Da jeg kræsjet min gamle Eco 8 på grunn av en tåpelig pilotfeil måtte jeg bestille nye deler, men det ble dyrere å kjøpe delene enn å kjøpe nytt helikopter og Eco 8 Royal har akkurat kommet ut så da handlet jeg nytt helikopter i stedet. Jeg vurderte Hurricane 550 og Swift 16 men de krevde begge innkjøp av en del ny elektronikk, og layouten på Royal virket god for kamerabruk.
Forskjellene fra den gamle Eco 8 er betydelige. Den nye flyr mye bedre og det meste er nytt og forbedret på denne utgaven. Rotorhodet er forandret til det bedre med bedre opplagring og mye mindre slakk. Flybar og paddler er byttet ut med en stivere stang og større og bedre paddler. Veldig bra! Rammen er sinnsykt mye bedre enn på den gamle. Den er veldig stiv og lett og har god layout med et særdeles bra batterirom i bunn. For akroflyging hadde det sikkert vært bedre om batterifestet hadde vært plassert høyere. Halerotoren har nye blader som virker gode, og det følger med bomstøtter til den svarte aluminiumhalebommen. Alle skruene er byttet ut med umbracoskruer, en velkommen forbedring fra de dårlige stjerne- og flatskruene i det gamle settet. De eneste delene som er uforandret fra den gamle er smådeler.
Jeg hadde ønsket at de hadde byttet ut masta med en tykkere mast fordi denne er på 6 mm og mange har hatt problemer med at den bøyer seg lett og gir uforklarlige vibrasjonsproblemer. Kulelagrene til masta er fortsatt helt åpne og jeg ser for meg at de vil slites ut relativt fort fordi det kan falle støv og skit ned inni ramma og ned i lageret. Stort sett var settet veldig enkelt å bygge og delene passet veldig bra sammen. Pitchmekanismen til halerotoren derimot er litt teit, for man skal skru en messingdel med linksgjenger gjennom en plastdel og det er bortimot umulig å få den til å skru seg helt rett inn. Jeg måtte trimme litt av den ene rodenden på halerotoren for å kompensere for at pitchplaten ble litt skjev. Dette måte jeg gjøre på den gamle modellen også. Det justerbare tårnet som holder drivakslingen til haleremmen er støpt skjevt som på den gamle. Dette gjør at beltet ikke ligger i midten av halebommen, men siden reima aldri har vist tegn til slitasje eller at den kommer borti på den gamle modellen så jeg lot det være nå. Jeg kommer til å fikse på det neste gang jeg har det ute. Pitchlinkene er skrudd sammen med noen gjengestenger som bare har høyregjenger. Det hadde vært mye bedre om det hadde vært venstregjenger i ene enden da det gir bedre nøyaktighet under tracking. Dette hadde jeg problemer med på gamle Eco 8.
Jeg har ikke bare brukt de originale delene som fulgte med settet. Siden jeg har noen aluminiumsdeler fra den gamle så valgte jeg å bytte ut noen av delene. Royal har ikke frihjulslager til masta, så da monterte jeg et aluminiumsnav med frihjul i stedet for det originale plastnavet. Jeg brukte også aluminiumsswashplata i stedet for plastikkswashplata som fulgte med, men originaldelen hadde nok fungert helt fint for alt untatt voldsom 3D. Trebladene som fulgte med hadde flat bunn og siden jeg kommer til å fly litt akro så valgte jeg å montere de samme symmetriske glassfiberblader som jeg brukte før i stedet. Originalmasta byttet jeg ut med en herdet mast med en gang for å unngå at den bøyes så lett.
Flyegenskapene er gode. Før jomfruturen tok jeg en dynamisk balansering av hale og hovedrotor og endte opp med å feste en tynn teipbit på ene halerotorbladet, en stripe under ene hovedrotorbladet og runt ene paddelen. Under tracking måtte jeg justere en runde ut på en pitchlink og en halv runde inn på den andre pitchlinken. Første liftoff skjedde veldig rolig. Jeg var forsiktig og tok den forsiktig noen cm opp. Det var med en gang merkbar forskjell fra den gamle. Kollektiv er mye mer presis og ikke det spor ujevn. Stabiliteten er bedre på denne, men så hadde jeg noen enorme paddler på gamle modellen så de er nok medskyldige. Cyclic er veldig presis, mye bedre enn på gamle Eco 8 med sitt slarkete rotorhode og bøyde linker. Når det gjelder kraft så merker jeg at helikopteret virker en smule tyngre en den gamle modellen. Foreløpig har jeg kun flydd pent rundt omkring og hovret i en halv time tilsammen så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg i akromanøvrer enda.
