Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min nye Eco 8 Royal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min nye Eco 8 Royal

    Da jeg kræsjet min gamle Eco 8 på grunn av en tåpelig pilotfeil måtte jeg bestille nye deler, men det ble dyrere å kjøpe delene enn å kjøpe nytt helikopter og Eco 8 Royal har akkurat kommet ut så da handlet jeg nytt helikopter i stedet. Jeg vurderte Hurricane 550 og Swift 16 men de krevde begge innkjøp av en del ny elektronikk, og layouten på Royal virket god for kamerabruk.

    Forskjellene fra den gamle Eco 8 er betydelige. Den nye flyr mye bedre og det meste er nytt og forbedret på denne utgaven. Rotorhodet er forandret til det bedre med bedre opplagring og mye mindre slakk. Flybar og paddler er byttet ut med en stivere stang og større og bedre paddler. Veldig bra! Rammen er sinnsykt mye bedre enn på den gamle. Den er veldig stiv og lett og har god layout med et særdeles bra batterirom i bunn. For akroflyging hadde det sikkert vært bedre om batterifestet hadde vært plassert høyere. Halerotoren har nye blader som virker gode, og det følger med bomstøtter til den svarte aluminiumhalebommen. Alle skruene er byttet ut med umbracoskruer, en velkommen forbedring fra de dårlige stjerne- og flatskruene i det gamle settet. De eneste delene som er uforandret fra den gamle er smådeler.

    Jeg hadde ønsket at de hadde byttet ut masta med en tykkere mast fordi denne er på 6 mm og mange har hatt problemer med at den bøyer seg lett og gir uforklarlige vibrasjonsproblemer. Kulelagrene til masta er fortsatt helt åpne og jeg ser for meg at de vil slites ut relativt fort fordi det kan falle støv og skit ned inni ramma og ned i lageret. Stort sett var settet veldig enkelt å bygge og delene passet veldig bra sammen. Pitchmekanismen til halerotoren derimot er litt teit, for man skal skru en messingdel med linksgjenger gjennom en plastdel og det er bortimot umulig å få den til å skru seg helt rett inn. Jeg måtte trimme litt av den ene rodenden på halerotoren for å kompensere for at pitchplaten ble litt skjev. Dette måte jeg gjøre på den gamle modellen også. Det justerbare tårnet som holder drivakslingen til haleremmen er støpt skjevt som på den gamle. Dette gjør at beltet ikke ligger i midten av halebommen, men siden reima aldri har vist tegn til slitasje eller at den kommer borti på den gamle modellen så jeg lot det være nå. Jeg kommer til å fikse på det neste gang jeg har det ute. Pitchlinkene er skrudd sammen med noen gjengestenger som bare har høyregjenger. Det hadde vært mye bedre om det hadde vært venstregjenger i ene enden da det gir bedre nøyaktighet under tracking. Dette hadde jeg problemer med på gamle Eco 8.

    Jeg har ikke bare brukt de originale delene som fulgte med settet. Siden jeg har noen aluminiumsdeler fra den gamle så valgte jeg å bytte ut noen av delene. Royal har ikke frihjulslager til masta, så da monterte jeg et aluminiumsnav med frihjul i stedet for det originale plastnavet. Jeg brukte også aluminiumsswashplata i stedet for plastikkswashplata som fulgte med, men originaldelen hadde nok fungert helt fint for alt untatt voldsom 3D. Trebladene som fulgte med hadde flat bunn og siden jeg kommer til å fly litt akro så valgte jeg å montere de samme symmetriske glassfiberblader som jeg brukte før i stedet. Originalmasta byttet jeg ut med en herdet mast med en gang for å unngå at den bøyes så lett.

    Flyegenskapene er gode. Før jomfruturen tok jeg en dynamisk balansering av hale og hovedrotor og endte opp med å feste en tynn teipbit på ene halerotorbladet, en stripe under ene hovedrotorbladet og runt ene paddelen. Under tracking måtte jeg justere en runde ut på en pitchlink og en halv runde inn på den andre pitchlinken. Første liftoff skjedde veldig rolig. Jeg var forsiktig og tok den forsiktig noen cm opp. Det var med en gang merkbar forskjell fra den gamle. Kollektiv er mye mer presis og ikke det spor ujevn. Stabiliteten er bedre på denne, men så hadde jeg noen enorme paddler på gamle modellen så de er nok medskyldige. Cyclic er veldig presis, mye bedre enn på gamle Eco 8 med sitt slarkete rotorhode og bøyde linker. Når det gjelder kraft så merker jeg at helikopteret virker en smule tyngre en den gamle modellen. Foreløpig har jeg kun flydd pent rundt omkring og hovret i en halv time tilsammen så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg i akromanøvrer enda.

