunkt i dette regnestykket så er det ikke veldig lagt fra at en 50-size el-heli koster like mye som en nitro 90-kjerre. I allefall bli min 90 billigere enn hans Trex 600 !!!
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      Har også tenkt litt på en raptor 50 titan
      Er det ikke mer gris og søl med et fuel helikopter?

      Comment


      • #4
        Hei

        Et nitrohelikopter lager litt gris, men er ikke noe stress hvis du ikke skal sitte på parketten i stua og mekke. Uansett er det like mye søl med nitro og elektrohelikopter etter at du har dratt de opp av jordet...
        Med Vennligst Hilsen
        Sondre Aabø
        www.aircam.no

        Comment


        • #5
          Uansett er det like mye søl med nitro og elektrohelikopter etter at du har dratt de opp av jordet...
          Godt poeng Sondre

          Her er noen fordeler og ulemper med elektro/nitro slik jeg ser det:

          Fordeler med nitro
          Billigere å komme i gang. I klubbene er det mange som har greie på nitro som kan hjelpe deg. Lange flytider og bra med power. Akslinger og bevegelige deler blir automagisk smurt av oljen som er i eksosen. Om sommeren er det veldig lett å få av insekter på bladene med en serviett (de løses opp av oljen). Du kan få mere flytid med nitro siden hvor mye du får flydd stort sett er avhengig av hvor mye fuel du har tatt med deg.

          Ulemper med nitro
          En del begrensninger på hvor du kan fly pga støy. Helikopteret blir grisete, og når du setter den på teppet i gangen kan du være sikker på at det drypper litt olje til konas ergrelse. Justering av nåler kan være noe mystiske greier for noen av oss, spesielt på litt billigere motorer. Flyr du motoren for mager kan den bli skadet. Du må ha med en del ekstra utstyr ut (batteri, starter, gløder, fuel, pumpe, papir, plugger). Nitro kan være kjipe å starte i kulda hvis du ikke har bra startutstyr. Irriterende når motoren stopper idet du skal spoole opp.

          Fordeler med elektro
          Mindre støy og flere muligheter mhp flysteder. Praktisk når man skal ut å fly, du trenger bare helikopter, radio og batteri. Ikke noe griseri. På sikt kan elektro være billigere siden du slipper å kjøpe fuel. Elektrohelioptere kan i større grad skreddersyes til ditt behov - f.eks. rolig helikopter med lange flytider (15-25 min) eller heftig 3D helikopter med kortere flytider (5-8 min).

          Ulemper med elektro
          Når tar med lader, powersupply, balanserer og flere batterier blir det dyrt å komme i gang. Litt lite standardpakker på markedet så det kan bli mye å sette seg inn i hvis man skal komponere et helikopter etter eget behov (Align er en av de få som har skjønt dette og tilbyr en standardpakke). Om vinteren må man prøve å holde pakkene varme før man bruker de slik at de yter maksimalt. Lipo-batterier kan være farlig hvis man ikke behandler de riktig. Foreløpig ikke så mange som driver med elektro, men det kommer fler og fler nå. Insektene må skrubbes bort fra bladene hvis du venter for lenge med å tørke de av
          Hvor er lipoen din a?

          www.airheads.no
          www.bmk-rc.com/

          Comment


          • #6
            Bare et lite sidespørsmål til teksten din Lorents. Hva er vanligst å bruke for å smøre opp vitale deler på et el-heli? Personlig har jeg brukt bittelitt Aerosave-olje eller WD-40.

            Comment


            • #7
              Regner med det ikke er annerledes for elektro-heli enn nitro ift. smøring, så:
              WD-40 driver ut fukt og tørker fort, så det er ikke egnet smøremiddel.
              Jeg bruker teflonspray (kjøpes bl.a. på Biltema) på spindel, lagre og akslinger etter anbefaling fra ekspertene, det fungerer veldig bra. Brukte normal silikonolje tidligere (som fås kjøpt på bensinstasjoner), og har ikke hatt noe problemer med det heller, men virker som om teflon holder bedre.

              For enveislagre er automatgirolje fint.
              -//\_____________
              // Steinar Forshaug
              / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
              www.mikronor.no
              Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

              Comment


              • #8
                Som steinar sier så er kanskje ikke WD40 tingen - det står vel egentlig for Water Displacement forsøk nummer 40.

                Bruker en olje som heter tri-flow og legger noen ganger en dråpe i swashplata, en dråpe på hovedmasta hvor swash og washout base går opp og ned og en dråpe på akslingen til halerotoren. Hvis man flyr på et sted med mye støv er det mulig det er bedre å fly det tørt?
                Hvor er lipoen din a?

                www.airheads.no
                www.bmk-rc.com/

                Comment


                • #9
                  hallo

                  Lurte også på om det var noen som kunne fortelle forsjellen (fordeler/ulemper) på 120 grader ,90 grader og 140 grader ccpm, ser at trex har 120 mens el raptor har 90/140.



                  hilsen Torben

                  Comment

                  Working...
                  X