Som erstatning for en gammel Eco 8 er det en oppgradering og et veldig bra helikopter som kan bruke samme elektronikk som brukes i den gamle. Det ble mye på en gang det her. Jeg har en video av en flytur i dag som jeg vil poste senere i kveld.
Forskjellene fra den gamle Eco 8 er betydelige. Den nye flyr mye bedre og det meste er nytt og forbedret på denne utgaven. Rotorhodet er forandret til det bedre med bedre opplagring og mye mindre slakk. Flybar og paddler er byttet ut med en stivere stang og større og bedre paddler. Veldig bra! Rammen er sinnsykt mye bedre enn på den gamle. Den er veldig stiv og lett og har god layout med et særdeles bra batterirom i bunn. For akroflyging hadde det sikkert vært bedre om batterifestet hadde vært plassert høyere. Halerotoren har nye blader som virker gode, og det følger med bomstøtter til den svarte aluminiumhalebommen. Alle skruene er byttet ut med umbracoskruer, en velkommen forbedring fra de dårlige stjerne- og flatskruene i det gamle settet. De eneste delene som er uforandret fra den gamle er smådeler.
Jeg hadde ønsket at de hadde byttet ut masta med en tykkere mast fordi denne er på 6 mm og mange har hatt problemer med at den bøyer seg lett og gir uforklarlige vibrasjonsproblemer. Kulelagrene til masta er fortsatt helt åpne og jeg ser for meg at de vil slites ut relativt fort fordi det kan falle støv og skit ned inni ramma og ned i lageret. Stort sett var settet veldig enkelt å bygge og delene passet veldig bra sammen. Pitchmekanismen til halerotoren derimot er litt teit, for man skal skru en messingdel med linksgjenger gjennom en plastdel og det er bortimot umulig å få den til å skru seg helt rett inn. Jeg måtte trimme litt av den ene rodenden på halerotoren for å kompensere for at pitchplaten ble litt skjev. Dette måte jeg gjøre på den gamle modellen også. Det justerbare tårnet som holder drivakslingen til haleremmen er støpt skjevt som på den gamle. Dette gjør at beltet ikke ligger i midten av halebommen, men siden reima aldri har vist tegn til slitasje eller at den kommer borti på den gamle modellen så jeg lot det være nå. Jeg kommer til å fikse på det neste gang jeg har det ute. Pitchlinkene er skrudd sammen med noen gjengestenger som bare har høyregjenger. Det hadde vært mye bedre om det hadde vært venstregjenger i ene enden da det gir bedre nøyaktighet under tracking. Dette hadde jeg problemer med på gamle Eco 8.
Jeg har ikke bare brukt de originale delene som fulgte med settet. Siden jeg har noen aluminiumsdeler fra den gamle så valgte jeg å bytte ut noen av delene. Royal har ikke frihjulslager til masta, så da monterte jeg et aluminiumsnav med frihjul i stedet for det originale plastnavet. Jeg brukte også aluminiumsswashplata i stedet for plastikkswashplata som fulgte med, men originaldelen hadde nok fungert helt fint for alt untatt voldsom 3D. Trebladene som fulgte med hadde flat bunn og siden jeg kommer til å fly litt akro så valgte jeg å montere de samme symmetriske glassfiberblader som jeg brukte før i stedet. Originalmasta byttet jeg ut med en herdet mast med en gang for å unngå at den bøyes så lett.
Flyegenskapene er gode. Før jomfruturen tok jeg en dynamisk balansering av hale og hovedrotor og endte opp med å feste en tynn teipbit på ene halerotorbladet, en stripe under ene hovedrotorbladet og runt ene paddelen. Under tracking måtte jeg justere en runde ut på en pitchlink og en halv runde inn på den andre pitchlinken. Første liftoff skjedde veldig rolig. Jeg var forsiktig og tok den forsiktig noen cm opp. Det var med en gang merkbar forskjell fra den gamle. Kollektiv er mye mer presis og ikke det spor ujevn. Stabiliteten er bedre på denne, men så hadde jeg noen enorme paddler på gamle modellen så de er nok medskyldige. Cyclic er veldig presis, mye bedre enn på gamle Eco 8 med sitt slarkete rotorhode og bøyde linker. Når det gjelder kraft så merker jeg at helikopteret virker en smule tyngre en den gamle modellen. Foreløpig har jeg kun flydd pent rundt omkring og hovret i en halv time tilsammen så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg i akromanøvrer enda.
Som erstatning for en gammel Eco 8 er det en oppgradering og et veldig bra helikopter som kan bruke samme elektronikk som brukes i den gamle. Det ble mye på en gang det her. Jeg har en video av en flytur i dag som jeg vil poste senere i kveld.
Comment