    Som erstatning for en gammel Eco 8 er det en oppgradering og et veldig bra helikopter som kan bruke samme elektronikk som brukes i den gamle. Det ble mye på en gang det her. Jeg har en video av en flytur i dag som jeg vil poste senere i kveld.
    Attached Files

  • #2
    Video: http://www.enrarot.net/videos/eco8/eco07.wmv

    Comment


    • #3
      Nice! Den går veldig stille! Har du tenkt å lakkert canopyen?
      Mathias
      Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

      Comment


      • #4
        Ja, skal lakkere den fargesprakende for å øke visibilitet. Den er uansett lettere å orientere i luften enn canopyen til den gamle Ecoen.

        Comment


        • #5
          I går lagde jeg et kamerastativ til helikopteret. Det er to karbonfiberplater med en 6 mm kryssfinerplate i toppen. Jeg har akkurat kommet inn fra testflyturen og det fungerte fint bortsett fra at rotoren var litt ute av track så jeg fikk litt opp og ned vibrasjoner i videoen. Helikoperet fløy superfint. Det var vanskeligere å orientere helikopteret nå fordi jeg fløy uten canopy, men etter første svingen gikk det greit.

          Bildet viser helikopteret rett etter flyturen, med to stykk 4S 2500 mAh pakker inni ramma.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Genial kjøleløsning på motoren
            Morten Smøraas

            Comment


            • #7
              Hehe. Det må til om sommeren.

              Comment


              • #8
                Her er videoen. Vibrasjonen tror jeg ikke var synlig på helikopteret bortsett fra en splitt mellom bladene. Det er tydelig at helikopteret flyr med bedre flyt enn den gamle.

                http://www.enrarot.net/videos/eco8/obeco07.wmv

                Comment


                • #9
                  En video av dagens flytur. Den er veldig fin nå så lenge den klarer å holde turtallet oppe. Turtallet dropper dramatisk i alle situasjoner som krever mer kraft enn hover. Regulatoren er ikke i stand til å snurre denne motoren raskt nok på 4S til å utnytte governoren, så den går på 100% hele tiden og da er ikke regulatoren i stand til å kompensere. Regulatoren klarer ikke å snurre 14-pols motorer fortere enn 12000-14000 rpm i governor modus. Å montere større pinion og redusere throttle vil resultere i en veldig lav virkningsgrad. I gamle Eco med Hyperion regulator så brukte jeg ikke governoren pga samme problemet. Nå har jeg bestilt ny motor med lavere kv så da løser jeg det problemet..


                  Videoen:
                  http://www.enrarot.net/videos/eco8/obeco08.wmv

                  Comment


                  • #10
                    Heheh... jeg har byttet motor til en Z3025-12. Nå kjører jeg 8S lipos på helikopteret og det er helt sykt! Jeg har bare hovret og lekt litt på en vei nedi skauen her foreløpig mens jeg drev og justerte, skal fly med oppsettet i morgen tenker jeg. Rakett!

                    Comment


                    • #11
                      I dag har jeg malt.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Ble pent det der, Tor Arne!

                        Litt OT: Hvor er det du flyr i Bardu-området?

                        Comment


                        • #13
                          Jeg flyr på Barduelva litt nord for Bardufoss videregående skole.

                          I dag ødela jeg litt. Jeg tok en oppstart men måte stoppe for å sjekke noe på radioen. Da jeg startet motoren igjen like etter så smalt det og motoren reiv hovedtannhjulet i fillebiter. Hehe. Jeg må nok senke startkraften i regulatoren når jeg har så høy spenning.

                          Jeg har økt utvekslingen nå som jeg kjører høyere spenning med den minste pinionen jeg har, så rotorturtallet er fortsatt 1800-2000 rpm ved 70-75%. Jeg skal kjøpe enda mindre pinion for å optimalisere det for 1800 rpm.

                          Comment


                          • #14
                            Jeg fikk nye tannhjul I dag så da dro jeg ned på elva for å prøvefly med 8S og en 18 tenner pinion. Veldig bra! Den er vibrasjonsfri og i perfekt track. Jeg anslår turtallet til 1800 rpm men målte ikke.

                            Ca. 5 minutter i flyturen skjedde det noe dramatisk. Canopyen løsna og rista seg selv av i løpet av noen sekunder. Heldigvis datt den bare rett ned, og heldigvis skjedde det mens helikopteret ikke var opp ned. Jeg landa bare normalt og henta canopyen som lå uskadd i nysnøen. Nå skal jeg lage noen nye canopyfester som ikke lar den hoppe av uten videre.

                            Comment


                            • #15
                              Det er flere som har opplevd at canopyen faller av.

                              Jeg lagde nytt canopyfeste nå. Dette har større ender som ikke lar canopyen hoppe av, og passer bedre. Canopyen var under spenn med originalfestet, or stengene som holder canopyen på ble bøyd fremover.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X